بزم غدیر در صومعه‌سرا/ فقط به عشق علی(ع)

مردم صومعه‌سرا با برپایی جشن و چراغانی کوچه و خیابان ها عید سعید غدیر، اشرف الاعیاد مسلمانان را جشن گرفتند.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا، مائده فلاحتکارضیابری: مردمان گیلان در عید غدیر بر سر هر کوچه و خیابانی از شب عید غدیر، با برپایی ایستگاه های نذری و صلواتی سراسر شهر را در عطر اسپند غرق کرده بودند و بسیاری از جوانان، مراسمات عقد و عروسی خود را در این شب فرخنده و معنویی برگزار کردند و به خانه بخت رفتند.

 

مردم با آذین بندی خیابان ها و نورافشانی بسیاری از خیابان های اصلی و محله های شهر،  این عید بزرگ را به اندازه وسع خود جشن گرفتند، عاشقان ولایت و امامت گرد هم آمدند و مدیحه سرایی و مولودی خوانی در فضای شهر طنین انداز شد.

 

در شهر‌های مختلف صومعه‌سرا، ماسال و فومن به مناسبت شب عید سعید غدیر خم، جشن‌های زیادی برپا شد و مردم ولایتمدار با حضور در این جشن ها، سرور و شادمانی خود را در سالروز اعلام ولایت حضرت امیر المومنین علی (ع) ابراز می کنند.

 

هجدهم ماه ذیحجه سالروز اعلام ولایت امیر المومنین علی (ع) با دستور الهی توسط پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در محلی به نام غدیر خم است، در این روز بزرگ که همزمان با حجة الوداع پیامبر اعظم (ص) ترتیب یافت، حضرت محمد مصطفی (ص) با جمع کردن تمامی مسلمانان به حج رفته در آن سال، ولایت حضرت امیر المومنین علی (ع) را به گوش مردم رساندند که این امر برطبق آیات قرآن کریم، اکمال دین و اتمام نعمت‌های الهی بوده است.

 

 

*برپایی جشن عید غدیر در بوستان ابریشم صومعه‌سرا

«میثم کیانی‌فرد» با بیان اینکه عید غدیر یکی از بزرگترین اعیاد شیعیان است اظهار کرد: کمتر عیدی را همچون این عید می‌توان یافت که روایات متعددی برای جشن و شادی در آن وجود داشته باشد و لازم است توجه زیادی به موضوع در جامعه اسلامی وجود داشته باشد.

 

شهردار صومعه‌سرا افزود: یکی از کارهای مهم در مدیریت شهری علاوه بر تمامی اقدامات عمرانی که در سطح شهر صورت می گیرد تعظیم به شعائر دینی به ویژه در مناسبت های مهم و مورد سفارش انبیا(ص) است.

 

وی با بیان اینکه جشن عید غدیر خم با مشارکت ستاد گرامیداشت عید غدیر در بوستان ابریشم برگزار شد گفت: این مراسم با هدف نهادینه کردن فرهنگ غدیر و تبیین جایگاه امامت و ولایت، بزرگداشت اعیاد مذهبی و ایجاد فضای معنوی و شاد تدارک دیده شد.

 

 

*دیدار با خانواده‌های شهدای سادات

به مناسبت عید سعید غدیر خم علاوه بر اینکه عامه مردم به منازل سادات محله‌های خود می‌روند، مسئولان هم به دیدار خانواده شهدای سادات رفتند.

 

حجت‌الاسلام «محمدمهدی راشدی‌نوری» با تبریک عید سعید غدیر خم اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمود روز عید غدیر خم برترین اعیاد امت من است، هرچند که غدیر به عنوان یک واقعه تاریخی در یک روز معین و در زمانی خاص واقع شد اما در حقیقت غدیر یک فرهنگ در جامعه بشری است و پیام و مفهوم آن این است که جهان بشریت نیازمند به مدیری لایق و شایسته است که از طرف خداوند که خالق جهان و عالم به اسرار وجود است باید نصب و معرفی شود.

 

امام جمعه صومعه‌سرا افزود: برای همین است که دستهای زیادی از عالمان فاسد وابسته به جریان سقیفه تا سیاست بازان کهنکار و فریبکار تا ارازل و اوباش دست بدست هم دادند تا فرهنگ غدیر حذف و فراموش شود.

 

وی گفت: کاری که جریان سقیفه در طول تاریخ انجام داد این است که امام و اصل امامت از صحنه زندگی مردم حذف و خارج شود و این یک توطئه همه جانبه و حساب شده بود و هست.


حجت‌الاسلام راشدی نوری تصریح کرد: برای همین است که ما شیعیان وظیفه داریم این امانت الهی را به همه ملت‌ها و نسلها برسانیم و بشناسانیم و برای بزرگداشت غدیر هرچه در توان داریم بکار بگیریم و شادی را با مفهوم غدیر میان همه منتشر کنیم.

 

امام جمعه صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: اینکه در آداب غدیر آمده است: اطعام دادن ، برآورده کردن نیازهای مومنان ، هدیه دادن ، شادی کردن و شاد کردن ، عقد اخوت بستن ، زیارت امیرالمومنین ، تهنیت گفتن به همدیگر در دیدارها با جمله: الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین والائمه المعصومین.‌.. همه اینها برای انتقال فرهنگ غدیر و حفظ آن در جامعه است.
 

 

*پخت غذای نذری توسط هیئات مذهبی، مردم و مساجد

همزمان با فرا رسیدن روز عیدغدیر خم اکثر مردم در تب و تاب اطعام دادن هستند زیرا می‌دادند که ثواب اطعام در این روز بسیار است.

 

امام صادق(ع) فرمود: غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در راس آنها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید (در راس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. (بحار ج۶ ص ۳۰۳)

 

در جای دیگر ایشان فرمودند: غذا دادن به یک نفر در این روز مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است. (مفاتیح الجنان ص۵۰۰) به گونه ای که امام صادق(ع) اصلاً این روز را روز اطعام الطعام نامیدند. (بحار ج۹۵ ص۳۲۳)

 

 

*برپایی ایستگاه‌های صلواتی مردمی

مردم صومعه‌سرا به مناسبت عید غدیر با برپایی ایستگاه های صلواتی و دادن شربت و شرینی این عید را درکام شهروندان شیرین کردند.

 

گفتنی است، توزیع غذای نذری، اطعام نیازمندان، تهیه و تقسیم بسته‌های معیشتی، برگزاری جشن‌های خودجوش مردمی، آذین بندی شهر، اجرای رزمایش‌های کمک‌های مؤمنانه، برگزاری کاروان پیاده روی بزرگ «غدیر تا ظهور» و مولودی‌خوانی تنها بخشی از برنامه‌های اجرا شده در این روز است.

 

کد خبر 1197219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha