ادغام و انتزاع وزارتخانه ها در اختیار دولت و مجلس است/ شورای نگهبان نمی تواند ورود محتوایی به طرح ها و لوایح داشته باشد

سخنگوی شورای نگهبان در مورد نظر این شورا در رابطه با طرح انتزاع وزارت بازرگانی از صمت گفت: شورای نگهبان طبق قانون نمی تواند ورود محتوایی به این بحث داشته باشد و این مسئله جزو اختیارات مجلس و دولت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز شنبه 25 تیر با عرض تبریک به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در یک سال گذشته 60 مصوبه ارسالی از مجلس را مورد بررسی قرار داد که 14 مصوبه در مرحله اول تایید و 21 مصوبه در مرحله بعد مورد تصویب قرار گرفت و 25 مصوبه هم در حال اصلاح است. همچنین در این مدت یازده اساسنامه به شورای نگهبان ارسال شد که 9 اساسنامه تایید و دو اساسنامه مورد ایراد واقع شد.

 

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: در یک سال گذشته 174 نامه از دیوان عدالت اداری دریافت کردیم که توسط فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و در طول یک سال گذشته 137 جلسه در شورای نگهبان به منظور بررسی مصوبات مجلس تشکیل شده است.

 

وی در مورد ادغام و انتزاع وزارتخانه ها گفت: در مورد ادغام و انتزاع وزارتخانه ها شورا ورود محتوایی ندارد. این بحث کارشناسی است که باید در مجلس و دولت مورد بررسی قرار گیرد. ما در مورد مصوبات در مورد اینکه مطابق با قانون اساسی و شرع هستند، اظهار نظر می کنیم و به محتوای آنها ورود نداریم.

 

وی همچنین در مورد اصلاح قانون انتخابات گفت: در مورد اصلاح قانون انتخابات مجلس آخرین باری که مصوبه ای را به مجلس ارسال کرد، اوایل سال 98 بود که ما ایرادات و اشکلاتی را به این مصوبه وارد دانستیم و آن را به مجلس فرستادیم اما تاکنون مجلس اظهار نظری در مورد این اشکالات به ما منعکس نکرده است.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در رابطه با طرحی که در مجلس در رابطه با افزایش تعداد نمایندگان مطرح است، گفت: تاکنون یک بار این کار انجام شده است و آن هم طبق لایحه ای بوده است که از سوی دولت به شورای نگهبان ارسال شده است. در مورد اینکه این موضوع در قالب طرح به شورای نگهبان ارسال شود، ما رویه ای نداشتیم و چون رویه ای نداشتیم نمی توانیم اظهار نظر کنیم، باید منتظر بمانیم ببینیم که چگونه پیش می رود و بعد از ارسال به شورا در مورد آن اظهار نظر می کنیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در رابطه با تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات گفت: در مورد این موضوع چندین بار مقام معظم رهبری صحبت کرده اند. وظایف و صلاحیت های مجلس بر اساس قانون مشخص است. قانون گذاری و نظارت دو وظیفه مجلس است اما باید توجه داشت که نظارت و پی گیری نمایندگان بر امور قانون گذاری به معنای دخالت آنها قلمداد نشود. در عین حال که باید بحث عدم دخالت نمایندگان در انتصابات دقت کنیم به این مسئله هم توجه داشته باشیم نظارت آنها بر مصوبات جزو وظایف آنهاست.

 

طحان نظیف همچنین در مورد طرح شفافیت آرا گفت: نظر رسمی شورای نگهبان به مجلس و رسانه ها اعلام شد. ایرادات شورای نگهبان در کمیسیون تخصصی در حال بررسی است. اینکه کار در این حوزه پایان یافته است یا نه، ما اطلاعی نداریم.

 

وی همچنین در مورد ساز و کاری برای نظارت شورای نگهبان و مصوبات شوراهای عالی گفت: شورای نگهبان وظیفه نظارت بر مصوبات شوراهای عالی را ندارد. ما بر اساس قانون فقط وظیفه نظارت بر مصوبات مجلس و اساسنامه های ارسالی از سوی دولت را داریم.

 

وی همچنین در مورد برخی اخبار مبنی بر ابقای آیت الله جنتی در سمت دبیری شورای نگهبان و یا برخی اخبار مبنی بر عدم تمایل وی برای حضور در این منصب گفت: انتخاب فقهای شورای نگهبان بر عهده مقام معظم رهبری است و این موضوع به زودی اعلام می شود. رسانه ها از گمانه زنی ها خودداری کنند.

 

طحان نظیف در مورد طرح نمایندگان برای تناسبی شدن حوزه های انتخابیه مجلس و اصلاح قانون انتخابات در این زمینه گفت: قانون اساسی در مورد نوع نظام انتخاباتی حکم خاصی ندارد. اینکه در کشور چه نوع نظام انتخاباتی باشد، نسبت به آن موضعی ندارد. موضوع در اختیار مجلس است البته باید توجه داشت که ما در اسناد بالادستی و قانون اساسی اصولی در مورد نظام انتخاباتی داریم که باید این اصول در هر طرح و لایحه ای مورد توجه قرار گیرد.  

 

وی در مورد برخی اخبار مبنی بر عدم حضور اعضای شورای نگهبان در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید توجه داشت که فقط فقهای شوران نگهبان عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام هستند و حقوقدان ها برای ارایه گزارشات به مجمع می روند. علت عدم حضور اعضا نیز گاهی اوقات به دلیل برگزاری همزمان جلسات مجمع و شورا است.

 

وی همچنین در مورد انتقادات در رابطه با رد صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان و آیا شورا در این زمینه قصد اصلاح قانون را ندارد، گفت: ما در این رابطه نیز برای اصلاح قانون مطالبه داریم اما تا وقتی این قانون وجود دارد ما پایبند به اجرای آن هستیم ولی همواره توجه داریم که در بررسی هایمان حقی از کسی ضایع نشود.

 

وی همچنین در رابطه با تخلفاتی که نمایندگان در طول دوران نمایندگی انجام می دهند و بررسی شورای نگهبان در این رابطه گفت: ما در شورای نگهبان در ایام انتخابات بحث نظارت را بر عهده داریم که طبیعتا در آن مقطع بر اساس مستندات اظهار نظر می کنیم، در غیر از زمان انتخابات موضوع در اختیار هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است.

 

طحان نظیف همچنین در رابطه با لایحه دولت مبنی بر تشکیل وزارت بازرگانی و تعارض آن با قانون برنامه ششم توسعه گفت: ما در شورای نگهبان فقط بحث مغایرت لوایح  و طرح ها با قانون اساسی را مطرح می کنیم. در رابطه با مغایرت با برنامه ششم توسعه باید مجلس شورای اسلامی اظهار نظر کند.

 

وی در رابطه با طرح نمایندگان مبنی بر دفاع از حقوق عامه افراد در برابر حیوانات مضر گفت: بر اساس قانون اساسی و اصل 71 مجلس در عموم مسایل کشور اختیار قانون گذاری دارد و می تواند قانون گذاری کند. اینکه ما بگوییم چه طرح یا لایحه ای در مجلس مورد بررسی قرار گیرد در صلاحیت و اختیار ما نیست.

 

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه نشست خبری خود با اشاره به آخرین مصوبات این شورا گفت: لایحه آیین نامه موسسه های به رسمیت شناخته در زمینه ارایه خدمات صدور گواهینامه های قانونی فنی و ایمنی دریایی الحاقی به کنوانسیون بین المللی جان اشخاص در دریا، لایحه موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی و طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها در شورا مورد بررسی و ایرادات به مجلس اعلام شد.

 

وی همچنین با اشاره به ایرادات شورای نگهبان به طرح دوفوریتی اصلاح مواد 63 و 64 قانون محاسبات عمومی کشور گفت: مجلس طرح اصلاح ذیل جدول 4-24 محرومیت زایی تبصره 14 قانون بودجه سال 1401 کل کشور و لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران با موافقت نامه حمل و نقل محصولات خطرناک از طریزق جاده EDR را مورد بررسی قرار داد و ایرادات آن را به مجلس اعلام کرد.

 

وی با اشاره به تایید اساسنامه صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: اساسنامه صندوق ملی مسکن مورد بررسی قرار گرفت و با ایرداتی نظر شورا اعلام شد.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین تاکید کرد: از دولت و مجلس محترم می خواهیم در تهیه لوایح و طرح ها نسبت به استفاده از واژگان فارسی دقت داشته باشند، در غیر این صورت بر اساس قانون اساسی موظفیم لوایحی که از واژه های غیر فارسی استفاده شده است را اعاده کنیم.

کد خبر 1196498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha