سخاوت و بزرگ منشی حضرت علی (ع) را سرمشق زندگی قرار دهیم

آیت الله حسینی مازندرانی با بیان اینکه غدیرخم عید اکبر است، گفت: سخاوت و بزرگ منشی حضرت علی (ع) را سرمشق زندگی قرار دهیم.

آیت الله «سید رضا حسینی مازندرانی»  در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، گفت: واقعه غدیر از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام(ص) هنگام بازگشت از حجة الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم قمری در غدیر خم، امام علی(ع) را جانشین خود معرفی کرد. حاضران در آن واقعه که بزرگان صحابه نیز در میان‌شان بودند، با امام علی(ع) بیعت کردند.

 

تولیت حوزه علمیه امام حسین (ع) و استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: این معرفی بنا به دستور خدا در آیه تبلیغ بود. این آیه به پیامبر(ص) دستور می‌داد آنچه خداوند بر او نازل کرده، ابلاغ کند و اگر این کار را نکند، رسالتش را انجام نداده است. پس از واقعه غدیر آیه اکمال نازل شد که می‌گفت: «امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.»

 

وی خاطرنشان کرد: معصومان به حدیث غدیر استناد کرده‌اند و شاعران بسیاری از دوران امام علی(ع) درباره آن شعر سروده‌اند. از مهم‌ترین آثار درباره این واقعه، کتاب الغدیر از علامه امینی است. پیامبر(ص) و دیگر معصومان این روز را عید خوانده‌اند و مسلمانان، به‌ویژه شیعیان این روز را جشن می‌گیرند.

 

آیت الله حسینی مازندرانی گفت: در روایات اسلامی، غدیر مهم‌ترین عید مسلمانان به حساب می‌آید كه در آن طبق فرمایش خداوند دین مسلمانان كامل شده و نعمت بر آن‌ها تمام می‌شود لذا ارزش كردار انسان‌ها با شناخت ولایتی كه در روز غدیر اعلام شد،‌ سنجیده می‌شود. به عبارت دیگر تمام خوبی‌ها و كمال‌ها از چشمه‌سار غدیر جاری می‌شود و در اثر پیروی از صاحب غدیر می‌توان به راه و رسم مهدویت و كمال دنیوی و اخروی دست یافت. به مناسبت دهه امامت و ولایت خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان گفت و گویی با  انجام داده است که در ادامه می خوانید.

 

وی درباره جایگاه ویژه عیدغدیر خم در نزد مسلمانان گفت: ما سه عید بزرگ داریم که شامل عید فطر، عید قربان و عید غدیر خم است. عید غدیر خم عید اکبر است یعنی بالاتر از عید فطر و عید قربان است و فضیلتی که عید غدیر دارد، دو عید دیگر ندارند به طوری که اگر در روز عید غدیر انسان روزه بگیرد، معادل 60 سال روزه است و این کار بسیار ارزشمند است.

 

تولیت حوزه علمیه امام حسین (ع) تصریح کرد: در این روز توصیه شده است تا به فقرا اطعام دهیم و حتی در طول ماه ذی الحجه نیز موضوع اطعام و کمک به افراد نیازمند مورد تاکید است به ویژه اینکه در شرایط اقتصادی امروز خانواده های زیادی هستند که با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه هستند و در این روزهای سخت باید به همنوع خود کمک کنیم. حضرت علی (ع) در زمان حیات پر برکت خود همواره به نیازمندان و مستضعفان به صورت پنهانی و آشکار کمک می کرد و ما نیز باید به تاسی از امام بزرگوار چنین رویکرد و روشی را در زندگی خود پیش بگیریم چرا که کمک به همنوع نتایج ارزشمندی در زندگی فردی و اجتماعی ما به دنبال دارد. وقتی به همدیگر کمک کنیم و خیران به اندازه وسع خود به نیازمندان و مستضعفان جامعه کمک کنند، فقر هم برداشته می شود.

 

آیت الله حسینی مازندرانی تاکید کرد: خداوند در آیات قران همواره مردم را به تقوا دعوت می کند و می فرماید هر امام و حجتی که فرستاده ایم برای هدایت بشریت است. در روز عید غدیر نیز آیه ای بر پیامبر گرامی اسلام نازل شد و به ایشان امر شد تا حضرت علی (ع) را با عنوان ولی و جانشین خود به مردم معرفی کند؛ بنابراین پیامبر گرامی اسلام (ص) در مسیر بازگشت از حج در مکانی به نام غدیر توقف کردند و همه افراد را در آنجا جمع کرده و حضرت علی (ع) را به عنوان ولی و جانشین خود معرفی کردند و فرمودند این خبر را به آنها که جا مانده اند نیز اطلاع رسانی کنید. فضایل حضرت علی (ع) را نمی توانیم بیان کنیم چرا که ایشان دارای فضایل بسیار زیاد و ارزشمندی هستند. گوش کردن و گفتن از فضایل امام علی (ع) عبادت است. باید در انجام کار خیر سبقت بگیریم و به یاد آخرت و توشه آخرت باشیم.

 

 

کد خبر 1197042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha