وجود بازارچه مشترک مرزی در ۱۷ استان کشور/ زیرساخت‌های بازارچه‌ها کامل نیست

باقری زمردی با اشاره به اینکه در ۱۷ استان مرزی بازارچه مشترک مرزی داریم، گفت: بسیاری از زیرساخت‌ها از لحاظ ساختمان و مکان کامل نیست و باید تقویت شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نرگس باقری زمردی، مدیرکل مقررات سازمان توسعه و تجارت شب گذشته (شنبه 18 تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره دلایل بازارچه‌های مرزی غیر فعال افزود: مشکلات بازارچه‌ها به ساختار بازارچه‌ها مرتبط می‌شود. در ۱۷ استان مرزی بازارچه مشترک مرزی داریم. این بازارچه‌ها مستقل و گاهی با طرف مقابل به صورت اشتراکی ایجاد شدند. زیرساخت‌هایی که دراین بازارچه‌ها هستند کامل نیست و بر اساس قانون ساماندهی مبادلات مرزی ایجاد زیرساخت‌ها برعهده وزارت کشور می‌باشد، همچنین ممکن است بازارچه‌ای که در آن سوی مرز وجود دارد برای طرف مقابل جذابیت مبادله نداشته باشد.

 

مدیرکل مقررات سازمان توسعه و تجارت اظهار داشت: تجهیز بازارچه‌ها از موضوعات مهمی است که باید اتفاق بیفتد، روابط تجاری با کشور‌های همسایه و ایجاد بستر‌های مناسب برای فعال سازی این بازارچه‌ها از الزامات فعال شد آن‌ها می‌باشد.

 

وی در خصوص زیرساخت‌های لازم برای بازارچه‌های مرزی گفت: بازارچه‌ها یک منطقه محصوری هستند که گمرک در مبادی ورود و خروج آن مستقر است، بازارچه‌های مرزی نیازمند غرفه‌هایی هستند که شرایط توزین داشته باشند همچنین گمرک در آنجا مستقر باشد و غرفه بندی داشته باشد.

 

باقری زمردی با بیان اینکه در حال حاضر زیر ساخت‌ها ضعیف هستند، افزود: خیلی از زیرساخت‌ها از لحاظ ساختمان و مکانی کامل نیست و باید تقویت شوند، یکی از راه‌های تقویت زیرساخت‌ها این است که در حال حاضر در آمد‌های بازارچه‌های مرزی به خزانه دولت واریز می‌شود که باید این در آمد‌ها به صورت اختصاصی در قانون بودجه برای تقویت زیرساخت‌ها استفاده شود، الان درآمد‌ها بعد از اینکه به حساب خزانه دولت واریز می‌شود در بودجه عمرانی استان دیده می‌شود و استاندار صرف تقویت زیرساخت‌ها می‌کند.

 

مدیرکل مقررات سازمان توسعه و تجارت با بیان اینکه درخواست بازارچه‌های مرزی این است که درآمد‌ها به صورت ردیف بودجه اختصاصی به خودشان تخصیص یابد، گفت: بازارچه‌های مشترک مرزی به دو صورت مستقل و یا با تفاهم نامه ایجاد می‌شوند بنابراین در قانون ساماندهی مبادلات مرزی می‌توانیم بازارچه‌های مستقل داشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه بازارچه‌هایی در کشور داریم که یکطرفه ایجاد شدند، ادامه داد: نمونه این بازارچه‌ها در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که در حال فعالیت هستند حتی فعالیت صادراتی هم دارند.

 

مدیرکل مقررات سازمان توسعه و تجارت درباره اینکه آیا از وزارت کشور برای فراهم شدن زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی پیگیری صورت گرفته است، افزود: راه حل این موضوع را، صرف درآمد‌های بازارچه برای تقویت زیرساخت‌ها می‌دانیم.

 

باقری زمردی با بیان اینکه واردات مرز نشینان در قالب فهرستی است که از طریق وزارت صمت اعلام شده و در کارگروه ساماندهی مبادلات مرزی تصمیم گیری می‌شود و خارج از این لیست، مرز نشینان امکان واردات ندارند، گفت: ضمن اینکه در همین لیست مرزنشینان می‌توانند برای اقلام غذایی خودشان تا صددرصد تخفیف حقوق ورودی بگیرند و برای کالا‌های غیر از مواد غذایی شان تا ۵۰ درصد این تخفیف را داشته باشند.

 

وی تصریح کرد: صادرات بازارچه‌های مرزی همانند صادراتی است که توسط یک بازرگان در داخل کشور انجام می‌شود و توسط مرزنشینان و پیله وران در بازارچه‌های مرزی صورت می‌گیرد.

 

مدیرکل مقررات سازمان توسعه و تجارت درباره اینکه آیا فاصله اندک مرز رسمی و بازارچه به عنوان یک چالش است؟ افزود: یکی از دلایل این موضوع، زیرساخت‌ها همچنین نبود دستگاه ایکس ری در بازارچه‌های مرزی می‌باشد، چون در گمرکات دستگاه ایکس ری داریم بنابراین زمانی که بازارچه‌ها از مرز‌های رسمی دور باشند این امکان را ندارند. فعال بودن بازارچه در کنار مرز رسمی نشان دهنده این است که زیرساخت برای مبادله مهم است.

 

وی درباره مشکلات بازارچه‌های مرزی در استان آذربایجان غربی گفت: بازارچه‌های این استان در حال حاضر بر اساس آمار رسمی گمرکات جزو بازارچه‌هایی بودند که در زمینه واردات فعالیت داشتند البته در زمینه صادرات فعالیتی نداشتند.

 

مدیرکل مقررات سازمان توسعه و تجارت درباره وجود مشکلات مدیریتی در بازارچه‌های مرزی استان آذربایجان غربی هم افزود: این مشکلات ممکن است زیرساختی یا سهمیه باشد که بر اساس قانون ساماندهی مبادلات مرزی برای آن‌ها سهمیه تعیین می‌شود که سه درصد واردات کل کشور بر اساس مأخذ سال گذشته در این مناطق در نظر گرفته شده است. احتمالا یکی از مشکلاتی که موجب شد صادرات در این مناطق دچار اشکال شود موضوع رفع تعهد باشد البته استان آذربایجان غربی بر اساس آمار رسمی گمرک صادراتی نداشته است.

 

وی درباره برنامه ریزی برای بازارچه‌های غیر فعال هم افزود: جلسات متعددی با وزارت کشور برای توسعه زیرساخت‌های بازارچه‌های مشترک داریم، یکی از راه‌های تقویت این بازارچه ها، استفاده از درآمد بازارچه‌ها برای خودشان است همچنین روابط خارجی که با کشور‌های همسایه داریم و در حال توسعه می‌باشد که منجر می‌شود مبادلات تجاری از طریق بازارچه‌ها رونق بگیرد.

کد خبر 1194593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha