باید به سمت بالا بردن سهم کشورهای اسلامی در مدیریت جهانی حرکت کنیم

سلمانپور گفت: رسالت ماست امت اسلامی را به عنوان امت الگو به جهانیان معرفی کرده و به سوی بالا بردن سهم کشورهای اسلامی در مدیریت جهانی و تصمیم سازی جهانی حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «محمدجواد سلمانپور» در سومین و آخرین روز جشنواره بین المللی فرهنگ ملل که امروز (دوشنبه ۲۰ تیر) در سالن جلسات دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، بیان کرد: از همه کسانی که این رویداد بزرگ را رقم زدند، تشکر می کنیم و در این رویدادها مهم این است ما دانشجویان و دانشگاهیان بتوانیم رسالت خود را در جهان معاصر بازشناسی کنیم به گونه ای که بتوانیم نقشی ایفا کنیم.

 

سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم ادامه داد: اگرچه این رویدادها فواید بسیاری زیادی دارد و نشاط، شادابی، آشنایی، پیوند بین دوستان و دانشجویان از کشورهای مختلف را به دنبال دارد ولی آنچه مهم است، این است که رسالت دانشجویان بین الملل فهم شده و مشخص شود.

 

وی با اشاره به هویت نمادین دانشجویان افزود: هر کشوری برای معرفی خود به سایر ملل و ملت خود، گروهی را و یا یک مکان هایی را برجسته می کند، دانشجویان هر کشور نماد و نمایاننده آن کشور هستند، دانشجو نماینده فرهنگ مردم کشورش است، مطالبات مردم را به زبان می آورد و رنج هایی که دانشجو می برد رنج های مردم است و دانشجو به آنچه افتخار می کند که مردم افتخار می کنند.

 

سلمانپور اعلام کرد: برخی از دولت ها که از دل مردم برخواسته اند نماینده مردم هستند ولی امروز بسیاری از حکومت ها چون حکومت از مردم جداست هرگز نماینده مردم نیستند و خواسته مردم را دنبال نمی کنند.

 

وی تأکید کرد: در حرکت های اجتماعی وقتی اقشار مخلتف به میدان می آیند، خیلی تحلیل نمی شود ولی وقتی دانشجو در عرصه می آید، تحلیل ها و نگاه ها متفاوت شده و نگاه ها جدی می شود زیرا معتقد هستند دانشجو زبان مردم است و در حرکت های اجتماعی دانشجویان شاخص هستند.

 

سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم اعلام کرد: وقتی دانشجویان آمدند به میدان، انقلاب جدی شد و صوت مردم شدند و مردم پشت سر آنها آمدند و حکومت ۲ هزار و ۵۰۰ ساله شاهنشاهی ساقط شد.

 

وی تصریح کرد: دانشجو هویت نمادین دارد البته همه دانشجویان نماینده مردم شان نیستند، راه درست و صحیحی که دانشجو نماینده مردم باشد این است که دانشجو باید پیوستگی با مردم، هویت و فرهنگی که مردم دارد داشته باشد، بنابراین دلبستگی به فرهنگ، آداب و رسوم مردم و پیوستگی به مردم اهمیت دارد.

 

سلمانپور اظهار کرد: قسمتی از علوم انسانی که از غرب تجربه کرده ایم و گرفته ایم و در دانشگاه های جهان اسلام در جریان است، بین مردم و دانشجو فاصله انداخته است و ایجاد ناهنجاری کرده است.

 

وی در ادامه گفت: جهان معاصر با این هویت نمادین چه می کند؛ یک جنگ و ستیز پنهان وجود دارد و این ستیز این است که چه کسی باید مانند کس دیگری شود، عده ای می گویند شما باید مانند ما شوید و فرهنگ خود را کنار گذارید و در واقع با این کار به دنبال اهداف بعدی هستند.

 

سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم اضافه کرد: امروز اینکه می گویند باید مانند ما شوید برای رسیدن به منافع خودشان است، امروز نزاع بر سر این است چه کسی امت الگوست و آنها می گویند لباس، آموزش و پرورش، نظام سیاسی، نحوه سلام کردن و نحوه روابط زن و شوهر و دختر و پسر باید مانند آنچه در کشور ماست، بشود.

 

وی خاطر نشان کرد: اگر قرار شد امتی شاهد و الگو باشد و سایر ملت ها مانند او شود آن امت اسلامی است زیرا امت برخواسته از فطرت است بنابراین این ستیز وجود دارد اسلام در حالی که می گوید اگر قرار است امت شاهد و الگو بر جهانیان باشد آن امت اسلامی است دنبال حذف آیه الهی نیست و اختلاف فرهنگ ها و زبان ها اینها آیات الهی است و کسی حق ندارد حذف کند کسی حق ندارد زبان، لباس و ارزش های یک ملت را از او بگیرد.

 

سلمانپور یادآور شد: رسالت ماست امت اسلامی را به عنوان امت الگو به جهانیان معرفی کرده و به سوی بالا بردن سهم کشورهای اسلامی در مدیریت جهانی و تصمیم سازی جهانی حرکت کنیم و جشنواره ملل در واقع برای این است که دنبال حفظ فرهنگ خود هستیم.

 

کد خبر 1194962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha