دغدغه‌هایی از جنس فعالان حوزه سینما در کردستان/ تولیدات فیلم نیازمند حمایت است

فعالان حوزه سینمای استان کردستان در نشستی صمیمی با معاون وزیر ارشاد دغدغه‌های خود را مطرح و خواستار حمایت از تولیدات فیلم در استان شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، سینما بعنوان تازه‌ترین شاخهٔ هنر، معروف به هنر هفتم است که امروزه یکی از عمومی‌ترین و محبوب‌ترین تولیدات هنری را ارائه می‌کند. فعالان عرصه تولید هنر سینما در استان کردستان سال‌هاست علیرغم کمبود تجهیزات، مشکلات زیرساختی و غیره توانسته‌اند در حوزه تولید فیلم گام بردارند.

 

امروز نشست صمیمانه محمدخزاعی معاون وزیر و رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری با فعالان حوزه سینما در کردستان برگزار و فعالان این عرصه دغدغه‌ها و مشکلات خود را مطرح و خواستار حمایت وزارت ارشاد از هنرمندان عرصه سینما و تولید فیلم در استان فرهنگی کردستان شدند.

 

ایرج بهرام نژاد مدیر مسئول آموزشگاه آزاد فن بیان سنندج در این نشست اظهار کرد: هنرمندان به لحاظ معیشت و مسکن نیازمند کمک و حمایت بوده و به لحاظ اقتصادی دچار مشکل هستند.

 

وی اعلام کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون از آثار فرهنگی هنرمندانی مثل بنده کمکی نکرده است.

 

بهرام‌نژاد یادآور شد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه حمایتی می‌تواند از کردستان به عنوان استان فرهنگی داشته باشد و به هنرمندان این استان چه کمکی می‌تواند بکند.

 

فاتح بادپروا هنرمند حوزه تئاتر و مدیر سینما کردستان نیز در این نشست بیان کرد: چندین سال است سینمای بخش خصوصی فراموش شده اما حوزه هنری در کردستان حمایت‌هایی از سینمای خصوصی استان انجام داده است.

 

وی با اشاره به اینکه تلاش هنرمندان عرصه سینما در کردستان روشن نگه‌داشتن چراغ سینما در استان است، افزود: در ایام کرونا هنرمندان متضرر شدند و نیاز است برای رونق گرفتن فعالیت سینما در کردستان حمایت صورت گیرد.

 

بختیار لحیمی مدیرعامل خانه سینمای کردستان اظهار کرد: دو جشنواره استانی در حوزه صنعتی برای تحقق شعار سال با عنوان تولید دانش بنیان در حال برنامه‌ریزی است که نیاز به حمایت مادی وزارت ارشاد دارد.

 

وی با بیان اینکه تولیدات فرهنگی نیازمند رعایت عدالت است، بیان کرد: انتظار می‌رود بودجه سینما در کل کشور عادلانه توزیع شود.

 

وی بیان کرد: فیلمسازان استان را شناسایی می‌کنیم تا پروژه‌های مختلفی در حوزه صنعتی اجرا کنیم و بتوانیم در این حوزه فیلم بسازیم.

 

انور رندانی مدیر موسسه شرکت ژیوا فیلم کردستان اعلام کرد: صدور مجوز برای تهیه فیلم کوتاه و مستند به سختی انجام می‌گیرد و نیاز است مجوز تولید فیلم برای فیلمسازان آسان‌تر شود.

 

ناصر سبحانی از هنرمندان کردستانی نیز تصریح کرد: در حوزه انیمیشن فعالیت‌هایی انجام شده که ساخت یک انیمیشن برای آموزش زبان کردی از جمله این اقدامات است اما با مشکل اسپانسر مواجه هستیم.

 

وی بیان کرد: نیاز است مشوق‌هایی برای اسپانسرها درنظر گرفته شود تا زمینه جذب اسپانسر برای ساخت انیمیشن‌های آموزشی فراهم شود.

 

حیدر مرادی  مدیر امور سینمایی کردستان به نمایندگی از سینما آزاد بیجار، سقز و سنندج اظهار کرد: سال گذشته ۹ سالن به ظرفیت سینماهای کردستان افزایش یافت و اکنون یک‌هزار و ۴۳۱ صندلی هم در سینماهای استان وجود دارد.

 

وی بیان کرد: علیرغم درآمد پائین مردم کردستان اما استقبال از سینما مطلوب است و نیاز است پروژکشن یدک و یا لیزری برای استان اختصاص یابد.

 

مرادی خواستار برپایی افتتاحیه جشنواره فیلم فجر در استان کردستان شد و افزود: انتظار می‌رود به لحاظ زیرساختی به سینماهای استان کمک شود.

 

فریاد مجیدآبادی کارگردان کردستانی هم عنوان کرد:  فضای کار کردن در کردستان مهیا نیست و نیاز است زمینه فعالیت بهتر هنرمندان و کارگردانان عرصه سینما در کردستان مهیا شود.

 

سوران فهیم تدوینگر فیلم در استان نیز با اشاره به اینکه بعد از انقلاب از کاربردی بودن سینما غافل شدیم، اعلام کرد: آموزش‌های سینما در ایران قدیمی است.

 

وی افزود: انجمن سینما جوان نیاز به تحول دارد و باید به فیلمساز یاد بدهید که چگونه فیلم بسازند و پول در بیاورند.

 

جلال نصیری فیلمساز کردستانی اعلام کرد: آموزش به نیروهای جوان و‌ پویا نیازمند اعتبار و بودجه است و باید در راستای عدالت محوری دولت جدید اعتباراتی به کردستان نیز در حوزه فیلم و تولیدات این عرصه اختصاص یاید.

 

سرکوت محمدی فیلمساز و کارگردان کردستان نیز در این جلسه اعلام کرد: مدیران انجمن سینما جوان لازم است بجای انتصابی بصورت انتخاباتی منصوب شوند و یا انجمن به شیوه هیات امنایی اداره شود.

 

راه‌اندازی کارگروه فرهنگ و هنر در کشور

 

محمدخزاعی معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج‌شنبه ۲۳ تیرماه در نشست صمیمانه با فعالان حوزه سینما در کردستان اظهار کرد: دیدگاه‌ها و نقطه نظرات فعالان حوزه سینما در استان متفاوت با سایر استان‌ها بود و از نظرات این افراد استفاده می‌کنیم.

 

وی افزود: استانداردسازی، عدالت محوری و قانونگرایی کار خود را در پیش گرفته‌ایم و در این راستا کارگروه فرهنگ و هنر برای اولین بار با ریاست رئیس جمهور و با خواست هنرمندان کشور راه‌اندازی شده است.

 

خزاعی با بیان اینکه شورای سینمایی در استان‌ها با ریاست استانداران باید تشکیل و به یک دغدغه برای مسئولان تبدیل شود، گفت: باید شعارهایمان محقق شود و وظیفه خود می‌دانیم که مشکلات استان‌ها را رصد کنیم.

 

وی بیان کرد: امسال سهمیه انجمن سینمای جوان ایرانیان پنج فیلم است تا بتواند با تولید فیلم سینمایی استعدادهای استان را شناسایی و جذب کنند.

 

معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت وزارت ارشاد از جشنواره ژیار خبر داد و گفت: جشنواره ژیار باید تقویت و برنامه‌ریزی شود.

 

ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی نیز در این نشست با بیان اینکه سینما بعد از انقلاب اسلامی در کشور ما گسترش یافته است و استعدادهای زیادی هم در این حوزه رشد یافتند، افزود: کسی که بخواهد در مسیر فیلم بلند گام بردارد ناچار است به تهران مراجعه کند.

 

وی گفت: باید فیلمسازان فیلم کوتاه و مستند دراستان‌ها مورد توجه قرار گیرند و مخالف تمرکز زدایی در تهران هستم.

 

ایل بیگی عنوان کرد: ساخت فیلم نیاز به مطالعه و پژوهش دارد تا بتواند به لحاظ مخاطب و درآمد موفق باشد.

 

وی بیان کرد: اگر ظرفیت‌های کشور را بخوبی نشناسیم نمی‌توانیم مسیر را اداره کنیم و اگر بخواهیم کار هنری اقتصادی را انجام دهیم باید با مسیر درست تولید آن آشنا باشیم.

 

 

کد خبر 1196140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha