سهم ۱۰۰ هزار نفری ایران از ۶ میلیون تبادل دانشجو در دنیا

داداش پور گفت: از ۶ میلیون نفر جمعیت دانشجویی که در میان کشورها جابه جایی میشود سهم ایران ۱۰۰ هزار نفر است البته ظرفیت بالایی داریم و باید این عدد بیشتر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «هاشم داداش پور» در مراسم افتتاحیه جشنواره بین المللی فرهنگ ملل که امروز (شنبه ۱۸ تیر) در سالن اجتماعات دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، بیان کرد: در حال حاضر جابه جایی دانشجو در سطح دنیا گسترده است و الان ۶ میلیون نفر دانشجو در سراسر دنیا در کشورهای مختلف تحصیل می کنند.

 

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: پیش بینی ها نشان می دهد این تعداد دانشجویان در ۱۰ سال آینده به ۹ تا ۱۰ میلیون نفر می رسد.

 

وی عنوان کرد: وقتی آمار و داده های جهانی را مطالعه می کنیم، بخشی از تبادل جمعیت دانشجویی از طریق کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه رخ می دهد و جایگاه دانشگاه های ایران در میان دانشگاه های جهان، بلند و عظیم است ولی متاسفانه وقتی این جابه جایی دانشجویان را مشاهده می کنیم بخش عمده جابه جایی ها واگرا نسبت به کشورهای اسلامی و همگرا به کشورهای غربی است.

 

داداش پور افزود: در سال های اخیر اتفاقاتی رخ داده که نشان دهنده جابه جایی علم در جهان است و کشورهای دارند سر بر می آورند و قدرت مسلط برخی کشورها در جذب دانشجو را دارند در می نوردند و شرایط جدیدی را فراهم می کنند که ایران یکی از آن کشورها است.

 

وی اعلام کرد: ایرانی در جابه جایی علمی سهم خوبی دارد هرچند نباید در این شرایط باقی ماند و باید به سمت جلو حرکت کرد و از ۶ میلیون نفر جمعیت دانشجویی که در میان کشورها جابه جایی میشود سهم ایران ۱۰۰ هزار نفر است که سهم یک و نیم درصدی است البته ظرفیت بالایی داریم و باید این عدد بیشتر باشد.

 

رئیس سازمان امور دانشجویان توضیح داد: جابه جایی دانشجو چرخه ای است که اگر یاد نگیریم ممکن است با چالش مواجه شویم، اگر دانشگاهی قصد بین المللی شدن داشته باشد باید این چرخه را به خوبی یاد بگیرد و خود را به خوبی آماده کند تا در جذب دانشجو به خوبی عمل کند.

 

وی تأکید کرد: در چرخه جذب دانشجو در سه حوزه باید فعال باشیم قبل از ورود به کشور و دانشگاه مربوطه، حین ورود به دانشگاه و کشور مربوطه و بعد از فراغت تحصیل و اگر این چرخه را خوب درک نکنیم و مکانیزم حاکم بر آن را نشناسیم در تبادل دانشجو موفق نخواهیم شد

 

داداش پور خاطر نشان کرد: اولین کار در این حوزه، معرفی دانشگاه ها است، سپس فرایندهای دیگر اعم از ویزای دانشجویی شروع می شود و در هنگام ورود باید توجه داشت ورود دانشجو و خاطره ای که در ذهن او نقش می بنند تا آخر باقی می ماند.

 

کد خبر 1194380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha