شورای نگهبان مرجع نظارت قانونی بر انتخابات است

ایمانی خوشخو با بیان اینکه شورای نگهبان مرجع نظارت قانونی بر انتخابات است گفت: نظارت بر امور انتخابات شامل مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و همه پرسی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از لاهیجان، « محمدرضا ایمانی خوشخو» در نشست خبری با اصحاب رسانه که عصر امروز ( شنبه، ۲۵ تیر) در دفتر این شورا برگزار شد، گفت: حاکمیت از آن الله است و بعد از تصویب قانون اساسی،  ۹ اصل به عنوان نهاد شورای نگهبان اختصاص یافت.


سرپرست دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان لاهیجان تصریح کرد: هیچ انقلابی بعد از پیروزی نیامده که از مردم سوال کند چه نوع حکومتی می خواهید. تنها انقلابی که این امر را انجام داد، انقلاب اسلامی ایران بود که ۹۸/۲ درصد مردم نظام را قبول کردند.


وی با بیان اینکه شرط قبولی هر عملی ایمان به خداست، تصریح کرد: نفس عمل خوب است اما عملی مورد قبول خدا است که ایمان به خدا باشد.

ایمانی با بیان اینکه ۲۶ تیر ۵۹ رسما شورای نگهبان کار خود را شروع و ۱۳ وظیفه  بر عهده شورا قرار گرفت، افزود: تشخیص انطباق قوانین جاری کشور با موازین اسلام و قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی، نظارت استصوابی بر انتخابات، تایید توقف انتخابات در زمان جنگ و اشکال نظامی، بررسی و احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات از جمله وظایف شورای نگهبان است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شورای نگهبان لاهیجان ادامه داد: حضور در جلسه مجلس شورای اسلامی در برخی موارد خاص، شرکت در  جلسه مراسم سوگند ریاست جمهور، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، عضویت یکی از فقهای شورای نگهبان در شورای رهبری، عضویت فقهای شورای نگهبان در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار نظر در خصوص مغایرت یا عدم آیین نامه های دولتی با موازین شرع و تشخیص عدم مغایرت مصوبات داخلی کمیسیون های داخلی مجلس از دیگر وظایف این شورا است.

وی با بیان اینکه نظارت بر امور انتخابات شامل مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و همه پرسی است، اظهار کرد: شورای اسلامی شهر و روستا جزو نظارت شورای نگهبان نیست و این نظارت برخلاف قانون اساسی است.

ایمانی با اشاره به اینکه در نظارت استدلائی ناظر موظف است تنها وضعیت مدیران را اطلاع و به مقام بالاتر گزارش دهد، اذعان کرد: در نظارت استصوابی ناظر در تمام موارد تصمیم گیری حضور و بایستی الزامات انجام شده را تصویب و جلوی هرگونه اشتباه و سواستفاده را بگیرد.

وی در خصوص تعیین صلاحیت کاندیدها و اینکه بررسی صلاحیت ها بر سه محور قانون، شرع مقدس و اخلاق اسلامی صورت می گیرد، اذعان کرد: جستجو در احوال دیگران برای صلاحیت خلاف اصل است و اصل بر برائت در جایی است کسی نسبت ناروا به کسی دهد و او را به مجازات برساند و هر جا اتهامی وارد شد باید ابتدا اتهام را ثابت کند و  تفتیش عقاید اشخاص نیز هرگز مجاز نیست.

ایمانی با بیان اینکه شورای نگهبان به عنوان فیلتر و صافی با نظارت استصوابی کمک حال مردم است گفت: انتخابات از امور پیچیده و فنی است و امر نظارت موضوع سوری و تشریفاتی نیست.

گفتنی است، ۲۶ تیر ماه سالروز تشکیل شورای نگهبان قانون اساسی است که در سال ۱۳۵۸ با فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد و شورای نگهبان قانون اساسی ۱۲ عضو دارد که ۶ نفر فقیه توسط مقام رهبری و ۶ نفر حقوقدان با معرفی رئیس قوه قضاییه و تصویب مجلس شورای اسلامی انتخاب می شوند.

کد خبر 1196740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha