محصولات«حلال» مراکش در راه اتحادیه اروپا

تولیدکنندگان مراکش پس از پنج سال انتظار توانستند مجوز صادرات فرآورده های گوشتی را به اتحادیه اروپا به دست آورند تا افق های جدیدی برای توسعه محصولات حلال برای آنها باز شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان،  انتظار پنج ساله مراکشی ها به سر رسید و اتحادیه به تولیدکنندگان مراکشی اجازه داد تا فرآورده های گوشتی طیور را به اروپا صادر کنند. این مسئله افق های جدیدی را برای تولید و توسعه فرآورده های گوشتی مراکش بازخواهد کرد.

«یوعزه الخراطی» دامپزشک و رئیس دانشگاه مراکش به العربی الجدید می گوید: این تصمیم راه را برای پاسخگویی به تقاضاهای ساکنان اروپا که تمایل به خرید و استفاده از گوشت با استاندارد حلال دارند، باز می کند.

 

انجمن صادر کنندگان مراکش، «باشگاه حلال» را به منظور احراز شرایط شرکت ها و تعاونی ها به خصوص شرکت های فعال در کشاورزی و صنعت غذایی تاسیس کرد تا محصولات این شرکت ها بتوانند گواهی نامه با نشان «حلال» را دریافت کنند.

الخراطی می گوید: انتظار می رود که صادرات مراکش از گوشت طیور مورد استقبال گسترده به ویژه از سوی مراکشی های مهاجر در کشورهای اتحادیه اروپا و سایر مسلمانان با ملیت های مختلف قرار گیرد.

 

براساس داده های وزارت کشاورزی و شیلات، بخش طیور پس از سرمایه گذاری 1.3 میلیارد دلار که به انجام معاملات 2.74 میلیارد دلار کمک کرد، 635 هزار تن  گوشت تولید می کند. درصورت گسترش محصول مراکشی در بازار اروپا، احتمال افزایش این آمار وجود دارد.

در سال‌های اخیر، تولیدکنندگان از دولت مراکش درخواست کردند که در فرآیند صادرات به خصوص به کشورهای اتحادیه اروپا که توافقنامه همکاری نیز بایکدیگر امضا کردند، به آنها کمک کند. براساس این توافقنامه، امکان صادرات در صورت رعایت استانداردهای لازم فراهم می شود.

 

الخراطی می گوید: مراکش پیش از این سبزیجات، میوه، ماهی به اتحادیه اروپا می کرد. این صادرات هم در چارجوب سهمیه های ارائه شده توسط توافقنامه مشارکت و هم خارج از این سهمیه ها بوده است. اما این مسئله برای بخش طیور غیرممکن بوده است.

وی دراین باره می گوید: اتحادیه اروپا محصولات دامی با منشآ حیوانی را مشمول شرایط سختگیرانه کرده است. به طوری که مجوز صادرات مشروط به گذر از این شرایط سخت است. زیرا کمیته دامپزشکی به منظور تایید شرایط تولید به بازدید و بررسی مزارع و کشتارگاه ها اقدام می کند.

 

تولیدکنندگان مراکشی سال‌ها به منظور صدور تصمیمی در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا انتظار کشیدند تا کمیساریای اروپا از طریق آن مجوز صادرات محصولات مراکشی مربوط به گوشت دودی طیور به این بازار را اعلام کند.

یک روزنامه رسمی اتحادیه اروپا اعلام کرد که مراکش درخواست مجوز برای صادرات گوشت طیور کرده است. همچنین تاکید کرده که همه ضمانت های مربوط به گزارش همه بیماری ها که اتحادیه اروپا پیش از این در فهرستی مشخص کرده است، ارایه شده است.

 

این روزنامه اعلام کرد: مراکش همچنین همه ضمانت های مربوط به احترام به شرایط پلیس بهداشت که اتحادیه اروپا آن را اعمال می کند، ارایه کرده است.

الخراطی می گوید: باوجود اینکه بخش طیور در سطح بازار داخلی شاهد کشتارگاه های غیررسمی است، اما مراکش دارای مزارع و کارخانه های فرآوری طیور است که با مزارع موجود در کشورهای اروپایی مانند فرانسه و اسپانیا قابل مقایسه است.

 

کارشناسانی که به مراکش می آیند، به خوراک و داروسازی توجه دارند و به بررسی سالم بودن کشتارگاه های مرغ و گوشت و مکان های آماده سازی آنها پرداختند و مسیری را که گوشت طیور قبل از رسیدن به دست مصرف کننده طی می کند، نظارت می کند.

دفتر ملی ایمنی محصولات غذایی، جودل زمانی را به منظور پاسخ به توصیه های کمیساریای اروپا تعیین کرده است. همچنین نشست هایی بین دفتر وزارت کشاورزی و آزمایشگاه های کنترل بخش طیور با کارشناسان اتحادیه اروپا برگزار شده است تا همه مسایل مربوط به این بخش مشخص شود.

کد خبر 1195709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha