نویسنده شیرازی در نشست ملی «از تبار قلم» مورد تقدیر قرار گرفت

در دومین دوره نشست ملی «از تبار قلم» در شیراز از خدمات «بابک طیبی»، نویسنده شیرازی قدردانی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، در دومین دوره نشست ملی «از تبار قلم» در شیراز که امروز (سه شنبه 21 تیر) با حضور جمعی از نویسندگان برگزار شد، از خدمات «بابک طیبی»، نویسنده شیرازی قدردانی وتقدیر به عمل آمد.

«روح الله منوچهری»، در این نشست گفت: «چهل قلم» و «از تبار قلم» برنامه های کتابخانه های عمومی برای گرامیداشت روز «قلم» و اهالی قلم است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس ادامه داد: نهاد کتابخانه های عمومی فارس به نویسندگان توجه ویژه دارد و بر وجود کتاب های نویسندگان بومی استان در کتابخانه ها تاکید داریم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه امروز شاهد وجود آثار تالیفی فاخر از نویسندگان کشور به ویژه در استان فارس و شهر شیراز هستیم که در کتابخانه های عمومی موجود هستند.

منوچهری با اشاره به محافل ادبی که به همت نهاد در کتابخانه های عمومی کشور ایجاد شده گفت: محفل ادبی «قند پارسی» از محافل فعال پویا و فعال در کشور است و تاکنون برنامه های خوبی در حوزه ملی و بین المللی برگزار کرده است.

«غلامرضا کافی»، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و دبیرمحفل ادبی «قند پارسی» نیز در این نشست گفت: «بابک طیبی» ابتدا در حوزه شعر فعال بود که با نخستین کتابش با نام «پایی از این دست تماشا» به جامعه نویسندگان فارس معرفی شد و از پله صدای دف می آید، چشم های خردلی، «زنده رود در تکریت» ... از آثار دیگر وی است و باید بیشتر به شخصیت و آثارش پرداخته شود.

«احمد اکبر پور»، نیز گفت: «از تبار قلم» اقدام و برنامه خوبی است که کتابخانه های عمومی در راستای حرمت کلمه و قلم رقم خورده است.

نویسنده برجسته ادبیات کودک و نوجوان استان فارس افزود: آثار «بابک طیبی» دارای شکل و سیاق منحصر به فرد و عمدتا در حوزه رمان خاطره است.

وی اضافه کرد: وی توانسته در روایت دفاع مقدس تعلیق بیافریند و تکنیک هایی آورده که کار سخت رمان خاطره از دفاع مقدس را خواندنی و دلپذیر کرده است و همیشه خود را در مقام یک دانش آموز می بیند.

«عبدالرضا قیصری»، نیز تاکید کرد: وجه نویسندگی و شخصیت هنری «بابک طیبی» را با معیار قلم می توان سنجید.

معاون حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس افزود: حماسه دفاع مقدس از داشته های تاریخی ماست و طیبی به عنوان داستان نویس به مقوله مستندنگاری تاریخی با رویکرد ادبی مطلوب عمل کرده است.

شاعر و طنزپرداز استان فارس اضافه کرد: کتاب «از پله صدای دف می آید» از فاخرترین آثار وی است که درباره یک شهید بوده و با تعلیق داستان، خواننده را با خود همراه می کند و نویسنده در کنار شخصیت شهید «فقیهی» به همه شخصیت ها و مصاحبه شونده ها به گونه ای می پردازد که شخصیت تمامی افراد کتاب در یاد می ماند.

قیصری تاکید کرد: در حوزه دفاع مقدس وقایع باید ثبت تاریخی شود و سپس به کمک هنر وقایع بازآفرینی شوند تا کارهای هنری شکل گیرد.

«بابک طیبی»، نیز در این نشست گفت: ادبیات انقلاب و جنگ از مظلوم ترین گونه های ادبی در کشور است و مستندنگاری داستانی در ایران غریبه است.

نویسنده شیرازی افزود: در فیلم و سینما نیز همین موضوع وجود دارد اما در ادبیات در این سبک از نظر هنری و موضوعی با سو تفاهم مواجه هستیم زیرا تکلیفمان با واقعیت مشخص نیست.

وی تصریح کرد: دفاع مقدس دارای حوادث منحصر به فرد فراوانی است و دیگر به تخیل نیازی نیست و باید آدم ها و حوادث جنگ را ببینیم و درست روایت کنیم و معتقدم هنوز حرف ادبیات ایران باید ادبیات جنگ باشد.

 

کد خبر 1195416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha