تقوا به عقل دانایی و به اراده توانایی می دهد

آیت الله عابدینی گفت: بنابراین یکی از آورده‌های تقوا این است که به عقل دانایی می‌دهد، دومین آورده تقوا این است که به اراده توانایی می‌دهد، توانایی هم در مسیر عزم و جزم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه قزوین، آیت الله «عبدالکریم عابدینی» در دیدار با مدیرکل و معاونین بهزیستی استان قزوین که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم که لازم است از نظر ریشه ‌ای و مبنایی به آن توجه داشته باشیم این است که از نظر دینی ما 2 بعد داریم، یک بعد جسمانی و یک بعد روحانی؛ به‌عبارت دیگر ما طبیعت و فطرت داریم، تمام این نواقص جسمی به معنای نواقص بخش طبیعت است، این ربطی به فطرت ندارد، طبیعت بخش حیوانی است، آن بخشی که انسانیت انسان را می ‌سازد فطرت است.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: در بُعد جسمانی حیوانات اگر از ما قوی‌ تر نباشند، ضعیف‌تر هم نیستند؛ گاهی فطرت انسان که روح انسان در آن فضا قرار دارد به‌خاطر کاستی‌ های طبیعت نیرومندتر می‌شود، یعنی خدا به او عنایت می‌کند، برای مثال ملاحظه کرده‌اید عزیزانی که از نعمت چشم محروم هستند، حافظه فوق‌ العاده‌ای دارند که کمبود چشم را جبران می‌کند.

 

وی اضافه کرد: کاری که فطرت انسان می‌تواند انجام دهد فوق ‌العاده است، عقل و روح انسان هم در فضای فطرت است، ما باید تلاش کنیم همین معنا را در فرهنگ ‌سازی به مددجویان خود انتقال دهیم تا آنها ببینند از نظر انسانیت اگر از دیگران جلوتر نباشند عقب‌تر هم نیستند.

 

آیت الله عابدینی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات مبنایی این است که مهم ‌ترین محصول دینی برای هر انسانی تقوای الهی است، همه مسائل دین به تقوا ختم می ‌شود، نماز، روزه و حج برای رسیدن به تقواست، هر ساز و کاری در دین ما وجود دارد برای این است که ما را به تقوا برساند، به عبارت دیگر خداوند می‌گوید من همه جهان را برای انسان خلق کرده ‌ام، انسان را هم برای عبادت آفریده‌ ام، عبادت را هم برای تقوا آفریده‌ ام، این در آیه 21 سوره بقره آمده است، خداوند می‌فرماید تقوا را هم برای کرامت آفریده‌ ام، خداوند در آیه 13 سوره حجرات می‌فرماید «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ»، یعنی گرامی‌ترین شما نزد خدا باتقواترین شماست.

 

وی افزود: اگر عبادت و تعالی روحی و معنوی نباشد انسان با حیوان فرقی نمی‌کند، اینکه سفره انسان را از حیوان جدا می‌کند، ایمان، تقوا و عبادت است، اگر اینها نباشند انسان حتی از حیوانات هم گمراه‌تر و پست‌تر می‌شود.

 

امام جمعه قزوین تصریح کرد: اگر انسان به کرامت رسید، این انسان دیگر احساس حقارت نمی‌کند چرا که همه سرمایه‌گذاری‌ها روی فطرت است، آن کسی که کرامت ندارد باید احساس حقارت کند، آن کسی که چشم دارد ولی نمی‌تواند چشم از حرام ببندد باید احساس حقارت کند، آن کسی که پا دارد اما در مسیر خلاف راه می‌رود باید احساس حقارت کند.

 

وی اظهار کرد: کسی که چشم یا پا ندارد یا در اعضای دیگر مشکل دارد، اما در کرامت انسانی از دیگران جلو زده است، چنین کسی باید سربلند باشد و افتخار کند که کرامت انسانی او محفوظ است، زیرا کسی که کرامت دارد صداقت دارد، امانت‌دار است، شجاعت دارد، رحمت و عطوفت دارد، جوانمردی دارد، اگر کسی کرامت داشت می‌تواند همه خوبی‌ها را داشته باشد.

 

آیت الله عابدینی افزود: اگر بخواهیم برای همه فضیلت ‌های اخلاقی و روحیات متعالی الهی و فطری یک مادر تعریف کنیم، باید بگوییم کرامت ام‌الفضائل است، ریشه و مادر کرامت، تقواست، چنان که مادر تقوا، عبادت است، مادر عبادت هم اعتقادات محکم است، اگر ما این سیر و سامانه را دنبال کنیم و این حقیقت معنوی را مثل یک نرم‌ افزار قوی در روحیات مددجویان نصب کنیم، ارتقای روحی پیدا می‌ کنند و احساس کمبود نمی‌کنند.

 

وی تصریح کرد: اگر تقوا را از منظر قرآنی و دینی بررسی کنیم، تقوا دو چیز به انسان می‌دهد، ما یک منطقه عقلانی و یک منطقه ارادی داریم، هر دو آنها مربوط به فطرت هستند، منطقه عقلانی ما به وسیله تقوا دانایی پیدا می‌کند، عقل یک چیز خام و یک ظرفیت است، تقواست که عقل را دانا می‌کند، خداوند در آیه 29 سوره انفال می‌فرماید ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اگر از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید، برای شما وسیله ‌ای جهت جدا ساختن حق از باطل قرار می ‌دهد، روشن‌بینی خاصّی که در پرتو آن، حق را از باطل خواهید شناخت، یعنی ما به خاطر تقوا به شما قدرت تشخیص می‌دهیم، یعنی عقل تان نورانی می‌شود.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: آنهایی که اهل تقوا می‌شوند خدا به آنها اکسیر، نورانیت و بصیرتی می‌دهد که چیزهایی را می‌فهمند که دیگران بعدها باید بفهمند یا هیچ‌ وقت نمی‌فهمند، ولی کسی که اهل تقواست هر چه اندازه تقوایش قوی‌تر باشد زودتر و شفاف‌تر حقایق را می‌فهمد.

 

وی خاطر نشان کرد: عقیده آمده که ما عبادت کنیم، عبادت آمده که ما با تقوا شویم، تقوا هم آمده که ما به کرامت برسیم، کرامت که بیاید همه فضائل می‌آیند، آن کسی که جامعه هدف شما باید توجه کنند این است که در این مسائل ایمانی و اعتقادی به مددجویان کمک کنیم.

 

آیت الله عابدینی یادآور شد: بنابراین یکی از آورده‌های تقوا این است که به عقل دانایی می‌دهد، دومین آورده تقوا این است که به اراده توانایی می‌دهد، توانایی هم در مسیر عزم و جزم است، اگر بیاییم این 2 آورده تقوا را معرفی کنیم، خیلی‌ها جذب اسلام می‌شوند، حتی اگر نتوانستیم اینها را معرفی کنیم، برای مددجویان خودمان اینها را با حوصله تفهیم کنیم، این موضوع به آنها روحیه می‌دهد، زندگی آنها نرم‌افزار معنایی قوی پیدا می‌کند و روی آن‌ها تأثیرگذار است، قبل از آنها هم باید این آموزش‌ها را به خودمان القا کنیم تا بر روی دیگران تأثیرگذار باشد.

 

کد خبر 1196788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha