یک نوع اندیشه‌محوری در«خوان اول عاشقی» وجود دارد

شاه آبادی با بیان اینکه عناصر روایی و نمایشی به خوبی در کتاب «خوان اول عاشقی» وجود دارد، گفت: در این اثر با وجود فضا و تخیل فانتزی، مسائل امروزی هم ذکر شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، حمیدرضا شاه‌آبادی در نشست نقد و بررسی «خوان اول عاشقی» که در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری برگزار شد، گفت: قالب این اثر رمانس است . نویسنده در کتاب «خوان اول عاشقی» قصد دارد به کمک عروسک‌های خیمه شب‌بازی داستان را برای مخاطب روایت کند. این رمان یک نثر ادبی است که تعدد شخصیت از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.

 

 این نویسنده با بیان اینکه ویژگی اصلی رمانس‌ها این است که یک راوی از بالا شخصیت‌ها را روایت می کند، عنوان کرد: درواقع در این روایت چیزی به نام زاویه دید وجود ندارد. از طرفی در داستان، شخصیت خاکستری نداریم .در «خوان اول عاشقی» با یک رمانس نو مواجه هستیم که شبیه به افسانه است.

 

وی گرافیک کتاب «خوان اول عاشقی» را خوب دانست و افزود: عناصر روایی و  عناصر نمایشی به خوبی در این کتاب وجود دارد.طنزهای کلامی جالب و خوبی نیز در «خوان اول عاشقی» وجود دارد. یکی دیگر از نقاط قوت این اثر این است که با وجود فضا و تخیل فانتزی، مسائل امروزی هم ذکر شده است. در واقع یک نوع اندیشه‌محوری در این اثر دیده می‌شود.

بر اساس این گزارش،زهره پریرخ در این نشست عنوان کرد:«خوان اول عاشقی» با الهام از شخصیت‌های نمایش خیمه شب‌بازی نوشته شده است. شخصیت‌های نمایش خیمه شب‌بازی که کهن هستند از روزگار باستان زندگی کرده‌اند و در دوره‌های مختلف تغییر کردند.عروسک‌گردان‌ها در طول تاریخ به شهرها و نواحی مختلف سفر کردند و اگر شخصیتی شیرین میان مردم پیدا می کردند عروسکی نو  بر اساس آن شخصیت خلق کردند.

 

پریرخ با شاره به اینکه ایران در دوره‌های مختلف فرهنگ‌های مختلفی تجربه کرده است، تصریح کرد: بر این اساس وجود عروسک‌های متفاوت با اسم‌ها و ملیت‌های متنوع می‌تواند طبیعی باشد.

 

بر اساس این گزارش، ندا پولادزاده به عنوان طراح عروسک کتاب« خوان اول عاشقی» در این نشست گفت: ارتباط من با عروسک‌های خیمه شب‌بازی از دانشگاه شروع شد. استفاده از عروسک ایده جالبی بود . عروسک‌ها در داستان‌هایی که مربوط به خیمه شب‌بازی است، می‌توانند به نوعی کمک کننده باشد.

 

کد خبر 1195776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha