آب تحویلی سد بارزو  از ۲۵ تیرماه قطع می شود

مدیر امور منابع آب شیروان گفت:آب تحویلی سد بارزو شهرستان از ۲۵ تیرماه قطع می شود.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: در حال حاضر آب تحویلی از محل سد بارزو در بخش شُرب متوسط، 140 لیتر بر ثانیه و حداکثر، 250 لیتر بر ثانیه است که با توجه به اینکه در شرایط بحرانی هستیم و حجم آب فعلی بحث پایداری سد را به خطر می اندازد از 25 تیرماه آب تحویلی از محل سد بارزو کاملا قطع خواهد شد.

 

مدیر امور منابع آب شیروان عنوان کرد: میزان حجم آب سد بارزو شهرستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش داشته است.

 

خسروپناه خاطرنشان کرد: اینک حجم آب این سد 12 میلیون مترمکعب است که سال گذشته در همین مدت این میزان حجم 24 میلیون و 500 هزار مترمکعب بود که خشکسالی های چند ساله اخیر و کاهش بارندگی ها از علل اصلی کاهش حجم آب سد است.

 

وی اضافه کرد: از ابتدای سال آبی تا امروز، 270 میلی متر بارندگی در شهرستان صورت گرفته که نسبت به بلند مدت، 15 درصد کاهش و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 17 درصد افزایش داشته است که با توجه به اینکه در شرایط بحرانی هستیم توصیه می شود شهروندان در تمام حوزه ها مدیریت مصرف را رعایت و صرفه جویی کنند.

 

مدیر امور منابع آب شیروان تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون، 6 میلیون و 500 هزار مترمکعب آب در بخش کشاورزی، یک میلیون و 900 هزار مترمکعب در شرب و 3 دهم میلی مترمکعب در صنعت آب از محل سد تحویل داده شده است.

 

به گفته وی سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب و حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

 

این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

 

کد خبر 1195240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha