بی حجابی و بدحجابی ریشه در عدم شناخت معرفتی دارد

رحیمی گفت: تمام اشکالات در بحث بی حجابی و بدحجابی و سایر مسائل زیر مجموعه آن به عدم شناخت معرفتی به ویژه بحث خدا شناسی بر می گردد و اگر این موارد تبیین شود و خداشناسی از مسیر فطرت برای جامعه بیان شود، بسیار عاشقانه و آموزنده و جذاب خواهد بود.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ وقتی معنای عفاف را حیا، شرم، پاکدامنی، پاک فکری، پاک نیتی و خود مراقبتی تعبیر کنیم کسی که این گونه تربیت شود آثار شگرفتی در زندگی او خواهد داشت و اگر رعایت نشود آثار مخربی خواهد داشت و کافی است که تامل کنیم که خداوند چرا حجاب را برای ما اسان ها گذاشته است و چون خدا فرموده رعایت می کنیم. متن بالا برشی از گفتگوی اعظم رحیمی مبلغ حوزه علمیه خراسان و پاسخگوی سوالات اعتقادی حرم مطهر رضوی با این خبرگزار می باشد که در ادامه تقدیم می شود:

 

در خصوص تاثیر مسئله حجاب و عفاف بر تحکیم خانواده بفرمایید؟

وقتی بانویی با پوشش نامناسب در جامعه قرار می گیرد در واقع ناخواسته موجب ظلم به دیگر بانوان خواهد شد چرا که با این نوع پوشش موجب ایجاد فسادهایی در جامعه خواهد شد که تبعات آن گریبان گیر خانواده ها می شود؛ در واقع با بی حجابی زنان در جامعه، مردان را در جامعه دچار مشکلات می کند و یکی از فواید حجاب و عفاف تحکیم خانواده است .

 

از آنجایی که می گوییم خدا حکیم علی الطلاق و عالم علی الطلاق است و حرف او بر اساس حکمت و بر اساس عشق و علاقه به مخلوق خود است اما در بحث رعایت حجاب و عفاف دلیل هایی وجود دارد که فلسفه آن با مطالعه مشخص می شود .

 

تمام اشکالات ما در جامعه بحث بی حجابی و بدحجابی و سایر مسائل زیر مجموعه آن به عدم شناخت معرفتی به ویژه بحث خدا شناسی بر می گردد و اشکال عمده همین است و اگر این موارد تبیین شود و خداشناسی از مسیر فطرت برای جامعه بیان شود، بسیار عاشقانه و آموزنده و جذاب خواهد بود و اگر سستی در بنیان خانواده رخ می دهد به دلیل عدم شناخت دقیق است.

 

چطور می توان به این شناخت و معرقت رسید و حوزه در این خصوص چه نقشی می تواند ایفا کند؟

 مطالعه، تفکر و ذکر به معنای عام که شامل نماز، دعا، قرآن و آشنایی با ادعیه می شود. حوزه ها باید عامل باشند و ارتباط حوزه با مردم و بالعکس به صورت تنگاتنگ باشد؛ شناخت ابتدا توسط حوزویان صورت گیرد  و این شناخت را به جامعه منتقل کنند و جامعه باید در این خصوص از حوره مطالبه گری کند.

 

ما می بینیم فردی چادری است اما حجاب درستی ندارد یا اصلا به پوشیدن چادر اعتقاد ندارد، چرا؟

بله. فردی در خانواده ای بزرگ شده که همه چادری بودند و او نیز چادری است اما چادری بودن او از روی شناخت نبوده است لذا به راحتی کنار می گذارد در واقع کسی که به چادر معتقد نباشد به راحتی کنار می گذارد و کسی که چادر سر کند اما ضوابط یک فرد چادری را رعایت نکند باز هم این مسئله یه شناخت و عدم شناخت واقعی از چادر بر می گردد .

 

ریشه اصلی بی حجابی در جامعه ما چیست؟

هر مشکل فرهنگی و اعتقادی و هر رفتاری که در جامعه می بینید و حتی اعتیاد همه اینها به عدم شناخت بر می گردد اگر ما را معرفتی بار آورده بودند و شناخت عمیق داشتیم نیاز به تذکر نداشتیم .

 

در مسئله کرونا و استفاده مردم از ماسک، چون مردم متوجه شدند نداشتن آن ضرر جانی برای انسان دارد خود را بر زدن ماسک ملزم کردند و در مورد حجاب نیز مردم باید به این درک و شناخت برسند که عدم رعایت حجاب علاوه بر ضرر دنیوی، ضرر اخروی نیز به همراه دارد؛ جامعه شناسان می گویند سه درصد از جامعه نیاز به استدلال ندارند و حق را می پذیرند و سه درصد نیز به هیچ عنوان قبول نمی کنند که ما در مسئله الزامی شدن ماسک این را دیدیم که برخی مقاومت بسیاری کردند و ماسک نزدند و در بحث پوشش ها یک عده عناد دارند و در خارج از کشور نسبت به این موضوع برنامه ریزی کردند و الان بحث پوشش حجاب به بحث براندازی نظام تبدیل شده است.

 

مسئله حجاب بحث دین است و گذشته از آن یک ریشه تمدنی قبل از اسلام دارد و در ادیان دیگر و منابع تاریخی زن دارای پوشش بوده است، یک عده این را از جالت دین خارج کردند و به یک مسئله سیاسی تبدیل کردند و در جهت برانداری نظام اسلامی تلاش می کنند. اینکه برخی می گویند در زمان اهل بیت مسئله حجاب مطرح نبوده باید سند ارائه دهند، علاوه بر اینکه در قرآن نسبت به مسئله حجاب تاکید شده شهید مطهری کتابی با موضوع حجاب دارند.

 

در واقع حجاب یک بحث فطری است و مطابقت با فطرت دین است، قرآن نسبت به مسئله حجاب به صورت کلی گویی امر کرده است و در سوره نور و احزاب خدا می فرماید: ای پیامبر به زنان و دخنران مومن بگو (که نشان از اهمیت مسئله دارد) خود را بپوشانند و .. و این نشان دهنده اهمیت این موضوع است .

 

برخی حجاب اجباری را مطرح می کنند، نظر شما چیست؟

حجاب دو جنبه فردی و اجتماعی دارد،در  جنبه فردی فرد می تواند در منزل خود به دلیل حریم خصوصی آنگونه که می خواهد باشد اما وقتی وارد جامعه می شود جنبه اجتماعی پیدا می کند و جامعه حق دارد که از فردی که به آنها ضرر می زند مطالبه کند. در اینجا برای حفظ جامعه همه باید حجاب داشته باشند و جنبه اجبار یپدا می کند و به غیر از اینکه امر خدا است، چون حق افراد جامعه به دلیل عدم رعایت حجاب توسط یک فرد ضایع می شود بنابراین موظف است که در جامعه حجاب خود را رعایت کند که حق دیگران ضایع نشود .

 

حامعه، دانشگاه، فروشگاه  و هر فضایی که دیگران در آن حضور دارند، حق همه است و وقتی خدا خانم ها را با جذبه خلق کرده است دستور العمل نیز گذاشته است؛ یکی از فلسه های حجاب این است که وقتی زن از منزل خارج می شود باید جذبه های زنانه وی پوشیده باشد تا شخصیت انسانی او معلوم شود و بروز کند و یک قانون کلی دوسویه است که به هر میزان که جذبه های زنانه در اجتماع  معلوم می شود به همان میزان از شخصیت انسانی او مخفی می ماند.

کد خبر 1195167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha