توجه به مباهله در پنجمین جشنواره نقالان علوی

مرشد میرزاعلی با بیان اینکه ۲۱۰ اثر به پنجمین جشنواره نقالان علوی رسیده است، گفت: امسال برای اولین بار اهل تسنن برای ما اثر ارسال کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مرشد محسن میرزاعلی امروز سه شنبه 21 تیر در نشست پنجمین جشنواره پرده خوانی و نقالی غدیر که در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد، گفت: غدیر پر برکت ترین بعثه و معجزه جاودان پیامبر (ص) و تنها راه هدایت بشر است. غدیر سند حقانیت شیعه است زیرا تمام امامان حتی امیرالمومنین (ع) در طول زندگی شان بارها غدیر را فریاد زدند و به آن استدلال کردند.

 

دبیر جشنواره نقالان علوی با بیان اینکه اولین راوی غدیر خدا بوده است، عنوان کرد: نزدیک به چند سال است که جشنواره بزرگ نقالان علوی را برگزار می کنیم. حوزه هنری تماما پای کار بوده است و جناب کورش زارعی در این زمینه دغدغه داشتند و ما امسال پنجمین دوره جشنواره نقالان علوی را برگزار می کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه 210 اثر به دبیرخانه جشنواره نقالان علوی در پنجمین دوره آن رسیده است، بیان کرد: در سه گروه آثار را پذیرفتیم؛ کودکان و نوجوانان، آقایان و بانوان و بزرگسالان. 50 اثر خیلی خوب و فاخر انتخاب شد که توسط اردشیر صالح پور، محمدرضا معجونی و بنده بازبینی شدند.

 

وی با بیان اینکه سند داستان ها برای ما مهم بود، اظهار داشت: امسال رادیو فرهنگ در کنار ماست. علاوه بر این یک پخش تلویزیونی نیز داریم. از 50 اثر انتخاب شده به مرحله دوم 33 اثر برای مرحله نهایی انتخاب شدند. در بخش بانوان و آقایان نفرات اول، دوم و سوم داریم. نزدیک به 10 کودک نیز انتخاب شدند که به جهت روانی برای آنها رقابتی نگذاشتیم و همه آنها را برنده اعلام کردیم. حیرت آور است که یک کودک پنج ساله 10 بیت از مناقب امام علی (ع) را می خواند.

 

دبیر جشنواره نقالان علوی با اشاره به اینکه این جشنواره در دو بخش میدانی و رادیویی برگزار می شود، افزود: این جشنواره از 24 تیر ساعت هفت بعد از ظهر در میدان امام حسین (ع) آغاز می شود. در 28 و 29 تیر نیز در میدان ولی عصر (عج) استیج داریم، پیرامون غدیر در این چهار سال کار کردیم و امسال مباهله را نیز کار می کنیم. 20 طومار در اختیار نقالان علاقه مند گذاشتیم که هر یک از آنها حداقل یک اثر در مورد مباهله داشته باشد.

 

مرشد میرزاعلی خاطرنشان کرد: بخش رادیویی از 26 تیر در رادیو فرهنگ آغاز می شود. این قسمت جنبه آموزشی برای علاقه مندان دارد و تا 2 مرداد ادامه خواهد داشت. سه تن از حوزه رسانه، تربیتی و روایتگری داوران بخش رادیویی هستند. دکتر احمدرضا آذربایجانی، دکتر امیر صادقی، استاد امیر خرمشاهی داوران ما در این دوره از جشنواره هستند.

 

این نقال با بیان اینکه امسال برای اولین بار در جشنواره نقالان علوی زوج نقال داریم، یادآور شد: امسال برای اولین بار بود که اهل تسنن برای ما اثر ارسال کردند و این نکته حائز اهمیتی است. این تبلور خود امیرالمومنین است که دارند دل ها را روشن می کنند. خوشبختانه هنر نقالی ثبت جهانی شده است. کامل ترین نوع روایتگری که با نمایش، بازی و موسیقی همراه است، نقالی ایرانی است؛ این هنر مختص ایرانیان است و نقالی در خون ایرانی جاری و ساری است.

 

وی بیان کرد: امروزه کشورهای دیگر دارند روی بچه های ما با فرهنگ و موسیقی خود اثر می گذارند، چرا ما نباید علاقه مند به حوزه نقالی و روایتگری داشته باشیم و این هنر را به کودکان و نوجوانان معرفی کنیم؟ کشورهای دیگر این هنرها را ندارند اما ما داریم و متاسفانه از آنها استفاده نمی کنیم.

کد خبر 1195262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha