۹ درصد جمعیت استان یزد سادات هستند

مدیرکل ثبت احوال استان یزد با اشاره به اینکه یزد به لحاظ جمعیت سادات رتبه دوم کشوری بعد از استان مازندران را داراست گفت: ۹ درصد جمعیتِ یک میلیون ۲۵۲ هزار نفری استان یزد سادات هستند.

محمدعلی مکرمی مدیرکل ثبت احوال یزد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد، به مناسبت واقعه بزرگ غدیرخم  افزود: سادات بیش از ۶ میلیون نفر از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند که از مجموع این آمار حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مردانی هستند که اسم آن‌ها با لفظ «سید» و حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نیز زنانی هستند که اسم آن‌ها با پیشوند «سیده» یا پسوند «سادات» همراه است.

 

مدیرکل ثبت احوال استان یزد از ثبت تولد یک هزار و ۴۴۲ نوزاد از خانواده سادات در استان یزد در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: ۴۷ نوزاد سید یا سیده در ابرکوه، ۳۹ نفر در اشکذر ،۱۰۹ نفر در اردکان، ۵۱ نوزاد در بافق، ۱۴ نفر در بهاباد، ۳۳ نفر در تفت، ۸۱ نوزاد در مهریز، ۱۱۱ نفر در میبد، ۲۱ نفر در خاتم و مروست و ۹۳۶ نوزاد از سلاله نبی مکرم اسلام در یزد متولد شدند.

 

وی با اشاره به آمار جمعیت سادات در استان یزد گفت: در ثبت احوال استان یزد، طی ۹۴ سال گذشته ۱۳۲ هزار سند هویتی به نام سادات گرانقدر تنظیم شده که ۱۰۱ هزار نفر از آنها در قید حیات هستند.

 

مدیرکل ثبت احوال استان یزد با اشاره به آمار جمعیتی ذریه رسول اکرم(ص)  به تفکیک شهرستان‌های استان گفت: در ابرکوه از مجموع ۶ هزار و۵۰۰ سند هویتی به نام سادات مرد و زن، چهار هزار و ۵۰۰ نفر از آنها در قید حیات هستند در حالی که این آمار در اردکان از  هشت هزار و ۸۰۰ نفر سادات، ۶ هزار و ۶۰۰ نفر  زنده اند.

وی اضافه کرد: در شهرستان اشکذر از ۶ هزار و ۴۰۰ نفر، چهار هزار ۱۰۰ نفر، در بافق از پنجهزار نفر سادات، سه هزار و۷۰۰ نفر، در بهاباد از یگهزار و۴۰۰ نفر، ۹۵۰ نفر، در تفت از ۱۳هزار و ۵۰۰ نفر، هشت هزار و ۵۰۰ نفر، در مهریز از  ۱۳ هزار ۴۰۰ نفر سادات، هشت هزار ۶۰۰ نفر و در میبد از ۹ هزار ۸۰۰ سند کل سادات، هفت هزار و ۴۰۰ نفر در قید حیات هستند.

 

مکرمی با اشاره به اینکه در خاتم و مروست از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر سادات، ۶۰۰ نفر فوت کرده‌اند گفت: در یزد از مجموع  ۶۵ هزار سند تنظیم شده برای سادات ، تا کنون ۱۰ هزار نفر آنها فوت کرده‌اند و بقیه در قید حیات هستند.

 

سال ۱۳۰۷ ثبت احوال در کشور تاسیس شد،  وقایع چهار گانه حیاتی شهرستان بافق تحت عنوان حوزه ۹  در ثبت احوال مرکز استان انجام می شد.

 

۹ آذر ۱۳۴۹ برای نخستین بار حوزه یک ثبت احوال بافق فعالیت خود را به صورت مستقل آغاز کرد و اول سند ولادت به نام فاطمه حفیظی صادر شده است.

کد خبر 1197413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha