عدم رشد هوش اخلاقی از آسیب های جدی فضای مجازی است

باقری گفت: عدم رشد هوش اخلاقی از آسیب های جدی فضای مجازی است که منجر به کاهش صبر و همدلی می شود و مثال آن اینکه در مکانی که حادثه ای رخ داده، مردم به جای کمک کردن به افراد درون حادثه از صحنه عکس و فیلم گرفته و در فضای مجازی منتشر می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محسن باقری»، امروز (پنج شنبه 23 تیر) در همایش سواد رسانه ای و فضای مجازی که در شهرداری جویم برگزار شد، گفت: به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، اهمیت دادن به فضای مجازی به اندازه اهمیت دادن به انقلاب اسلامی است.

مدرس و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی افزود: دشمن برای اختلاف افکنی به ویژه در بافت مذهبی مردم تمام تجهیزات خود را در فضای مجازی به کار گرفته است و شرط پیروز شدن در این میدان، آگاهی در استفاده درست از فعالیت در فضای مجازی است.

وی اضافه کرد: بسیاری افراد از طریق فضای مجازی به ویژه اینستاگرام درآمدزایی می کنند اما عده زیادی نیز تنها به جذابیت تصاویر و فیلم های منتشر شده در این فضا توجه دارند و موارد فریب دهنده موجب ایجاد آسیب هایی در این فضا می شود.

باقری تاکید کرد: آسیب های فضای مجازی می تواند به خانواده و بنیان خانواده لطمه جدی برساند و در این میان فراگیری سواد رسانه ای در سطح جامعه از اهمیت ویژه برخوردار است.

وی ادامه داد: شبکه های اجتماعی دارای جذابیت های کاذب است و در اینستاگرام با انواع و اقسام غذا و پوشاک و زندگی های به اصطلاح لاکچری و رویایی روبرو می شویم که موجب ناامیدی مخاطبان می شود.

باقری با اشاره به برخی از آسیب های فضای مجازی عنوان کرد: عدم رشد هوش اخلاقی از آسیب های جدی فضای مجازی است که منجر به کاهش صبر و همدلی می شود و مثال آن اینکه در مکانی که حادثه ای رخ داده، مردم به جای کمک کردن به افراد درون حادثه از صحنه عکس و فیلم گرفته و در فضای مجازی منتشر می کنند.

وی ادامه داد: عدم رشد هوش هیجانی نیز از دیگر آسیب های فضای مجازی است که به معنی کنترل عواطف و احساسات و تقویت منطق در فضای مجازی است و لازم است در مواجهه با جذابیت های کاذب و بزرگ نمایی شده فضای مجازی، عواطف را کنترل کرد.

باقری گفت: بسیاری از تصاویر و کلیپ های فضای مجازی تدوین شده هستند و با هدف شایعه سازی منتشر می شوند و مثال آن اینکه تا در فضای مجازی اعلام می شود فلان کالا قرار است گران شود، فورا برای خرید هجوم می آورند که باعث گرانی بیشتر می شود که دقیقا از اهداف شایعه سازان در فضای مجازی است.

وی ادامه داد: برای یادگیری فرصت های فضای مجازی باید سواد رسانه ای بالایی داشته باشیم زیرا مهارت سواد رسانه ای به ما شناخت دقیق رسانه ها و محتواهای رسانه ای را آموزش می دهد.

باقری تاکید کرد: نوجوانان و جوانان می توانند برنامه سازان و بازی سازان خوبی باشند اما بسیاری از آنها فقط در فضای مجازی فقط بازی می کنند، از تفریحات زودگذر و کاذب بهره می گیرند و به یادگیری نمی پردازند.

وی با اشاره به امنیت تلفن های همراه بیان کرد: استفاده مناسب از تلفن های هوشمند از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا بسیاری از اطلاعات خصوصی و تصاویر خانوادگی در آن قرار می گیرد و در صورت سرقت گوشی همراه، سارقین راحت به اطلاعات دسترسی پیدا می کنند و همچنین برای حفاظت از امنیت گوشی باید کلمات عبور آسان انتخاب نشود.

باقری تاکید کرد: لینک های تبلیغاتی کاذب که در پیام رسان ها ارسال می شود نباید باز شود زیرا موجب هک شدن اطلاعات می شود.

کد خبر 1196119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha