قربان تجلی عبودیت و ولایت‌پذیری

قربان، عید بندگی محض و بی قید و شرطی است که انسان را به جایگاه والایی می‌رساند تا بتواند خود را از غل و زنجیرهای دنیوی که دست و پای او را گرفته است، رهایی ببخشد.

خبرگزاری شبستان- گرگان، عیدالاضحی یا همان عید قربان بزرگترین عید مسلمانان است. روزی که جلوه‌ گاه تعبد و بندگی محض در نزد پروردگار جهانیان است.

 

انسان در این روز بزرگ نفس خود را به قربانگاه می بَرد و خود را از غل و زنجیرهای دنیای مادی رهایی می بخشد.

 

روزی که حضرت ابراهیم خلیل (ع) برای عمل به فرمان الهی اسماعیل خویش را به مسلخ عشق بُرد تا عاشقانه در راه محبوب و معشوق  خویش قربان کند اما خداوند به پاس این تعبد و بندگی به انسان‌ها منت نهاد و قربانی دیگری فرستاد.

 

عید قربان عید رسیدن به معبود است و راه حضرت ابراهیم (ع)  راهی است که باید از طریق اولیای الهی طی شود و رسول اکرم (ص)  است بنابراین اولیای الهی ما را به لقاالله خواهد رساند.

 

شرط رسیدن به خدا هم گذشتن از خود و خودی‌ ها و منیت‌ ها برای رضای حق است و هر یک از ما هر روز و هر لحظه با منیت های خویش مورد آزمون الهی قرار می گیریم و چه نیکو و زیباست که یادمان باشد که همه این ها امتحانی الهی و محل عبور ما است.

 

عید قربان، بزرگترین عید همه مسلمانان بوده که محور وحدت شیعه و سنی است. در کلام امام خمینی (ره) و مقام‌معظم رهبری نیز عید قربان دارای جایگاه و اهمیت والایی است. «قربان، عیدی که انسان های آگاه را به یاد قربانگاه ابراهیمی می اندازد، قربانگاهی که درس فداکاری و جهاد را در راه خدای بزرگ به فرزندان آدم و اصفیاء و اولیای خدا می دهد. عمق جنبه های توحیدی و سیاسی این عمل را جز انبیای عظام و اولیاء کرام علیهم الصلوة والسلام و خاصه عباداللّه کس دیگری نمی تواند ادراک کند. این پدر توحید و بت شکن جهان به ما و همه انسان ها آموخت که قربانی در راه خدا پیش از آنکه جنبه توحیدی و عبادی داشته باشد جنبه های سیاسی و ارزش های اجتماعی دارد. به ما و همه آموخت که عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید و عید بگیرید. خود و عزیزان را فدا کنید و دین خدا را و عدل الهی را برپا نمایید. به همه ما ذریه آدم فهماند که مکه و منی قربانگاه عاشقان است و اینجا محل نشر توحید ونفی شرک، که دلبستگی به جان و عزیزان نیز شرک است. به فرزندان آدم درس آموزنده جهاد در راه حق را داد که از این مکان عظیم نیز فداکاری و از خود گذشتن را به جهانیان ابلاغ کنید. به جهانیان بگوئید در راه حق و اقامه عدل الهی و کوتاه کردن دست مشرکان زمان باید سر از پا نشناخت و از هر چیزی حتی مثل اسمعیل ذبیح اللّه گذشت که حق جاودانه شود. این بت شکن و فرزند عزیزش بت شکن دیگر سید انبیاء محمد مصطفی صلی اللّه علیه و آله و سلم به بشریت آموختند که بت ها هرچه هست باید شکسته شود».

 

اما قربان و حج ابراهیمی، برائت از مشرکین هم هست. این سنت نیز به گونه‌ ای استعاری و نمادین، در رمی جمرات به خوبی نشان داده شده، بیزاری از هر چه کفر و شرک و نفاق و هر که در برابر اراده الهی ایستادگی کند و بر اوامر و نواهی پروردگار گردن ننهاده و گردن افرازد، در هنگامه حج، در مراسم زیبایی برائت از مشرکین، در برابر تمامی جهانیان به‌نام رسوا خواهد شد. داستان عید قربان در دین حنیف ابراهیم (ع)، داستان شکنجه و خود آزاری انسان و خون و عطش خدایان نیست بلکه داستان کمال انسان است.

 

کد خبر 1194565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha