برگزاری  دعای عرفه در مساجد، حسینیه ها و بقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد/دعای عرفه دستورالعملی برای زندگی است

حجت الاسلام نصیرالاسلامی از برگزاری مراسم دعای عرفه در مساجد، حسینیه ها و بقاع متبرکه استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: هیئت امناء بقاع متبرکه سطح استان کهگیلویه و بویراحمد آمادگی برگزاری این مراسم معنوی را در سطح استان دارند.

حجت‌الاسلام «عباس نصیرالاسلامی» با فرا رسیدن روز عرفه و تبریک این روز بزرگ به مسلمانان کشور و به ویژه مردم شهید پرور استان کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگار خبرگزاری شبستان، گفت: روز عرفه یکی از شاخص ترین مناسبت هایی است که در فرهنگ دینی ما به‌ عنوان نماد ارتباط معنوی با خداوند متعال، حرکت در مسیر عبودیت و تسلیم شدن تام و تمام بنده در مقابل پروردگار شناخته شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه عرفه، روز معرفت، روز زدودن قلب از غبار گناه و روز خدا و خدایی شدن است، افزود: در معارف اسلامی بر عبادت، نیایش و طلب مغفرت در روز عرفه بسیار سفارش شده و شب و روز آن از ایام متبرک در اسلام به شمار می رود.

 

وی با بیان اینکه شب عرفه از لیالی متبرک و شب زیارتی حضرت امام حسین (ع) است، ادامه داد: عبادت در این شب معادل ۱۷۰ سال عبادت و خواندن زیارت امام سوم شیعیان (ع) برابر با رفتن هزاران حج واجب و عمره و جهاد در راه خداست.

 

حجت الاسلام نصیرالاسلامی درباره فضیلت روز عرفه هم گفت: برخی از روزها در طول سال با عناوینی که خدای متعال مشخص کرده، مورد توجه خداوند قرار گرفته است و خاصیتی دارند. پیغمبر گرامی اسلام (ص) فرمودند «در ایام عمر شما گاهی نسیم های رحمتی می وزد، پس آنها را دریابید.»

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه از جمله نسیم‌های الهی و روزهایی که خاصیت پیدا کرده، روز عرفه است، گفت: عنوان روز عرفه مربوط به ایام حج است که حجاج در صحرای عرفات جمع می‌شوند و در مناسک حج خود در عرفات بیتوته دارند، اما روز عرفه خود مشخصه‌ای پیدا کرده است.

 

وی با بیان اینکه خدای متعال در روز عرفه به سه مکان و سه گروه از انسانها نظر رحمت خاص دارد، افزود: گروه نخست کربلا و زائران امام حسین (ع)، گروه دوم صحرای عرفات (در نزدیکی مکه) و حجاج بیت الله و گروه سوم هر جا از دنیا که دستی به سوی او بلند شود و دلی بشکند و این خاصیت عجیب روز عرفه است.

 

حجت‌ الاسلام نصیرالاسلامی به معنای عرفه اشاره و اظهار کرد: تفاسیر مختلفی در این زمینه وجود دارد، آن چیزی که نظر من را جلب کرد، صحبت‌های مقام معظم رهبری در سال 1373 بود. ایشان فرمودند:«در روایتی دیدم که «عرفه و عرفات را بدین خاطر چنین اسمی دادند که در این روز و آن مکان، موقعیتی برای اعتراف به گناه در نزد پروردگار پیش می آید.». علی‌رغم این‌که در اسلام اعتراف به گناه در پیش بنده‌ها مجاز نیست، اما در این ‌روز فضایی ایجاد می‌شود که بین انسان و خدای متعال شرایطی برای اعتراف به گناه و سبک شدن بار انسان پیش می‌آید. خاصیت عجیبی از باب مهر و محبت و علاقه بین عبد و بنده ایجاد می‌شود» .

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در این روز لطف و رحمت خداوند شامل همگان می شود، گفت: دعای عرفه فقط یک دعا نیست، بلکه دستورالعملی برای زندگی است.

 

وی از برگزاری مراسم دعای عرفه در مساجد، حسینیه ها و بقاع متبرکه استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: هیئت امناء بقاع متبرکه سطح استان کهگیلویه و بویراحمد آمادگی برگزاری این مراسم معنوی را در سطح استان دارند.

کد خبر 1194396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha