مسلمانان فرانسه و مشقت ذبح قربانی در عید قربان

تصویب قوانین متعدد در فرانسه درباره ذبح اسلامی باعث شده است که مسلمانان فرانسه در اجرای شعایر عید قربان با مشکلات روبه رو شود و این مسئله به چالشی برای آنها تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان،"20 سال پیش قبل از اقامت در فرانسه، عید قربان را در شهرک کوچک غمراسن تونس به بهترین نحو درکنار خانواده بزرگش جشن می گرفت" این سخنان ابراهیم (54 ساله) است که با ناراحتی در چهره اش با الجزیره درباره وضعیت عید قربان در فرانسه گفتگو می کند.

ابراهیم می گوید: متاسفانه عید قربان امسال را درپاریس می گذرانم. این یکی از معدود مواقعی است که شرایط کاری و خانواده مرا مجبور می کند.جشن این مناسبت دینی را درفرانسه برگزارکنیم.

 

وی می گوید: اعیاد و مناسبت های مذهبی درفرانسه طعم و بویی ندارد به ویژه عید قربان که ارتباط مستقیم با مراسم ذبح قربانی دارد. زیرا نمی توان آن را در فرانسه انجام داد. زیرا قوانین از ذبح و برپایی شعایر دینی جلوگیری می کنند.

ابراهیم با تعجب این پرسش را مطرح می کند که آیا این مسئله درکشوری که ادعای حقوق وآزادی دارد، معقول است؟

 

او می گوید: آنها به عنوان شهروند مسلمان فرانسوی حق ندارد که به این قوانین ناعادلانه اعتراض کنند یا خواستار انجام شعائر اسلامی خود شوند.هرکسی که این کار را انجام دهد، به شدت مجازات می شود و به افراط گرایی و تروریسم متهم می شود.

ابراهیم معتقد است که مسلمان فرانسه نسبت به سایر تشکل های جامعه احساس حقارت می کند، همچنین احساس می کند که درکشوری زندگی می کندکه با اعتقادات و شعائر مذهبی احترام نمی گذارد. همین مسئله باعث افزایش وابستگی به هویتش می شود.

 

قوانین ظالمانه

 

براساس آخرین آمار رسمی سال 2018، ابراهیم و خانواده اش نمونه کوچکی از جامعه پنج میلیون مسلمانی در فرانسه به شمار می آیند. قوانین آنها را از ذبح مستقیم در خانه هایشان یا برگزاری شعائر مراسم عید قربان براساس شریعت اسلامی منع می کنند.

این قوانین مربوط به آن چیزی است که در فرانسه و اروپا با گوشت حلال و ذبح شناخته می شود.اعمال و اجرا و تشدید این قوانین با شرایط سیاسی و اجتماعی و ایدئولوژیکی و بهداشتی و تجاری همپوشانی دارد.

 

اجرای نخستین قوانین به سال 1964 میلادی برمی گردد. به طوری که دستوری برای فرآیند ذبح حیوانات برای مصرف و به بهانه کاهش درد کشتار صادر شد.کشتارگاه های فرانسوی موظف هستند که به تکنیک های متول شوند که دام ها را قبل از ذبح، بیهوش کنند.

در سال 1980،  دستور دیگری صادر شد که به موجب آن، اگر هدف پایبندی به آموزه های مانند گوشت حلال برای مسلمانان وگوشت کوشر برای یهودیان بود،اجازه دورزدن تکنیک بیهوشی است.

 

باوجود همه این قوانین درباره ذبح، دولت درقبال ذبح حلال حتی برگزاری شعائر عید قربان مدارای بیشتری داشت، تا اینکه قانون سال 2012 میلادی معروف به قانون فرانسوا فیون، نخست وزیری  دوره نیکولاسارکوزی(2007-2012) صادرشد.

فیون درآن زمان که صحبت از ذبح گوشت به طریق اسلامی و یهودی بود؛ از ادیان خواست تا درباره سنت های ذبح که توسط اسلاف شان اجرا میشد، بیندیشند. زیرا این روش دریک کشور مدرن معتبر نیست.

 

افزایش محدودیت ها

«محمد هنیش» رئیس اتحادیه مساجد و جمعیت های اسلامی در پاریس می گوید: قبل از قانون، روند ذبح تنها یک فرآیند تجاری معمول بین مالک گوسفند و کشتارگاه بود. اما پس از سال 2012 میلادی، شخص سوم وارد معامله شد که دولت بود.

هنیش می افزاید: کارها بسیار پیچیده شده است، زیرا کشتارگاه، گوسفندان را بدون مجوز از دولت نمی پذیرد و موظف است تعداد گوسفندان که به روش حلال ذبح می شود و جزئیات مراحل آن را گزارش دهد.

 

رئیس اتحادیه مساجد فرانسه به الجزیره می گوید:  سال به سال، شاهد افزایش محدودیت ها برای مسلمانان فرانسه به ویژه شعایرعیدقربان و برپایی مناسبت های دینی هستیم. اگرچه قوانین اتحادیه اروپا بر لزوم ضرورت احترام به شعائر مسلمانان و یهودیان درخصوص ذبح تاکید دارد.این درحالی است که فرانسه آن را اجرا نمی کند.

هنیش تاکید می کند که این محدودیت های قانونی در واقع باعث شده است که بسیاری از مسلمانان فرانسه این آیین را کنار بگذارند و ارزش های دینی و زیبا را در آن نمی بینند.

کد خبر 1194393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha