اهالی هنر و رسانه باید آموزه‌ های سیره رضوی را باز تولید کنند

حجت الاسلام مروی گفت: اهالی هنر و رسانه باید مفاهیم و آموزه‌های سیره رضوی در رابطه با مسائل روز را باز تولید کنند، ائمه اطهار(ع) محدود به زمان و جغرافیا خاصی نیستند زیرا سخن و عمل آن حضرات تجلی قرآن است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت‌ الاسلام‌ «احمد مروی» در آئین اختتامیه دومین دوره جشنواره رسانه‌ای امام رضا(ع) به جایگاه قلم و اهمیت سوگند خداوند متعال بر قلم در آیات کلام‌الله مجید اشاره و ابراز کرد: قلم و کتابت از نعمات خداوند است که باید به بهترین شکل در راستای نگارش حق و بیان معارف الهی مورداستفاده قرار گیرد.

 

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به نقش قلم در تحقق جهاد تبیین مورد تأکید رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: از مهم‌ترین ابزار جهاد تبیین قلم است، ابتدا باید قلم و کتابت باشد تا در ادامه آن بیان هم به کار آید؛ اساس و مبنای انقلاب اسلامی بر فکر، فرهنگ و تحول فرهنگی بنا شده و از این روی اهالی قلم، رسانه، فرهنگ و اندیشه نقشی مهم در راستای بیان ارزش‌های الهی، تبیین حقایق، رفع شبهات، روشنگری و هدایت جامعه دارند.

 

حجت الاسلام مروی با اشاره به ذکر نمونه‌هایی تاریخی در اهمیت جهاد تبیین، تصریح کرد: در طول تاریخ اسلام هرکجا جهاد تبیین انجام شده آثار و برکات آن آشکار و هرکجا از جهاد تبیین جلوگیری شده، آسیب‌ها و لطمات سنگینی بر اسلام و مسلمین وارد شده است.

 

وی افزود: در صدر اسلام نقل حدیث از پیغمبر اکرم(ص) ممنوع شد و به نوعی مانع جهاد تبیین شدند و اجازه ندادند سخنان پیامبر اکرم(ص) در خصوص حضرت علی(ع) به‌عنوان جانشین و ادامه دهنده راه رسول گرامی اسلام به گوش مردم برسد؛ که نتیجه آن این شد که هنگامی که امیرالمؤمنین(ع) در محراب مورد سوء قصد قرار گرفت، عده‌ای گفتند: «مگر علی نماز می‌خواند؟».

 

تولیت آستان قدس رضوی به نمونه ‌ای از آثار مثبت جهاد تبیین در تاریخ اسلام اشاره و ابراز کرد: امام سجاد(ع) مصداق بارز «جهاد تبیین» است؛ آن حضرت به همراه حضرت زینب(س) و حضرت ام‌کلثوم(س) از عصر عاشورا و در شرایطی که اسیر دشمن بودند، پرچم‌ مجاهدت برای جهاد تبیین را برافراشتند و با بیان حقایق، عاشورا را ماندگار کردند و اجازه ندادند دشمن حقیقت را تحریف کند.

 

حجت الاسلام مروی ابراز کرد: یاران اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) پس از واقعه عاشورا به تعداد انگشتان یکدست نبودند، اما حضرت زین‌العابدین(ع) در طول دوران امامت خود، با جهاد تبیین کاری کرد که حوزه درس امام باقر(ع) و امام صادق(ع) هزاران شاگرد داشت، این شاگردان در حقیقت محصول رنج، تلاش و جهاد تبیین امام سجاد(ع) بودند.

 

وی جهاد تبیین را یکی از نیازهای امروز جامعه معرفی و با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در عرصه جهاد تبیین، عنوان کرد: جهاد عرصه‌های گوناگونی همچون جهاد نظامی، علمی، خدمت اجتماعی و غیره دارد که امروزه با توجه به فعالیت‌های گسترده دشمن در وارونه‌‌سازی حقایق و تخریب ایمان و باورهای دینی جامعه، یکی از مهم‌ترین عرصه‌های جهاد، «جهاد تبیین» است و در این شرایط رسالت صاحبان قلم، اندیشه و رسانه ایجاب می‌کند که برای آحاد جامعه، به‌ویژه نسل جوانان حقایق را بیان کنند.

 

تولیت آستان قدس رضوی به بیان چند توصیه به فعالان عرصه هنر و تولید آثار رسانه‌ای مرتبط بافرهنگ رضوی پرداخت و گفت: در تولید محتوای رسانه‌ای و هنری از مطالب متقن، معتبر و مستند استفاده کنید، همچنین جاذبه مغناطیس حرم مطهر رضوی که اقشار مختلفی را از اقصی نقاط ایران و جهان جذب این بارگاه نورانی می‌کند، سوژه‌ فعالیت‌های رسانه‌ای، هنری و مستندسازی خود قرار دهید.

 

حجت الاسلام مروی افزود: اهالی هنر و رسانه باید مفاهیم و آموزه‌های سیره رضوی در رابطه با مسائل روز را باز تولید کنند، ائمه اطهار(ع) محدود به زمان و جغرافیا خاصی نیستند زیرا سخن و عمل آن حضرات تجلی قرآن است.

 

وی ابراز کرد: سخنان امام رضا(ع) در خصوص مسئله امامت، ولایت و رهبری جامعه، بیش از سایر ائمه اطهار(ع) است زیرا برای دیگر حضرات معصومین(ع) فرصتی همانند امام رضا(ع) فراهم نشد؛ اهالی رسانه و هنر در این حوزه نیز باید به خلق آثار هنری و رسانه‌ای مرتبط با آن حضرت بپردازند.

کد خبر 1196076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha