اعتراف زیر سقف آسمان/ عرفه روایت  راز و نیازهای سیدالشهدا است

حضرت آدم(ع) وقتی از بهشت فرود آمد، حضرت ابراهیم وقتی مناسک حج را می آموخت و پیامبر اسلام وقتی آخرین سوره قرآن بر ایشان نازل شد در عرفه بودند اما عرفه و راز و نیازهای امام حسین(ع) روایت دیگریست....

خبرگزاری شبستان_ گیلان، نوشین کریمی؛ آدم وقتی از بهشت به زمین فرود آمد خود را در عرفات دید، تا غروب آفتاب رو به آسمان کرده و اشک می‌ریخت و از خداوند طلب توبه می کرد....


حضرت ابراهیم(ع) در صحرای عرفات از جناب جبرییل مناسک حج را آموخت... و بنا به گفته برخی مفسرین آخرین سوره قرآن در صحرای عرفات بر پیغمبر(ص) نازل شده است.


ولی آنچه که هر ساله دل ما را به درد می آورد و ما را به سمت برگزاری دعای روز عرفه می کشاند شاید بخشی بخاطر دعای مشهور این روز توسط حضرت سید الشهداء( علیه السلام) است که روایت شده آنحضرت روز عرفه در عرفات از خیمه خود بیرون آمدند و با گروهی از اهل بیت(ع) و فرزندان و شیعیان با نهایت تذلل و خشوع در جانب چپ کوه ایستادند و روی مبارک را به سوی کعبه گردانیدند و دست ها را برابر رو برداشتند و خالصانه و خاضعانه فرمودند: «خدایا چنانم کن که از تو بترسم گویا که تو را میبینم، و با پرهیزگارى مرا خوشبخت گردان، و به نافرمانى ات بدبختم مکن، و خیر در قضایت را برایم اختیار کن، و به من در تقدیرت برکت ده، تا تعجیل آنچه را تو به تأخیر انداختى نخواهم، و تأخیر آنچه را تو پیش انداختى میل نکنم»

«خدایا قرار ده، بى نیازى را در ذاتم، و یقین را در دلم، و اخلاص را در عملم، و نور را در دیده ام، و بصیرت را در دینم و مرا به اعضایم بهره مند کن، و گوش و چشمم را دو وارث من گردان، و مرا بر آن که به من ستم روا داشته پیروز فرما، و در رابطه با او انتقام و هدفم را نشانم ده، و چشمم را بدین سبب روشن گردان»

«خدایا گرفتارى ام را برطرف کن، و زشتى ام را بپوشان، و خطایم را بیامرز و شیطانم را بران و دینم را ادا کن...»

امروز روز عرفه، روز بخشش گناهان و اجابت دعاست، در میان سیلی از اشک و تضرع در پیشگاه احدیت با خود می گویم یعنی توانستم به قدر خود عرفه را درک کنم. راهی که امام سوم شیعیان می دانست که باید برود و در تقدیر و سرنوشتش آمده، حجی که تمام نکرد تا دستور خدا را بجا آورده باشد.

می گویند خداوند متعال در روز عرفه به سه مکان و سه گروه از انسان ها، توجه ویژه دارد: کربلا و زائران امام حسین (ع)_صحرای عرفات (در نزدیکی مکه) و حجاج بیت الله_ هر جا از دنیا که دستی به سوی او بلند شود و دلی بشکند.

امروز خیلی ها آمده بودند تا زیر سقف آسمان اعتراف و اقرار به گناهان خود کنند و نزد حق تعالی طلب بخشش و رحمت داشته باشند. زمزمه عاشقانه تک تک آنها برای رسیدن به قرب الهی زیبا بود.


مادری که فرزند نوزادش را در آغوش گرفته بود و شیر می‌داد، بیماری که نمی توانست روی زمین بنشیند و مدام در تحرک بود، پیرزنی که دست های لرزانش را به آسمان می گرفت و کودک خردسالی که اشک های مادرش را از زیر عینک پاک می‌کرد.....


آسمان تاریک شده، اما دل های بسیاری با دعاهای خیر مومنین در حق هم، آرام گرفته است. یقین دارم که دعاهای همه پذیرفته شده چرا که خدای ما الرحم الراحمین است.

کد خبر 1194529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha