جهاد تبیین و امیدآفرینی در محرم حسینی/ روضه‌های خانگی باید احیاء شوند

استفاده از ظرفیت هیئت‌ها برای جهاد تبیین در محرم حسینی، امیدآفرینی اجتماعی، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، فعال کردن مسجدی‌ها و تهیه و ارائه محتوای تبلیغی به مساجد و هیئت‌ها ازجمله مباحث مطرح در نشست ستاد ملی محرم بود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست ستاد ملی محرم با موضوع هماهنگی و هم افزایی دستگاه ها و نهادهای اجرایی کشور صبح امروز (یکشنبه، 26 تیر ماه) در مجموعه سرچشمه برگزار شد.

 

گزارش کامل تصویری این جلسه را اینجا ببینید.

 

در این نشست، حجت الاسلام روح الله حزیراوی با بیان اینکه تعظیم شعائر سیدالشهدا (ع) راه نجات بشر است، گفت: این تعظیم شعائر متعلق به یک یا چند دستگاه نیست. همه میزبان برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم هستند و سازمان تبلیغات اسلامی نیز توفیق این نوکری را بر عهده دارد.

 

 

 

 

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: ما در ایام کرونا با یک خطر مواجه بودیم که این خطر اکنون نیز هست، به گونه ای که در این دوران تعظیم شعائر الهی را عامل بیماری کرونا اعلام می کردند و این گونه وانمود می شد که برگزاری مناسبت های دینی موجب توسعه این بیماری شده است، به طوری که در شب های ماه مبارک رمضان به شب های قدر که نزدیک می شدیم این موضوع مطرح می شد که چه ضرورتی دارد که در هر سه شب قدر مراسم احیا برگزار شود.

 

حجت الاسلام حزیراوی افزود: در دوران کرونا در ستاد ملی محرم که وزیر بهداشت نیز حضور داشت با اثبات این موضوع که متدینین بیشتر دستورالعمل های بهداشتی را رعایت می کنند، تلاش کردیم با تعامل و همکاری میان دستگاه ها بی توجهی نسبت به تعظیم شعائر الهی صورت نگیرد چرا که با عقلانیت انقلابی و دینی همواره هیئتی ها ثابت کردند پایبند به مراعات، توجه به قواعد و موازین هستند تا این سرمایه به وجود آمده را حفظ کنیم.

 

وی با بیان اینکه تقسیم کار در مناسبت های مختلف وظیفه ذاتی ما بوده است، اظهار کرد: ستاد محرم که از چند ماه قبل جلسات و کارگروه هایی را به منظور هم افزایی و همفکری برای برگزاری برنامه عزاداری ماه محرم تشکیل داده است و اکنون نیز این ستاد با حضور نمایندگان دستگاه های فرهنگی تشکیل شده است.

 

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: بعد از موضوع بحران سلامتی یکی از موضوعاتی که با آن مواجه هستیم، بحران اقتصادی و مسایل و مشکلات مردم و بحث ناامیدی است، لذا جریان تعظیم شعائر الهی می تواند باعث نشاط آوری در جامعه شود و این موضوع می تواند با موضوع جهاد تبیین گره بخورد.

 

هیئت، کانون جهاد تبیین است

وی موضوع جهاد تبیین را یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری دانست و گفت: رهبری همواره در جلسات و محافل مختلف این موضوع را به عنوان مطالبه جدی مورد تاکید قرار داده اند و تاکید داشتند که هیئت، کانون جهاد تبیین است؛ بنابراین خواهش ما از هیئات و دستگاه های فرهنگی این است که ایده ها و طرح های خود را در این زمینه بیان کنند.

 

حجت الاسلام حزیراوی با اشاره به اینکه ما مردم را در مورد موضوع جهاد تبیین تنها شنونده نمی دانیم، خاطرنشان کرد: مردم باید خود مبین و قایل به تبیین باشند و ظرفیت واعظین، مادحین، جامعه سلبریتی ها و هنرمندان ظرفیت قابل توجه ای در این زمینه هستند؛ ضمن اینکه این اقشار تنها نباید تبیین گری نمایند بلکه باید هدایت گر مردم نیز باشند.

 

وی در ادامه بر لزوم هم افزایی و بهره گیری از تجارب موفق تاکید کرد و گفت: در سال های گذشته مراسم های عزاداری در دانشگاه ها، پادگان ها و ورزشگاه ها برگزار شد و تقاضا این است که امسال نیز همه دستگاه ها پای کار آیند و موضوع سبک زندگی و فکری مردم را که تلاش دشمن در این راستاست که به عنوان چالش نظام معرفی کند، مورد توجه قرار دهد.

 

وی با اشاره به اینکه در ستاد محرم 40 تا 80 دستگاه مردمی، فرا دولتی، غیر دولتی، حاکمیتی و جبهه فرهنگی انقلاب عضو هستند، گفت: از دستگاه های عضو درخواست داریم تا ایده ها و پیشنهادهایشان را نسبت به برنامه ها و شعار محرم بیان کنند تا یک خط محتوایی با توجه به اندیشه های مقام معظم رهبری برای این ایام تعریف کنیم زیرا انقلاب اسلامی در مسیر حرکت سیدالشهدا (ع) شکل گرفته است؛ ضمن اینکه توجه به موضوع جهاد امیدآفرینی یکی از ضرورت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام باباخانی، مدیر هیئت ها و تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: ما از ماه مبارک رمضان جلسات برنامه ریزی محرم را با حضور دستگاه های عضو در کمیته های رسانه، محتوایی، پشتیبانی، تبلیغات تشکیل داده ایم زیرا محرم به عنوان مهمترین رویدادی به شمار می رود که همه مردم به صورت خودجوش در مراسم عزاداری حضور دارند.

 

 

 

وی از هم افزایی میان دستگاه های عضو این ستاد خبر داد و گفت: در بحث محتوا تلاش داریم که با بهره گیری از ایده ها و نظرات تولیداتی داشته باشیم تا به مردم و کنشگران محرم برسانیم و همان گونه که در سال های گذشته در بخش های محتوایی از ایده ها و تجارب اندیشمندان و اندیشکده های مختلف بهره برداری کردیم و در این زمینه 10 وبینار برگزار نمودیم.

 

موضوع مهم و کلیدی امسال ماه محرم امیدافزایی است

باباخانی با اشاره به اینکه موضوع مهم و کلیدی امسال ماه محرم امیدافزایی است، بیان کرد: مقام معظم رهبری تاکید کردند آن چیزی که باید در جهاد تبیین مورد توجه قرار گیرد، باید آن چیزی باشد که دشمنان در مورد آن برنامه دارند و امروز می بینیم که موضوع ناامید کردن مردم یکی از مباحث مهمی است که دشمنان آن را مطرح می کنند.

 

مدیر هیئات و تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی توجه به نوجوانان و جوانان را به عنوان یکی دیگر از مباحث امیدآفرینی نام برد و گفت: در کنار شعار واحد لازم است که هیئات و کنشگران مذهبی خودشان نیز برای ایام محرم شعار انتخاب کنند؛ ضمن اینکه هیئت منحصر به یک جلسه و یا یک دهه نیست. مهمترین آفت یک هیئت این است که به یک جلسه منحصر شود.

 

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت هیئات مذهبی بهترین ظرفیت برای حل مشکلات جامعه بوده است و ما دیدیم که در بحران هایی همچون زلزله و کرونا بچه های هیئتی در حل مشکلات مردم به میدان آمدند؛ این روحیه باید در آینده نیز تقویت شود.

 

ضرورت ارائه محتوای تبلیغی به هیئت ها

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام جنتی، مسئول کمیته تبلیغ ستاد محرم نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه ارایه محتوای تبلیغی به دستگاه های فرهنگی، مبلغین و طلاب یکی از ضرورت ها محسوب می شود، گفت: ما تلاش داریم در این کمیته در کنار توزیع ره توشه محرم خوراک فرهنگی نیز برای طلاب فراهم کنیم.

 

طراحی سامانه انتخاب مبلغ توسط مساجد و هیئت ها

وی بیان کرد: یکی دیگر از برنامه های مورد توجه تسهیل حضور طلاب و مبلغین در استان ها است، در همین راستا سامانه ای را طراحی کرده ایم که در آن سامانه مبلغین و طلاب پنج هزار نقطه تبلیغی را که نیاز است در آن حضور یابند، انتخاب می کنند. همچنین از طریق این سامانه مساجد نیز می توانند مبلغین را انتخاب نمایند.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام غلامی، مسئول امور مساجد سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در جهت جهاد تبیین و بهره گیری از ظرفیت محرم برای پرداختن به این موضوع جلسات متعددی برگزار شده است، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند الگوی آیینی ما تبلیغات اسلامی است و بر همین اساس ما نقطه نظرات کارشناسان اهل فن در مسجد جمکران و نخبگان و دغدغه مندان در این عرصه را مورد توجه قرار داده ایم.

 

 

 

 

تهیه بسته ایده های محرم ویژه نوجوانان و جوانان

وی گفت: ما بسته های ایده های محرم ویژه نوجوانان و جوانان را آماده کرده ایم و طبق سیاستگذاری بنا داریم برای ایام محرم طبق الگوسازی حرکت کاروان های پیاده روی اربعین حسینی از مساجد آغاز شود و آن اتفاقی که مسجد باید سنگر باشد، مورد توجه قرار گیرد. همچنین بنا داریم با برگزاری مهرواره بانو رویدادهای تخصصی بانوان با حضور همسر امام محله مورد بررسی قرار گیرد.

 

اجرای طرح هجرت

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، ملانوری، مسئول تبلیغ حوزه های علمیه نیز گفت: ما در دو ویژه برنامه مبلغان و سفیر امین (ویژه مبلغین دانش آموزی و کانال محتوایی بیان) سعی داریم که محتواهای تبلیغی برای مبلغان تولید کنیم. همچنین با ایجاد شبکه مبلغین مجازی و اجرای طرح هجرت با حضور سه هزار و 800 روحانی مبلغ در این راستا تلاش کنیم.

 

وی با اشاره به اجرای طرح امین در 14 هزار مدرسه با حضور طلاب گفت: 740 گروه تبلیغی در مجموعه ما فعالیت تبلیغی می کنند؛ ضمن اینکه 300 گروه مردمی در بحث فرق و ادیان تشکیل شده است.

 

 

امکان دانلود 10 هزار نسخه توشه محرم

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام شریعتمداری، نماینده دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ستاد ملی محرم از فراهم شدن ظرفیت دانلود 10 هزار نسخه توشه محرم و همچنین تهیه و توزیع ویژه نامه بلاغ برای مبلغین خبر داد و گفت: در ایام محرم 10 هزار مبلغ اعزامی خواهیم داشت و بنا داریم از 120 هزار طرح و ایده خلاق که برای ما ارسال شده است، استفاده کنیم.

 

این گزارش می افزاید، در ادامه این نشست، بهرامی، معاون تبلیغات و روابط عمومی ناجا با بیان اینکه مجموعه نیروی انتظامی تلاش دارد که در ایام محرم به وظیفه ذاتی خود عمل کند، گفت: در بحث اربعین حسینی پرسنل ما بحث کنترل عبور و مرور و امنیت را مورد توجه قرار می دهند؛ ضمن اینکه هشت موکب فعال نیز برای پذیرایی و کار فرهنگی در نزدیک ترین نقطه مرزی کشور تشکیل می شود و در کربلای معلی نیز موکبی برای خدمت رسانی به مردم برپا خواهیم کرد.

 

توجه به اخلاق در منابر و جهاد تبیین

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام شریفانی، نماینده دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه ستاد ملی محرم نیز بر لزوم اهتمام به موضوع اقامه نماز، فرهنگ سازی و جلوگیری از اسراف و توجه به موضوع اخلاق تاکید کرد و گفت: موضوع جهاد تبیین تنها بیان مسایل سیاسی نیست بلکه باید در منابر به بحث اخلاق نیز توجه شود.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، مرتضی طاهریان، معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما و نماینده ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ستاد ملی محرم تدارک برنامه هایی برای ماه محرم و صفر را وظیفه ذاتی کانون های فرهنگی هنری مساجد دانست و گفت: ضرورت دارد برنامه های محرم تنها مختص دهه اول این ماه نباشد بلکه در این دو ماه برنامه هایی برای این ایام دیده شود.

 

وی موضوع احیای روضه های خانگی را یکی دیگر از محورهایی دانست که ضرورت دارد مورد توجه قرار گیرد.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، سیدحسن میرامین محمدی، معاون رسانه سازمانه هیئت و تشکل های دینی در ستاد ملی محرم از طراحی پویش 360 درجه با همکاری صدا و سیما خبر داد و گفت: بنا داریم برنامه های زنده محرم و جلسات شاخص ویژه شهرستان ها را پوشش دهیم و مجالس عزاداری به صورت ویژه در رسانه ها انعکاس داده شود.

 

 

 

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، نماینده صدا و سیما در این ستاد بر لزوم بهره گیری از ظرفیت هنری برای بیان پیام واقعه عاشورا به نسل نوجوان و جوان تاکید کرد.

 

همچنین در این نشست، بهرامی، مدیرعامل بنیاد دعبل خزاعی از حمایت و پشتیبانی از هیئات مذهبی تاکید کرد و گفت: در این زمینه سامانه ای برای تبادل خدمات بین هیئات مذهبی و مردم طراحی شده است و بنا داریم بیمه 200 هیئت پر جمعیت کشور با پرداخت بیمه انجام شود.

 

وی همچنین از حمایت از طرح های ویژه، شعار سال و کارهای محتوایی هیئات مذهبی تاکید کرد و گفت: نمایشگاه عکس سیب نیز با همکاری شهرداری به منظور حمایت هیئات قبل از محرم تشکیل خواهد شد.

 

بنا بر گزارش خبرگزاری شبستان، در ادامه این نشست، حجت الاسلام احدی، نماینده وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه 28 هزار ورزشکار تحت پوشش این وزارتخانه است، گفت: بخش زیادی از مراسم های عزاداری نیز در زورخانه ها برگزار می شود. همچنین با توجه به ظرفیت 14 هزار هیئت ورزشی که داریم، می توانیم بگوییم ظرفیت قابل توجه ای است که می تواند به این ستاد کمک کند.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، مهدوی، نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران در ستاد ملی محرم نیز با اشاره به اینکه 250 هزار مرکز فرهنگی در گلزار شهدا فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: این ظرفیت می تواند برای با شکوه تر برگزار شدن مراسم عزاداری محرم به شمار آید.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، شفقت، معاون برنامه ریزی و توسعه وزارت کشور از ابلاغ دستورالعمل به استانداران و فرمانداران برای بهره گیری از ظرفیت محرم تاکید کرد و گفت: در اختیار گذاشتن ابزارهای تبلیغی برای این ایام یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و لازم است در این ایام نسبت به موضوع جهاد تبیین اهتمام داشته باشیم چرا که امروز دشمن از طریق آسیب های اجتماعی که ما داریم، تلاش دارد هجمه برای جامعه ما وارد کند؛ بنابراین ظرفیت محرم به عنوان تقویت محبت و دوستی میان مردم باید استفاده شود.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، روشن، نماینده بنیاد سپهر با اشاره به اینکه این بنیاد تمرکز اصلی اش در حوزه تبلیغ است، گفت: توجه به موضوع امیدآفرینی در جامعه باید در برنامه و تولیدات محور باشد. همچنین بحث خانواده و جایگاه خانواده، بحث زنان و محوریت زنان و سنت های محلی از جمله مواردی است که در این ایام در برنامه ها ضرورت دارد که مورد اهتمام قرار گیرد. در این راستا بنیاد سپهر با شبکه های تلویزیونی اقدام به طراحی برنامه های مشخص و گسترده ای نموده است.

 

کد خبر 1197019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha