مسئولان باید باور کنند معلولان شهروند عادی هستند نه شهروند درجه ۲

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه اکنون نزدیک به ۸ هزار خانواده در نوبت خدمات حمایتی بهزیستی قرار دارند گفت: جامعه معلولان با مشکلات عدیده‌ای همچون اجرایی نشدن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مواجه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، «ولی الله نصر اصفهانی» در نشست خبری که ظهر امروز به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، با بیان اینکه با ثبت نام تمام مددجویان بهزیستی در سامانه مربوطه قبوض آب و برق و گاز آنها طبق الگوی مصرف رایگان می شود اظهارداشت: این سازمان به ۱۳۲ هزار معلول در استان خدمات مستمر و غیر مستمر ارائه می‌دهد و با وجود حمایت‌هایی که این اداره کل از معلولان انجام می‌دهد، جامعه معلولان با مشکلات عدیده‌ای همچون تأمین اعتبار رهن و اجاره بهای مسکن مواجه است و هم اکنون پروژه ۱۰۴ واحدی مسکن در شهرستان خمینی شهر در مرحله گودبرداری است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان افزود:  باید به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به عنوان یک قانون مترقی عمل  شود ولی متاسفانه  تا کنون کمتر از ۱۰ درصد این قانون اجرا شده است و حتی بسیاری از دستگاه‌ها اصلاً اطلاعی از این قانون ندارند.

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه اکنون نزدیک به هشت هزار خانواده‌ای که اطلاعات آنان به کمیسیون رفته و آماده ورود به چرخه بهزیستی هستند پشت نوبت خدمات حمایتی قرار دارند اضافه کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های بهزیستی استان در حوزه زنان سرپرست خانوار است که با اقدامات خوبی که صورت گرفته هم اکنون هیچ زن سرپرست خانواری در نوبت مددجو شدن و تحت پوشش قرار گرفتن بهزیستی نیست.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات کنونی مددجویان بهزیستی تامین اعتبار مسکن است و با توجه به رشد بی‌سابقه قیمت مسکن، هر روز و هر هفته افراد بسیاری به دلیل مشکلات مسکن به سازمان بهزیستی مراجعه می‌کنند.

نصر اصفهانی موضوع حمل‌ونقل رایگان معلولان را چالش دیگری دانست و گفت: مصوبات و اعتباراتی برای این  موضوع در دوره شورای شهر و شهردار سابق باهدف تسهیل حمل‌ونقل معلولان تصویب و تامین شد اما تاکنون اجرایی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان تنها استانی است که مرکز کودکان اعصاب و روان با کمک خیران در آن راه‌اندازی شده است و اکنون یک مرکز پسرانه در تیران و کرون و یک مرکز دخترانه در خمینی‌شهر هرکدام با ظرفیت ۱۰ نفر  به کودکان زیر ۱۸ سال نیازمند خدمات اعصاب و روان ارائه خدمت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی اصفهان افزود: امسال در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی و کمپ‌ها با توجه به سیاست استان یک مرکز ماده ۱۶ با ظرفیت ۵۰۰ نفر برای نگهداری معتادان متجاهر با همکاری شهرداری در باغ فدک افتتاح خواهد شد.

این مقام مسئول با تاکید براینکه مقابله با کار کودک و خیابان مقابله با معلول است نه علت تصریح کرد: مهمترین مشکل ساماندهی کودکان کار، کودکان اتباع خارجی است و بهزیستی ماهیانه 420 هزار تومان می تواند به کودکان کار پرداخت کند و برخی کودکان کار و خیابان روزانه در آمد بیشتری از این مقدار دارند و این تناقضات در کسب درآمد مشکلات ساماندهی را افزایش می دهد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در زمینه اشتغالزایی برنامه‌ای برای توانمندسازی جامعه تحت پوشش در دستور کار داریم، افزود: امسال علاوه بر اعتباراتی که برای ما در نظر گرفته شده، اعتبارات تبصره ۱۸ به اشتغال زایی ما اضافه شد و این اعتبار در اختیار مددجویان قرار گرفت.‌

نصر، تشکیل گروه‌های همیار را از جمله اقدامات در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار دانست و گفت: در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی و کمپ‌ها امسال و با توجه به سیاست استان مرکز ماده ۱۶ برای نگهداری زنان دارای اعتیاد در باغ فدک افتتاح خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه سیاست بهزیستی کاهش جمعیت نوزادان از شیرخوارگاه و تسهیل در امر فرزندخواندگی است، تصریح کرد: در سال جاری کودکان زیر سه سال که مشکلات ذهنی و جسمی حرکتی داشتند در قالب همکاری یک مرکز خیریه از شیرخوارگاه جدا شدند، همچنین ۱۰ کودک در سال جاری از شیرخوارگاه جدا شده و اکنون در یک مرکز هیئت امنایی نگهداری می‌شوند.

این مقام مسئول اظهار داشت: از جامعه معلولان تقاضا داریم چنانچه حقوقی از آنان در دستگاه‌هایی نقص می‌شود، در قالب شکایت این نقص حقوق را به مراجع قضائی اطلاع دهند، بهزیستی استان اصفهان هم در راستای احقاق حقوق آن‌ها تمام سعی و تلاش خود را خواهد کرد.

 

کد خبر 1196117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha