دیپلماسی فعال، پویا و اثربخش در وزارت خارجه/مؤلفه‌های نظام اقتصادی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

اقدامات خوبی در اجرای قانون هوای پاک انجام شد، دیپلماسی فعال، پویا و اثربخش در وزارت خارجه شکل گرفته است، مؤلفه‌های نظام اقتصادی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، رایزنی امیرعبداللهیان درباره اعزام زائران به عمره برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، اقدامات خوبی در اجرای قانون هوای پاک انجام شد، دیپلماسی فعال، پویا و اثربخش در وزارت خارجه شکل گرفته است، مؤلفه‌های نظام اقتصادی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، رایزنی امیرعبداللهیان درباره اعزام زائران به عمره از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه ۲۰ تیر است.

اقدامات خوبی در اجرای قانون هوای پاک انجام شد

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی شب گذشته (یکشنبه 19 تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره کامل اجرا نشدن قانون هوای پاک با اشاره به این که قانون هوای پاک در سال ۹۶ به تصویب مجلس رسید، گفت: بعد از پنج سال شاهد هستیم که کمتر از ۱۰ درصد این قانون اجرایی شده است. قانون هوای پاک کاملاً مترقی است، البته کار برای هوای پاک از سال ۹۶ شروع نشده است بلکه از دهه ۷۰ اقداماتی را در کشور در حوزه رفع آلایندگی‌های هوا داشتیم.

 

وی با اشاره به این که اقدامات خوبی در اجرای قانون هوای پاک انجام شد، ادامه داد: حذف سرب از بنزین یک اقدام خوب بود، منتهی توانایی داشتیم که خیلی بهتر در قانون هوای پاک برای آلایندگی هوا کار کنیم.

 

رفیعی با اشاره به اینکه انتقادی که در این زمینه وجود دارد این است که چرا از همه ظرفیت‌ها برای این موضوع استفاده نشد وقتی که طرح جامع کاهش آلودگی هوا را مصوب کردیم، افزود: تسهیلات بین المللی برای این موضوع گرفتیم، بودجه‌های زیادی در این زمینه هزینه شد، قانون تصویب و ابلاغ شد، ولی بعد از پنج سال شاهد هستیم که کمتر از ۱۰ درصد قانون هوای پاک اجرایی شده است.

 

وی با بیان اینکه بعضی از اقداماتی که باید صورت می‌گرفت حتی نیازی به بودجه نداشت، نوشتن دستورالعمل و آیین نامه اجرایی جزو وظایف ذاتی دستگاه هاست، بنابراین اراده‌ای برای انجام کار نبوده است، تصریح کرد: در شروع مجلس یازدهم، قانون هوای پاک یکی از اولین مواردی بود که در بعد نظارتی انجام دادیم. ما ۲۵ مکاتبه صریح با دستگاه‌های مربوطه داشتیم، همچنین جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است.

 

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که هیچکدام از قوا به خوبی مجلس شورای اسلامی نظارت بر قانون هوای پاک را انجام نداده است، گفت: برای بند بند مواد و تبصره‌های قانون هوای پاک در مجلس بحث کارشناسی انجام شده است، ولی شاهد هستیم که بسیاری از تکالیف انجام نشد، زمانی که فقط ۹ درصد یک قانون اجرایی می‌شود قطعاً مجلس باید اقدامی کند بنابراین با مشورتی که با معاونت نظارت مجلس داشتیم، موضوع اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس را پیش بردیم و حدود سه هفته گذشته با ۱۸۴ رأی مثبت و فقط هفت رأی منفی این ماده مصوب شد که پرونده آن تا کنون به قوه قضائیه ارسال شده است که بر اساس مستندات و تحلیل‌هایی که ما به قوه قضائیه ارائه می‌دهیم به قصورها، تقصیر‌ها و ترک فعل‌ها رسیدگی خواهد شد.

 

دیپلماسی فعال، پویا و اثربخش در وزارت خارجه شکل گرفته است

ابراهیم عزیزی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: سیاست خارجی دولت سیزدهم دیلپماسی فعال، پویا و اثربخش است. امروز بعد از یک وقفه هشت ساله دوباره به رویکرد هوشمندانه، آگاهانه و مبتکرانه روی کرده ایم و به نوعی وزارت خارجه بازیگر این صحنه است. انتظارات مجلس از وزارت خارجه نیز همین است.

 

نایب رییس کمیسیون امنیت مملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: البته باید تلاش کنیم از تمامی تلاش های تیم دیپلماسی و حوزه های اقتصادی و سایر حوزه ها بهره های لازم را ببریم. ما از انقاطع بین دیپلماسی و سایر حوزه ها آسیب می بینیم.

 

وی اضافه کرد: ارتباطات و مذاکرات دیلپماسی و رفت و آمدهای هیئت های اقتصادی و تجاری بخش اعظمی از مسایل منطقه ای و بین المللی را حل می کند. کشورها نیازها و ظرفیت های مشترک دارند و باید از این ظرفیت های مشترک برای رسیدن به نیازهای مشترک شان استفاده کنند.

 

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گام های خوبی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه برداشته است، گفت: ما در این بین نگران عدم پی گیری سایر وزارتخانه ها از این فرصت هستیم. برداشتن موانع جزء وظایف وزارت امور خارجه است ولی در ارتباط با سایر وزارتخانه ها مثل وزارت نیرو، صمت و جهاد کشاورزی باید موانع برداشته شود و این وزارتخانه ها در راستای اقداماتی که وزارت امور خارجه برداشته است، اقدام کنند.

 

رایزنی امیرعبداللهیان با فواد حسین درباره اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده

در تماس تلفنی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق، برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک از جمله پیگیری توسعه و گسترش روابط دو جانبه تهران و بغداد، همچنین برخی امور مرتبط با سفر زوار ایرانی و عراقی به دو کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق بر لزوم‌ پیگیری توافقات صورت گرفته در خلال سفر نخست وزیر عراق به تهران در مورد گسترش روابط دو جانبه و همچنین تسهیل زیارت زوار ایرانی و عراقی در مناسبت های دینی و مذهبی به خصوص اربعین حسینی تاکید کردند.

امیر عبداللهیان با تشکر از کمک ها و تسهیلات بعمل آمده برای انجام سفر زائرین ایرانی در روز عرفه، همچنین هماهنگی برای زیارت زوار ایرانی در اربعین، از تلاش های طرف عراقی برای اعزام حجاج ایرانی به عربستان سعودی جهت انجام مطلوب فریضه حج تمتع قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با همتای عراقی خود موضوع احتمال از سرگیری اعزام حجاج ایرانی به عمره مفرده را مورد بحث و گفتگو قرار داد و ابراز امیدواری کرد مقدمات و تسهیلات لازم برای از سرگیری عمره متناسب با شرائط کرونا فراهم شود.

وزیر امور خارجه عراق نیز ضمن اعلام آمادگی جهت تداوم مساعدت برای تسهیل امور مربوط به سفر زوار عرفه و اربعین و همچنین مناسک حج، بر آمادگی دولت عراق جهت فراهم کردن زمینه‌های لازم برای برگزاری مناسب زیارت اربعین تاکید کرد.

 فؤاد حسین تاکید کرد دولت عراق حداکثر تلاش خود را برای تسهیل سفر زائرین حسینی و برگزاری هر چه باشکوه مراسم اربعین به کار خواهد گرفت.

 

مؤلفه‌های نظام اقتصادی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

سید مهدی زریباف در یادداشتی، نوشت: «رشد و پیشرفت و قدرت هر کشوری به قدرت اقتصادی آن بستگی دارد و امروز رشد اقتصادی یکی از مهم‌ترین نشانه‌های ترقی و توسعه یافتگی هر کشوری محسوب می شود. اهمیت مسائل اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و این موضوع برای همه مردم ملموس است.

انسان به حسب آفرینش و غریزه خود به اسباب معاش و لوازم مادی زندگی از قبیل خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت و نظایر آنها نیازمند است و بدون آنها نمی‌تواند در هیچ بخشی از زندگی گام بردارد، لذا به صورت طبیعی در تأمین آنها تلاش وافر انجام می دهد.

اگر اقتصاد جامعه یا اقتصاد خانواده دچار مشکل باشد و مردم در تنگدستی و محرومیت اقتصادی به سر ببرند، عمل به باورهای اعتقادی و رفتارهای اخلاقی دچار اختلال خواهد شد.

سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در بخش‌ها گوناگون خود (مبانی، افق و تدابیر) اقتصاد را به عنوان یکی از ارکان اصلی پیشرفت کشور معرفی نموده است. به طور مثال در بخش افق در موضوع اقتصاد پیش‌بینی شده است که ایران تا سال ۱۴۵۰ از اقتصادی دانش‌محور و خودبنیان بر پایه عقلانیت، عدالت و معنویت اسلامی برخوردار و یکی از ده قدرت اقتصادی بزرگ جهان است.

همچنین در تدابیر متعددی مسئله اقتصاد و لزوم اصلاح ساختارهای اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است که به عنوان مثال می¬توان از بعضی تدابیر یاد نمود.

با عنایت به مقدمه فوق تبیین مولفه‌ها اقتصادی الگو به عنوان یکی از نیازهای اجرایی الگو امری ضروری است و هدف از این یادداشت تبیین موجزی از «مؤلفه‌های» نظام اقتصادی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

مبنای نظری پیشرفت «عدالت ولایی» است و «توازن حق‌مدار» منطق مستخرج از این نظریه می‌باشد.

تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در سطوح مختلفی امکان‌پذیر است و برای حرکت از وضع ایده‌آل تا اقدام و عمل حداقل چهار سطح قابل تصور است:

الف) توازن در نظام مطلوب

ب) توازن در نظام حقوقی

ج) توازن در نظام تنظیم و تصمیم

د) توازن در منظومه مسائل اقتصادی

این چهار سطح تبیین کننده حرکت از مبانی به نهادهای اجتماعی است که می‌تواند راهنمای سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران نظام قرار بگیرد.

نتیجه این مباحث، روشن‌شدن مؤلفه‌های الگوی پیشرفت است. در سطح نظام مطلوب، نظام اقتصادی عادلانه در قالب رشد متوازن تعریف گردید و مؤلفه‌های آن شناسایی شد که عبارتند از «احیاء»، «انصاف»، «کفاف» و «قوام».

در سطح نظام حقوقی اقتصادی، ‌ سند قانون اساسی به‌عنوان منشور و میثاق ملی به‌عنوان محور اصلی نظام حقوقی در نظر گرفته شد و مؤلفه‌های نظام اقتصادی قانون اساسی مبتنی‌بر عدالت اجتماعی استخراج گردید که عبارت‌اند از «توزیع»، «دولت» و «تولید».

در سطح سوم یعنی «نظام تنظیم و تصمیم» دو سند مصوب و قانونی کشور یعنی سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و نیز سند سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه مورد تحلیل محتوایی قرار گرفت.

مؤلفه‌های نظام اقتصادی این دو سند مبتنی‌بر عدالت، استخراج گردید که عبارت‌اند از «مردم‌محوری»، «درون‌زایی»، «فرهنگ جهادی»، «دانش‌بنیانی» و «برون‌گرایی».

در ادامه برخی مسائل اقتصاد ایران به‌عنوان ظرف تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و مظهر ایرانی بودن الگو، در نظر گرفته شد. ملاک دست یابی به این چالش ها بر اساس نظریه عدالت، شناخت «عدم توازن‌ها» است. عدم‌توازن‌های اساسی و اولویت‌دار اقتصاد ایران بر اساس روش مصاحبه باز، در سه محور دسته‌بندی شد: پول و بانک، نفت و درآمدهای نفتی، و نیز زمین و مسکن.

در نهایت وضعیت اقتصاد ایران بر اساس این مؤلفه‌ها و در عرض سطوح چهارگانه ارزیابی و آسیب‌شناسی و راهکارهایی نیز در سطح اقدام و عمل ارائه گردید.

 

 

کد خبر 1194789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha