عید قربان یادآور زیباترین نمونه تعبد انسان در برابر خدای متعال است

درویش عید قربان را عید فداکاری و ایثار دانست و گفت: عید قربان از ایاد بزرگ اسلامی و یادآور زیباترین نمونه تعبد انسان در برابر خدای متعال است.

«رقیه درویش» با تبریک فرا رسیدن عید مبارک قربان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، عید قربان را جلوه‌گاه تعبد و تسلیم کسانی دانست که خط و مشی حضرت ابراهیم(ع) را در زندگی خودشان انتخاب کردند.



این استاد اخلاق اظهار کرد: عید قربان فصل قرب همه مسلمانان به خداوند عالم در سایه عبودیت است.



*عید قربان مجرای فیض الهی است
وی افزود: عید قربان فصل قربانی کردن عزیزانمان در آستان عزیزترین عالم یعنی پروردگار عالم است چرا که عید قربان مجرای فیض الهی و بهانه عنایت رحمان به بندگان مومن و مطیع خودش است.



درویش تصریح کرد: هر کسی که بتواند رضای خودش را فدای رضای حق کند و از خواسته های دل خویش بخاطر خدا چشم پوشی کند و از داشته ها و خواسته های خود بگذرد قطعا به مرز عبودیت یعنی همان مرزی که خداوند عالم آنرا به عنوان هدف خلقت قرار داده، می‌رسد.


*عید قربان روز رها شدن از تعلقات و هر چیزی که به عنوان خواسته های نفسانی قلوب ما را انباشته کرده، است
وی افزود: این قربانی، وسیله قرب به خدا است و عید قربان که روز تقرب بندگان به خداوند عالم است یعنی روز رها شدن از تعلقات و هر چیزی که به عنوان خواسته های نفسانی قلوب ما را انباشته کرده و باعث شده که ما متاسفانه در قل و زنجیر مسایل دنیوی گرفتار شویم، می باشد.


درویش، عید قربان را در فرهنگ اسلامی به معنای بازگشتن به سوی خداوند تبارک و تعالی دانست که عطا و بخشش های خداوند متعال همراه با رحمت به بندگان مومنش نزول پیدا می کند.

وی بیان کرد: در این روز با عبادت و راز و نیاز می توانیم گناهان گذشته خود را از صفحه دلمان بشوریم و خود را برای بهره وری بیشتر از عنایات این روز آماده و معیا کنیم.

*هدف از عید قربان رسیدن ما سعادت واقعی است
درویش خاطرنشان کرد: به طور کلی در تمام عیدهای اسلامی هدف این است که ما بتوانیم با بندگی و عبادت در پیشگاه خدای سبحان به آن سعادت واقعی خودمان دست یابیم.



وی با بیان اینکه امروز عید فداکاری و ایثار است گفت: عید قربان از اعیاد بزرگ اسلامی است که یادآور زیباترین نمونه تعبد انسان در برابر خدای متعال است.



درویش تصریح کرد: عید قربان عید فداکاری، ایثار، اخلاص و عشق و فدا کردن فرزند دلبند در راه خدا و سربلند بیرون آمدن از این امتحان الهی است چرا که هم حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) در این عید سربلند درآمدند.



وی ادامه داد: این جریان یادآور این است که ما نیز در مواقع حساس باید از خواسته های دلمان بگذریم و وقتی از خواسته های نفسانی خود گذشتیم می توانیم آن روز را جشن بگیریم چون موفق شدیم بر شیطان درون و بیرون خودمان غلبه کنیم.



درویش اضافه کرد: این کار یک اصل و ارزش الهی است که نه تنها در طول سال یکبار اتفاق می افتد بلکه ما فقط در روز عید قریان این تمرین را داریم تا در طول سال بتوانیم خواسته های نفسانی خود و هر چه که بین ما و خدا فاصله ایجاد می کند و باعث حجاب می شود، آنها را قربانی کنیم.



وی با تاکید بر اینکه می بایست فقط به دنبال کسب رضایت الهی باشیم گفت: این یک نوع آمادگی برای ایثار و فداکاری است که می توانیم در زندگی خود داشته باشیم.



*عید قربان یعنی باز کردن زنجیرهای اسارت و تعلقات دنیوی از دست و پای خود
درویش اظهار کرد: امروز حاجیان در موسم حج در پیشگاه خداوند قربانی می کنند تا بگویند خدایا ما هم مانند حضرت ابراهیم(ع) تسلیم امر تو هستیم، پس در این روز زنجیرهای اسارت و تعلقات را از دست و پای خود بر می‌داریم تا بیشتر به بارگاهت نزدیک شویم.



وی با بیان اینکه عید قربان نمایش تسلیم و رضا در نزد پرودگار عالم است، افزود: قرآن ضمن اینکه داستان های بسیار آموزنده‌ای را بیان می کند از مهمترین برنامه های تربیتی این داستان ها می‌توانیم بیاموزیم که چگونه می توانیم به مقام‌های والای انسانی دست پیدا کنیم.

 

*قربانی کردن فرزند یا ذبح گوسفند مطلوب اساسی نیست

درویش بیان کرد: می بایست روش و منش انسان های واقعی را الگوی خودمان قرار دهیم و هدف از این دستورات آسمانی به بشر این است که بفهماند قربانی کردن فرزند یا ذبح گوسفند مطلوب اساسی نیست چون قربانی شدن اسماعیل و یا کشتن گوسفند از طرف ما هیچ نفعی برای خدا ندارد بلکه فقط میخواهد ما را آماده کند که در برابر رضا و فرمان الهی تسلیم باشیم.



وی ادامه داد: اینکه انسان در هر زمینه ای بتواند خواسته های خودش را قربانی کند دارای اهمیت است.



درویش گفت: حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) به عموم جهانیان نشان دادند که آن چیزی که عیار گوهر انسانیت را بالا می برد و آنرا یک موجود شریف مشخص می کند، همین حالت خضوع و تسلیم در برابر حق تعالی است.



وی در ادامه در خصوص اعمال قربانی کردن افزود: اگر توان این‌را ندارید که خودتان به تنهایی قربانی کنید اقلا در قربانی کردن شریک و سهیم شوید که ثواب آن نصیب همه می شود.

ض

درویش در ادامه اظهارکرد: از همه مهمتر شب و روزی است که باید از سالار شهیدان یاد کنیم، از این رو زیارت امام حسین(ع) در شب و روز عید قربان سفارش شده چرا که اگر حضرت ابراهیم(ع) یک قربانی به منا آورد و آنرا سالم برگرداند اما امام حسین(ع) در یک روز 72 قربانی را به قربانگاه کربلا آورد و سرهای بریده اجساد که آغشته به خون عزیزانشان بود را تقدیم راه خدا کردند.



وی خاطرنشان ساخت: این عید یادآور یک امتحان بزرگ است که حضرت ابراهیم(ع) با سربلندی از آن در آمد و لازم است ما نیز در امتحان هایی که در پیش رو داریم سربلند بیرون بیاییم.

کد خبر 1194563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha