کمکاری‌ها در حوزه غدیر باید جبران شود/جهاد تبیین با محوریت غدیر، همه مشکلات را حل می‌کند

یک پیرغلام اهل بیت(ع) با بیان اینکه باید کمکاری‌ها در حوزه غدیر را جبران کنیم، گفت: اگر جایگاه غدیر مشخص و تبیین شود همه مشکلات ما برطرف می‌شود، انحراف از مسیر غدیر باعث همه تشتت‌ها و اختلافات در جامعه اسلامی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن دهه امامت و ولایت و در آستانه عید سعید غدیر، به منظور تبیین اهمیت بزرگداشت این ایام و برکات آن برای جامعه اسلامی، سلسله گفتگوهایی با کارشناسان ترتیب داده ایم. در ادامه مشروح گفتگو با حاج یدالله بهتاش، پیرغلام اهل بیت(ع) و صاحب آثاری همچون «ستاره تابان (امام قائم(عج) از ولادت تا ظهور» و «در سوگ کوثر؛ زندگانی و مصائب حضرت فاطمه(س)» تقدیم حضورتان می شود:

 

بهتاش با تاکید بر لزوم بزرگداشت عید غدیر، اظهار کرد: هر مسئله‌ای که عظمت بیشتری دارد باید بیشتر هم مطرح و تبلیغ شود تا عظمت آن برای جامعه و نسل ها تفهیم و تبیین شود؛ طبق روایات، غدیر بزرگ ترین عید ما است و لذا ضرورت دارد برای تبیین این عید بزرگ و آموزه هایش و نیز به منظور جبران کوتاهی های گذشته آن را به روش های مختلف گرامی بداریم.

 

این پیرغلام اهل بیت(ع) ادامه داد: چون عاشورا را بزرگ داشتیم، زنده مانده است اما غدیر را آنطور که باید و شاید، مطرح نکرده ایم و باید این غفلت و کوتاهی را جبران کنیم.

 

وی درباره ضرورت بزرگداشت غدیر به شیوه عاشورایی، گفت: شیعه عاشورا را در مساجد، حسینیه ها، هیئت های مذهبی و حتی در خارج از کشور و در قلب کشورهای غربی، بزرگ می دارد و دسته جات عزاداری راه اندازی و رسم هایی همچون گل مالی و ... را اجرا می کند؛ عاشورا را همه در همه جا زنده نگاه می دارند و برای آن به میدان می آیند همین روحیه باعث شده که حتی غیرمسلمانان متوجه عاشورا و عظمت آن شوند؛ برای غدیر هم چنین روحیه و عزمی لازم است.

 

ثواب اطعام غدیر

بهتاش در ادامه بیان کرد: برای عاشورا تاکیدی برای اطعام نیست اما درباره اطعام غدیر روایت داریم چنان که امام رضا(ع) فرمودند: «هر کس در روز غدیر به مؤمنی غذا بدهد، مانند کسی است که به تمام انبیاء و صدیقین غذا داده باشد» (اقبال، جلد ،1 صفحه 464) لذا آنهایی که می توانند به این سنت عمل کنند و حتی به اندازه اطعام یک نفر، این سنت را رواج دهند.

 

این مولف سیره اهل بیت(ع) افزود: علاوه بر این، امام رضا(ع) غدیر را روز محبت کردن و دوستی با هم معرفی کرده اند و می فرمایند: در این روز وقتی به همدیگر می رسید، مصافحه کنید و از چیزهایی که دارید به هم عطا کنید (مصباح المتهجد، ج2، ص 752).

 

تاکید بر پوشیدن لباس های نو

وی تاکید کرد: همه این روایات و شیوه های مختلفی که برای ابراز و اظهار شادی در روز غدیر توصیه شده برای آن است که این عید عظیم الشان، به طرق مختلف این روز بزرگداشته شود مثل گفتن «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ» در دیدار یکدیگر این روز. همچنین، امام صادق(ع) ثواب روزه گرفتن در غدیر را معادل ثواب روزه گرفتن از ابتدا تا انتهای دنیا معرفی کرده اند (تهذیب، ج 3، صفحه 143). غدیر روزی است که بر زینت کردن و پوشیدن لباس های نو در آن تاکید شده چنان که روایت است هر کس چنین کند خدا گناهانش را می آمرزد. عمل به این سنت ها باعث می شود غدیر را هم مثل عاشورا گرامی بداریم.

 

بهتاش در ادامه ابراز کرد: وقتی بر گرامیداشت غدیر تاکید می شود، فقط منظور جشن و شادی نیست، کارهای دیگر هم مورد تاکید است مثل روزه، عبادت، اطعام، صله رحم، هدیه دادن، آشتی و رفع کدورت ها به حب امیرالمومنین(ع)، راضی کردن خدا از خودمان، خوار کردن شیطان (با عبادت خدا و ترک محرمات) و دیگر امورات خیر؛ از امام رضا(ع) است که: روز عید غدیر روز گذشت کردن (از کارهای بد دیگران) است. اگر این امور به سبک زندگی های ما وارد شود زندگی های ما شیرین و خوب می شود لذا نباید صرفا به جشن و شادی ظاهری اکتفا شود.

 

غدیر محور جهاد تبیین شود

وی درباره برکات پرداختن به مسئله غدیر در جهاد تبیین، گفت: اگر جایگاه غدیر مشخص و تبیین شود همه مشکلات ما برطرف می شود، جدایی از غدیر و امیرالمومنین(ع) دلیل همه مشکلاتی است که در دین بروز کرده؛ انحراف از مسیر غدیر باعث همه تشتت ها و اختلافات در جامعه اسلامی شده است. داعش و تفکیری ها غدیر را درک نکرده اند اگر غدیر درست تبیین شود بسیاری از اینها از مسیر اشتباه بازمی گردند؛ اگر اینها راه غدیر و امیرمومنان(ع) را می شناختند، گمراه نمی شدند. کسی همچون شهید حاج قاسم سلیمانی چون غدیر را شناخته و درک کرده بود جان خود را در خطر انداخته و حتی تکفیری ها را نجات می داد. لذا اگر غدیر به درستی به ویژه برای جوانان تبیین شود بسیاری از مشکلات رنگ می بازند.

 

این پیرغلام اهل بیت(ع) در پایان خاطرنشان کرد: در روایت است که محبت امیرالمومنین(ع) انسان را نجات می دهد اما این وعده نباید ما را از عمل به فرامین الهی بازدارد چنان که در حدیث از امام رضا(ع) (نقل به مضمون آمده: عمل صالح و عبادات را رها نکنید و بگویید چون دوست امیرالمومنین(ع) هستم، اهل آتش نیستم و نیز دوستی اهل بیت(ع) را رها نکنید و صرفاً به عبادات تکیه کنید این دو باید قرین هم باشند، عمل صالح و محبت اهل بیت(ع) با هم جواب می دهند و به تنهایی اثری ندارند؛ شیعه ما کسی است که از ما تبعیت کند (میزان الحکمه، حدیث 9937).

کد خبر 1195606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha