سویه جدید کرونا ریه را کمتر درگیر می کند/  همکاری مردم باعث کنترل بیماری می شود

دکتر احمدی نژاد با اشاره به وضعیت جدید بیماری کرونا و توضیحاتی پیرامون آن بر اهمیت واکسیناسیون برای جلوگیری از وخیم شدن بیماری تأکید و بیان کرد: تجربه موفق قبلی، رعایت پروتکل ها، واکسن و همکاری مردم باعث کنترل بیماری می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر مهدی احمدی نژاد، چهارشنبه شب(۲۲ تیر) در گفتگوی ویژه سیمای مرکز استان با اشاره به رصد مکرری که نسبت به بیماری کرونا در استان در حال انجام بوده و هست؛ افزود: شیب صعودی را از اواسط خرداد رصد و شروع به اقدامات مثبت کردیم اما این شیب چون عقبه ای دارد ادامه می یابد و از یک حدی به بعد نزولی خواهد شد.

 

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در هفته اول خرداد ماه 4 درصد تست ها مثبت بود اما الان به 28 درصد رسیده است و زمانی که به ۱۰ درصد رسیده بودیم اقدامات عملیاتی آغاز شد؛ اظهار کرد: تست های رپید نیز در حال حاضر به 38 درصد مثبت رسیده است.

 

 

وی ادامه داد: نکته دوم بیماران بستری است که در 8 تیر از 38 مشکوک 5 نفر مثبت و از 4  مراجعه سرپایی دو نفر مبتلا بودند اما دیروز از 102مورد بستری 35 نفر مثبت قطعی شدند و تعداد مراجعان سرپایی هم به 82 مورد رسیده است.

 

 

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه در این مدت فقط سه مورد مرگ و میر داشتیم؛ افزود: آنچه جای امیدواری است واکسیناسیون خوبی است که انجام شده گرچه واکسن، پیشگیری کامل نیست و احتمال ابتلا وجود دارد اما واکسن مانع از مبتلا به حالت خطرناک بیماری است.

 

 

وی بر همین اساس بر تزریق دوز یادآور تأکید و بیان کرد: دو میلیون و 200 هزار نفر معادل 91 درصد واجدین، دوز اول و دو میلیون و 80 هزار نفر، حدود 80 درصد دوز دوم و 880 هزار نفر یعنی در حدود 53 درصد دوز سوم واکسن کرونا را در استان دریافت کردند.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: پوشش واکسیناسیون کاهش یافته و این زنگ خطر است و شاید نوعی عادی انگاری و یا فروکش کردن کرونا باعث این مسئله شده در حالیکه پایان کرونا وجود ندارد اما ما باید مدیریت کنیم کمترین آسیب را ببینیم.

 

 

وی با اشاره به اینکه تعداد دوزهای واکسیناسیون هنوز صد درصد شناخته نشده اما در سال جاری دوز یادآور باید انجام شود؛ گفت: از روز گذشته 770 نفر برای دریافت واکسن مراجعه کردند که این نشان می دهد اقبال مردم بیشتر شده و البته واکست هم به تعداد کافی وجود دارد.

 

 

 

احمدی نژاد اعلام کرد: مراکز تجمیعی واکسیناسیون پردیس علوم پزشکی و مرکز شهید علی ضیاء  از 8 صبح تا ساعت 30 :18 و مرکز بزرگ منتخب در جنب بیمارستان شفا از  30 :7 تا ۱۹:30 هم ویزیت پزشک و هم انجام تست هم واکسیناسیون را انجام می دهد.

 

 

وی درباره سویه جدید ویروس کرونا سرعت انتقال پذیری آن را مانند سرخک بسیار بالا اما قدرت تهاجمی آن به ارگان های حیاتی را کمتر دانست و از علائم این سویه به بدن درد، گلودرد، تب، آبریزش بینی اشاره و تصریح کرد: در این سویه درگیری ریه کمتر است و دلیل آن تزریق واکسن و نوع سویه است اما هر کس علائم سرماخوردگی دارد مبتلا به کرونا است مگر خلاف آن ثابت شود.

 

 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با افزودن این مطلب که سویه جدید هنوز آن قدرت تهاجمی را ندارد و مبتلای بدحال کم است اما باید فاصله و پروتکل و ماسک رعایت بشود؛ اظهار کرد: بعد از واکسیناسیون عمومی در کشور به شدت میزان بروز بیماری پایین آمد و این نشان می دهد واکسن ایمنی بدن را افزایش می دهد.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: تجربه موفق قبلی، رعایت پروتکل ها، واکسن و همکاری مردم باعث کنترل بیماری می شود و واحدهای بسیج در محلات برای واکسیناسیون مردم حضور دارند.

کد خبر 1195867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha