نشست هم انديشي خادمان فرهنگي

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در نشست روحانیون، معین و معینه های کاروان‌های مناطق ۱ و۲ مكه مكرمه خواستار استمرار ارتباط روحانيون با حجاج شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نشست روحانیون، معین و معینه های کاروان‌های مناطق 1 و 2  به منظوربررسی مسائل فرهنگی و فقهی کاروان ها و طرح تجارب موفق، با حضور نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت امروز در سالن اجتماعات بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه برگزار شد.

در این گردهمایی حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب ابتدا به تشريح آثاراعلام ديرهنگام حج از سوي عربستان بر روي برنامه هاي اجرايي و فرهنگي پرداخت و با اشاره به پيگيري ها و مكاتبات انجام شده با كشور ميزبان در خصوص مسايل مختلف از جمله شرط سني زائران تصريح كرد: افرادي كه بعنوان اولياي امر براي برگزاري حج تصميم گيري مي كنند شايسته است ضمن مشورت با ديگر كشورها تمام جوانب را مورد بررسي و دقت قرار دهند.

وي افزود: اين تصميم عربستان موجب شد برخي زائران كه سال ها در نوبت بودند با وجود توانايي جسمي و مالي بدليل محدوديت شرط سني نتوانند امسال به سرزمين وحي مشرف شوند و با توجه به علقه خانوادگي، همسر و يا فرزندانشان هم كه ثبت نام كرده و شرط سني را داشتند از حضور در حج بازماندند. 
وي درادامه به نقش روحانيون در رخدادهاي مختلف از جمله جنگ تحميلي اشاره كرد و گفت: هر كجا روحانيون با مردم و پيشاپيش مردم حركت كردند پيروزي و موفقيت حاصل شد و هر كجا روحانيت خود را كنار كشيد انحراف بوجود آمد.
سرپرست حجاج ايراني با اشاره به توصيه هاي حضرت امام امت(ره) و مقام معظم رهبري در خصوص حضور در نمازهاي جماعت مساجد اهل سنت در سرزمين وحي تصريح كرد: در ايام باقيمانده مديريت كنيد تا زائران در نماز جماعت مسجد الحرام و يا نماز جماعت در مساجد محدوده اسكان شان در كنار ساير مسلمانان جهان حضور يابند.
وي با اشاره به آثار مثبت اين اقدام در برقراري ارتباط با ساير مسلمانان و ائمه جماعت مساجد تصريح كرد: تبليغ به مطالعه و برنامه ريزي نياز دارد و با انتخاب شيوه هاي مناسب مي توان ضمن اثرگذاري در طرف مقابل مطالب خود را بيان كرد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت تاكيد كرد: در اين راستا زماني كه بزرگان و شخصيت هاي انديشمند كشورمان به حج مشرف مي شدند با علماي كشورهاي ديگر ارتباط برقرارو نقش خود را ايفاء مي كردند و تاثير گذاري هم داشتند.
سرپرست حجاج ايراني در پايان به حاضران توصيه كرد كه ارتباط با زائران را در ادامه سفر و حتي پس از بازگشت به ايران نيز حفظ كنند و از اين فرصت براي بيان نكته هاي معارفي بهره ببرند. 
وي همچنين  از زحمات و مساعی روحانیون، معین و معینه های کاروان‌ها در ايام حج و  همراهی و راهبری معنوی و فرهنگی کاروان ها تقدیرکرد.
پيش از سخنان نماينده ولي فيه در امور حج و زيارت ، حجت الاسلام والمسلمين سيد حسين ركن الديني معاون فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري برنقش روحانيون در شرايط كنوني براي حفظ روحيه نشاط درحجاج تاكيد كرد.
وي گفت: تاكنون زحمات زيادي تاكنون كشيده شده است، همچنان با تمام توان تا بازگشت حجاج به كشور در صحنه باشيد و تصور نكنيد كه با تمام شدن اعمال حج وظيفه ما نسبت به زائر پايان يافته است.
وي با بيان اينكه به سوالات زائران بايد پاسخ داده و تبيين مهم شمرده شود، خطاب به حاضران گفت: در ادامه اين سفر معنوي همراه زائر بابشيد و اوقات فراغت حاجي را با برنامه هاي مناسب و محتواي غني پر كنيد و به آشنايي زائر با اسرار و معارف حج  اهتمام بورزيد.
معاون فرهنگي بعثه لزوم استمرار تشكيل جلسات شوراي فرهنگي  در مجموعه ها را يادآور شد و با اشاره به برخي نكات و اشكالات مطرح شده توسط زائران در بازديد از هتل ها اظهار داشت: اگر در كاروان ها افراد فرهيخته ، تاريخ شناس ، جامعه شناس و ... وجود دارند از ظرفيت و دانش آنها براي پركردن اوقات فراعت زائران استفاده نماييد.
وي همچنين خواستار ایفای نقش فعال ترکارگزاران فرهنگی در ایام باقی مانده برای حفظ نشاط معنوی و بهره گیری مناسب از فرصت حضور زائران در سرزمین وحی شد. 
گفتني است در پایان این نشست حجت الاسلام و المسلمین ظهیری از هیئت استفتائات بعثه مقام معظم رهبری به طرح مسائل فقهی پرداخت و به سوالات حاضران پاسخ داد.

کد خبر 1197306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha