استفاده از ظرفیت داخلی و تولید باکیفیت ایرانی/ افزایش تولید بدون استفاده از ارزهای دولتی

خبرنگاران یزدی از واحد تولیدی « داتیس » و تولیدات این کارخانه بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، در راستای توجه به تولیدات داخلی و حمایت و معرفی کالای ایرانی تعدادی از خبرنگاران از کارخانه روغن « داتیس» بازدید کردند.

 

« داتیس» تنها واحد فعال پالایش روغن خوراکی در استان یزد است که به مدیرعاملی مریم نیک طبع در حال فعالیت است و علی رغم این که ارز 4200 تومانی را مورد استفاده قرار نداده است اما با این وجود توانسته فعالیت خود را با ارتقای کیفیت گسترش دهد و حتی در تلاش است که با تغییر قانون منع صادرات روغن بتواند محصولات خود را کشورهای مختلف صادر کند.

 

خبرنگاران در ابتدای این بازدید از بخش های مختلف این واحد تولیدی بازدید کردند از نزدیک به مراحل مختلف تهیه روغن های خوراکی آشنا شدند.

 

بخش های تولید، بسته بندی، سم زدایی، پالایش، جی سی، پروموتوگرافی، بررسی کیفیت از جمله بخش هایی بود که خبرنگاران از آنها بازدید کردند و در خصوص جزییات مراحل تهیه روغن های خوراکی و همچنین ایجاد کیفیت در این روغن ها آشنا شدند.

 

 

محمدرضا احمدی مدیربازرگانی این واحد تولیدی در خصوص چگونگی فعالیت این بخش های توضیحاتی مطرح کرد که استفاده از دستگاه های ویژه کنترل کیفیت در این واحد، چگونگی بررسی خالصی، گاز، ماندگاری و کهنه بودن دانه های روغنی مطالبی ارائه کرد.

 

وی بیان کرد: ما در این کارخانه 5 نوع روغن سرخ کردنی داریم که توانسته ایم با بررسی های مختلف مقاومت این روغن ها را از 13 ساعت به 24 ساعت برسانیم.

 

احمدی همچنین توصیه هایی در خصوص استفاده از روغن های خوراکی و سرخ کردنی داشت که استفاده از روغن در داخل کمد و دور از نور، استفاده از روغن های تسفیه شده، بررسی شاخص های روغن های مختلف از جمله این ویژگی ها بود.

 

وی مریم نیک طبع؛ مدیرعامل این واحد تولیدی در خصوص فعالیت های « داتیس» گفت: این کارخانه در سال 1386 تاسیس شده و در سال 1388 نیز بهره برداری شده است که با هفت نفر کارخود را آغاز کرده است.

 

 

وی بیان کرد: یکی از برنامه های ما در این واحد استفاده از ظرفیت های دانشگاهی و تخصصی است که با استفاده از اساتید دانشگاهی توانسته ایم 5 تز فارغ التحصیلی و 9 مقاله آی اس آی را نیز داشته باشیم.

 

نیک طبع گفت: با توجه به فعالیت هایی که داشتم توانستم به عنوان تنها بانوی برگزیده صنایع غذایی کشور نیز انتخاب شوم که این حاصل همکاری همسرم و همچنین تیم « داتیس » است.

 

وی ادامه داد: ما در حال حاضر نیز روی روغن ها در حال آزمایش هستیم و 3 طرح را با دانشگاه آزاد داریم و 2 تحقیق نیز با دانشگاه علوم پزشکی یزد در حال تدوین هستیم.

 

این بانوی برگزیده صنایع غذایی خاطرنشان کرد: ما تنها شرکتی هستیم که 13 ایزو را به پشتوانه علمی برای روغن های خود دریافت کنیم و هیچ روغنی نیز قابل رقابت با داتیس نیست.

 

 

 

وی با اشاره به نوسانات بازار گفت: قیمت روغن جهانی است و قیمت دلار آن را تعیین می کند و متاسفانه با وجود مافیای روغن ما شاهد برخی از مشکلات در این زمینه هستیم.

 

نیک طبع گفت: متاسفانه برخی از مافیا پیش از این با استفاده از ارزهای دولتی مقدار زیادی روغن ها را در انبارهای خود دپو کرده اند و همچنان نیز در حال استفاده از آن هستند و تا زمانی که این انبارها خالی نشود نمی توان در خصوص قیمت و نوسانات بازار روغن تصمیم گرفت.

 

وی بیان کرد: ما تنها در سال 1386 یک بار از ارز دولتی برای تهیه روغن های خود استفاده کرده ایم و پس از آن مواد خود را آزاد خرید کرده و هیچگونه تسهیلاتی نیز دریافت نکرده ایم.

 

مدیرعامل « داتیس » گفت: یکی از مشکلات اصلی ما ممنوعیت صادرات روغن است اما با توجه به این که هیچگونه ارز دولتی استفاده نمی کنیم درخواست داریم که به صورت خاص این امکان به ما داده شود که از ظرفیت صادرات استفاده کنیم.

 

 

 

نیک طبع بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما انباشت 11 میلیارد تومان مبلغ روغن های ارسالی در فروشگاه های زنجیره ای است که متاسفانه پرداخت نمی شود و همین امر باعث شده که بسیاری از ظرفیت های ما کند شود.

 

وی ادامه داد: در این کارخانه 50 نفر به صورت مستقیم و 200 نفر به صورت غیر مستقیم فعالیت می کنند که امیدواریم بتوانیم با اصلاح قانون منع صادرات روغن و همچنین استفاده از ظرفیت های مختلف تولیدات خود را افزایش داده و میزان اشتغال راا افزایش دهیم.

کد خبر 1194754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha