عدم ارائه مطلوب خدمات دولت الکترونیک در گیلان/ مردم از طرح‌های اینترنتی رضایت ندارند

متاسفانه خدمات دولت الکترونیک آنطور که باید به مردم استان گیلان ایران نمی‌شود و مردم از طرح‌های اینترنتی خود رضایت ندارند بنابراین باید برای جلب رضایت مردم تلاش بیشتری در این راستا انجام گیرد.

خبرگزاری شبستان_ رشت، توسعه دولت الکترونیک از جمله اقداماتی است که در دو دهه اخیر در دستور کار دولت قرار گرفت اما هنوز به رغم تلاش‌های انجام شده تعداد سرویس‌های خروجی آنطور که باید و شاید زیاد نشده و سرویس‌های موجود هم کیفیت و مقبولیت لازم را کسب نکردند.

 

به کارگیری فناوری اطلاعات برای تحقق سیاست‌های نظام اداری، دولت الکترونیک نامیده می‌شود، برای تحقق این سیاست‌ها دولت از فناوری اطلاعات برای جابجایی اطلاعات میان مردم، سازمان‌ها، بازار و ارکان دیگر دولتی استفاده می‌کند. دولت الکترونیک توسط قوه مقننه، قوه قضائیه و قوه مجریه به کار برده میشود تا بهره‌وری داخلی بهبود یابد، خدمات عمومی ارائه شود و در نهایت روندهای دولتی مناسب را برای مردم فراهم کند. اما دولت برای ارائه خدمات دولت الکترونیک در کشور مشکلات زیادی دارد که عمده مشکلاتش عدم وجود سامانه یکپارچه در سازمان‌های مختلف برای ارائه خدمات به مردم است.

 

از دیگر مشکلات دولت الکترونیک پهنای باند و یا سرعت اینترنت است که گاها ارباب رجوع را با مشکلات عدیده ای مواجه می‌کند، زیرا سیستم‌های اینترنتی ادارات بعضی اوقات یکباره و بدون اطلاع قبلی قطع می‌شوند و کار ارباب رجوع را ساعت‌ها و حتی روزها به تاخیر می‌اندازد. در کنار قطعی سیستم‌های دولتی، قطعی اینترنت های خانگی هم مزید بر علت شده و تمام موارد ذکر شده به نوعی از علل اصلی عدم استفاده مردم از دولت الکترونیک و خدمات آن محسوب می‌شود.  

 

اینترنتی که توسط مخابرات و تعدادی از اپراتورهای تلفن همراه در استان گیلان ارائه می‌شود متاسفانه مشکلات زیادی دارد از طرفی افزایش قیمت چند برابری طرح‌های اینترنت در سال جدید و کاهش محسوس سرعت آن و قطعی های گاه و بیگاه سبب شده که مردم نتوانند کارهای خود را در آرامش در اینترنت انجام دهند و در برخی موارد سختی رفتن به ادارات و تحمل صف‌های طولانی را به جان بخرند.

 

ارائه خدمات دولت الکترونیک هرچه بیشتر گسترده‌تر شود و موارد بیشتری را در بر بگیرد قطعا در کنار صرفه‌جویی وقت و هزینه مردم سبب کاهش مراجعات مردم به ادارات و کاهش ترافیک و مسائل دیگری می‌گردد که این امر نیازمند سیاستگذاری درست مسئولین و ارائه خدمات مناسب در حوزه اینترنت به مردم است.


*اهداف پنجره واحد خدمات در دستگاه‌های اجرایی گیلان پایین‌تر از۱۰ درصد محقق شده است

«فرزاد توکلی»  در همین راستا عنوان کرد: اطلاع‌رسانی و خدمات‌رسانی سریع و کارآمد در کلیه زمان‌ها به تمام مردم با هدف تحقق عدالت، امنیت و توسعه پایدار تعریفی از دولت الکترونیک است.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان اینکه اطلاع‌رسانی خدمات از طریق وبسایت اولین گام دستگاهای اجرایی برای ورود به بحث دولت الکترونیک بود تصریح کرد: در سال‌های اخیر با توجه به تعییراتی که اتفاق افتاد و نوع نیاز مردم و جامعه طبیعتاً شاخص‌های دولت الکترونیک هم تغییر کرد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌های توسعه دولت الکترونیک در گیلان مهیا شده است ابراز داشت: زیرساخت‌های مخابراتی شامل دو بخش تلفن ثابت و تلفن‌های همراه است و گیلان در حوزه شاخص ICT در بین سایر استانها در رده هشتم قرار دارد. 

 

توکلی با بیان اینکه طبق این شاخص، استان گیلان در حوزه زیرساختی مشکل خاصی برای توسعه دولت الکترونیک ندارد تصریح کرد: گیلان در حوزه دسترسی به تلفن ثابت بالای متوسط کشوری است و‌ رتبه هفتم را در اختیار دارد و در بخش شاخص دسترسی تلفن همراه از حیث تعداد مشترکان در رتبه پنجم قرار گرفته است.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات  گیلان با تاکید بر اینکه در حال حاضر شبکه و زیرساخت‌ مانع توسعه دولت الکترونیک نیست اذعان داشت: اگر میزان تحقق دولت الکترونیک به طور مثال ۴۰ درصد باشد عامل این کندی پیشرفت در اهداف به تنهایی زیرساخت‌ها نیستند.

 

توکلی میزان تحقق اهداف پنجره واحد ارائه خدمات در استان گیلان را نیز برشمرد و اضافه کرد: دستگاهای اجرایی طبق قانون مکلفند تا پایان شهریور ماه امسال حداقل ۳۰ درصد از خدمات پرترافیک خود را روی پنجره واحد ارائه کنند و برای این امر حتی ضمانت اجرایی هم در نظر گرفته‌اند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر و به گواه آمار و اطلاعات، اهداف پنجره واحد خدمات در دستگاهای اجرایی استان گیلان زیر ۱۰ درصد محقق شده است.

 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان افزود: در گیلان دو هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که ۹۸ درصدشان حداقل یک ارتباط صوتی و تلفن ثابت را دارند‌ و ۹۵ درصد روستاها هم حداقل به یکی از سرویس‌های شبکه ملی اطلاعات یعنی سرویس‌های اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.

 

توکلی با تاکید بر اینکه پنج درصد از روستاهای استان گیلان یعنی حدودا ۱۰۰‌ روستا هیچگونه پوشش اینترنتی ندارند یادآور شد: تلاش داریم تا شهریور امسال درصددیم تعداد این روستاها را به ۵۰ روستا کاهش دهیم و سپس برای روستاهای باقیمانده تا شهریور سال آینده برنامه‌ریزی انجام دهیم.

 

 

وی بهینه‌سازی و توسعه پوشش اینترنت در سطح روستاها را اقدام بعدی اداره کل فناوری اطلاعات استان گیلان خواند و بیان داشت: با توجه به تمام موارد یاد شده باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که حوزه ارتباطات در سطح کشور تنها حوزه‌ای در کشور محسوب می‌شود که دائما در حال تغییر است.

 

* خدمات دولت در پنجره واحد در استان گیلان تقریبا متناسب و مطلوب است

«رسول فرخی میکال» نیز در همین راستا اظهار داشت: از جمله موضوعاتی که امروز ما نیازمندیم بحث اطلاعات است بنابراین یکی از مهم‌ترین چالشهای دولت‌ها پاسخگویی به مردم به خاطر انتظارات و خدمات در حال تغییر است.

 

نماینده مردم شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل در مجلس افزود: خدمات دولت الکترونیک توسط دستگاها تا حدودی در استان گیلان در حال انجام است و می‌تواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد و این روند صعودی نیازمند امکانات، تجهیزات و بسترسازی مناسب است.

 

فرخی میکال تصریح کرد: بخشی از اقدامات لازم برای بسترسازی افزایش خدمات دولت الکترونیک دستگاهای اجرایی استان گیلان انجام شده و بخشی در حال انجام است اما این کار نیازمند یک حرکت سریع‌تر و امکانات بهتر است.

 

وی ارائه خدمات بهتر، توانمندسازی شهروندان، کاهش فساد، شفافیت بیشتر و کاهش هزینه‌ها را از مزیت‌های دولت الکترونیک خواند و یادآور شد: پنجره واحد به معنای ارائه خدمات یکپارچه به مردم است تا برای انجام یک کار چندین بار مراحل احراز هویت آنان در دستگاهای مختلف تکرار نشود. 

 

نماینده مردم شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل در مجلس تحریم را از جمله مشکلاتی که در بحث اهداف دولت الکترونیک خلل ایجاد کرده دانست و اظهار داشت: طبق برآوردها خدمات دولت در پنجره واحد در استان گیلان تقریبا متناسب است.


به گزارش خبرگزاری شبستان، خدمات دولت الکترونیک هرچه قدر بیشتر و بهتر شود قطعا مراجعه مردم به ادارات کمتر می‌شود و هر چه دولت الکترونیک بیشتر به اهدافتان خود نزدیک شود مردم در رفاه و آرامش بیشتری زندگی خواهند کرد.

پایش‌های میدانی نشان می‌دهد متاسفانه خدمات دولت الکترونیک آنطور که باید به مردم استان گیلان ایران نمی‌شود و مردم از طرح‌های اینترنتی خود رضایت ندارند بنابراین باید برای جلب رضایت مردم تلاش بیشتری در این راستا انجام گیرد.
 

 

کد خبر 1196402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha