تولید فیلم «شکست داعش» با همکاری مشترک ایران و عراق/  «فناوری» موتور پیشرفت در سند الگوی اسلامی ایرانی

تولید فیلم «شکست داعش» با همکاری مشترک ایران و عراق، «فناوری» موتور پیشرفت در سند الگوی اسلامی ایرانی، کاخ سفید باید زیاده خواهی‌ها را کنار بگذارد، استقبال رسمی آیت‌الله رئیسی از رییس جمهور ترکیه برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، تولید فیلم «شکست داعش» با همکاری مشترک ایران و عراق،  «فناوری» موتور پیشرفت در سند الگوی اسلامی ایرانی، کاخ سفید باید زیاده خواهی‌ها را کنار بگذارد، استقبال رسمی آیت‌الله رئیسی از رییس جمهور ترکیه از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در سه شنبه ۲۸ تیر است.

استقبال رسمی آیت‌الله رئیسی از رییس جمهور ترکیه

مراسم استقبال رسمی از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه صبح امروز سه شنبه - توسط آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در مجموعه فرهنگی سعدآباد برگزار شد. این مراسم استقبال با نواخته شدن سرود ملی دو کشور ایران و ترکیه همراه بود.

اردوغان عصر امروز در هفتمین نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه با حضور آیت الله رییسی رئیس جمهور کشورمان حضور می‌یاد. در این نشست، روابط ایران-ترکیه به طور گسترده ارزیابی و اقدامات دوجانبه برای ارتقای بیشتر روابط دو کشور هم بررسی می‌شود.
همچنین حضور رییسان جمهوری ایران و ترکیه و روسیه در هفتمین اجلاس روند صلح آستانه از دیگر برنامه‌های اردوغان به تهران است. 

در این نشست سه جانبه آیت الله رئیسی، اردوغان و ولادیمیر پوتین درباره تحولات اخیر در سوریه و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو می‌کنند. اردوغان قرار است در حاشیه این نشست، دیداری دوجانبه با همتای روسی خود داشته باشد. رییس جمهور روسیه هم امروز به تهران سفر می‌کند.

 

تولید فیلم «شکست داعش» با همکاری مشترک ایران و عراق

محمد کاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، روز دوشنبه ۲۷ تیر ماه ۱۴۰۱ با حسن ناظم، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق ملاقات و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات، موضوع همکاری‌های رو به گسترش دو جانبه فرهنگی، راهکارهای اجرایی شدن مفاد سند یادداشت تفاهم اخیر که در تهران به امضای وزرای فرهنگ دو کشور رسید و دیگر مسائل مشترک در حوزه فرهنگ مورد بحث و رایزنی طرفین واقع شد.

علاوه بر این، حسن ناظم از در دستور کار بودن مساله برگزاری هفته فیلم ایرانی با حضور اهالی سینمای کشورمان در آینده نزدیک در بغداد و نیز تولید مشترک فیلم سینمایی با موضوع شکست داعش در عراق خبر داد.

 سفیر کشورمان نیز از اهتمام ویژه در چارچوب همکاری های مشترک فرهنگی برای فراهم ساختن تسهیلات لازم جهت تسهیل گردشگری مذهبی بالاخص با توجه به در پیش بودن ایام اربعین حسینی خبر داد.

 

«فناوری» موتور پیشرفت در سند الگوی اسلامی ایرانی

جبار رحمانی در یادداشتی به بررسی جایگاه «فناوری» در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت و گفت: «نوسازی یکی از کلیدی‌ترین فرآیندهای معاصر تاثیرگذار بر حیات معاصر ایرانیان بوده است. بدون این مفهوم نمی‌توان برنامه‌های توسعه و تحولات جامعه ایرانی را فهمید.

یکی از ساحت‌های کلیدی برنامه‌های نوسازی در ایران، ‌ حوزه‌های تکنولوژیک است که برخی از آنها نقش زیرساختی و برخی نقش کاربری عمومی و همگانی دارند.

در بخش اول می‌توان فناوری‌های زیرساختی مانند سدسازی، صنایع انرژی هسته‌ای، تاسیسات صنعت نفت و راه‌های ارتباطی را نام برد. در بخش دوم هم صنایعی مانند صنعت خودروسازی، گوشی‌های همراه و تلویزیون، وسایل خانه با تکنولوژی بالا را می‌توان نام برد اما نکته کلیدی فهم منطق سیاستگذاری‌های حکومت دراین‌باره در دوره معاصر و بالاخص چهار دهه اخیر است.

برای این منظور باید دقت کرد هرگونه انتخاب فناورانه در جامعه ایرانی به دلیل دولت محور بودن سیاستگذاری‌های توسعه، عملا ذیل منطق گفتمانی حکومت قابل فهم است از این رو باید رابطه متقابل انتخاب‌های فناورانه و اقتصاد سیاسی آنها را به عنوان یک مولفه ترکیبی برای فهم پیامدهای هرگونه‌ای از فناوری در جامعه ایرانی مدنظر قرار داد.

گرچه محوریت دولت و حاکمیت برای تعیین خط‌مشی و سیاستگذاری‌های فناورانه می‌تواند در مواردی مفید و به وجود آورنده چارچوب در این زمینه باشد، تشویق جامعه و ارجاع موضوع به افراد جامعه، نیز موجب نوآوری و ابتکار و خلاقیت شده و به شکوفایی جامعه کمک کند.

نوآوری لازمه و از ضروریات شکوفایی و پیشرفت و استمرار پایداری جامعه است.

در زمان معاصر که تحولات بسیار شگرفی در سریع‌ترین زمان نسبت به گذشته در جوامع بشری اتفاق می‌افتد، به منظور جلوگیری از عقب ماندگی و مضمحل شدن در دستاوردها و فرهنگ‌های وارداتی نوآوری مبتنی بر نیاز و فرهنگ جامعه خود بزرگترین اقدام برای حفظ آن فرهنگ و تمدن است.

در مواجهه با تحولات فناورانه دنیا، افراط و تفریط به یک اندازه مضر و مخرب است بنابراین نقش حاکمیت به عنوان خط دهنده و تسهیل‌گر و نه تصدی‌گری، نقش بسیار مهمی در به کار انداختن پتانسیل جامعه برای نوآوری و ابتکار و فناوری است.

 

برگزاری اجلاس آستانه برای جلوگیری از نفوذ غرب در منطقه حائز اهمیت است

شهریار حیدری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به برگزاری اجلاس آستانه در تهران گفت: اجلاس به صورت دوره ای در کشورهای مختلف برگزار می شود و قرار است در تهران با حضور روسیه و ترکیه برگزار شود. این اجلاس اهمیت اش به دلیل تقویت اتحاد منطقه ای و استفاده از ظرفیت های منطقه ای برای مقابله با نفوذ غرب است.

 

عضو هیئت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه خود کشورهای عضو در عرصه بین المللی جایگاه بسیار بزرگی دارند و اثرگذار هستند اما در سطح منطقه با هم اتحاد نداشتند لذا چند سالی است که بحث شکل گیری قدرت های منطقه ای مطرح است در قالب عنوان های مختلف این بحث مطرح است.

 

وی تاکید کرد: یکی از قدرت های منطقه ای کشورهای حاشیه دریای خزر و منطقه آسیا و غرب است که بتوانند در قالب اجلاس های مختلف در رفع تنش هایی که امروز در جغرافیای برخی از سرزمین ها همانند ارمنستان، آذربایجان و منطقه قفقاز مطرح است، ایفای نقش کنند و اینکه بتوانند از ظرفیت های منطقه ای در مقابل توطئه ها و برنامه ریزی های غرب برای نفوذ اقدامات عملی انجام دهند.

 

کاخ سفید باید زیاده خواهی‌ها را کنار گذاشته و در مسیر حصول توافق گام بردارد

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص آخرین وضعیت گفتگوها برای رفع تحریم ها و همچنین برخی موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی مورد اهتمام مشترک گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی، اظهار داشت: هیچ تردیدی در اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار وجود ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با ابراز قدردانی از تلاش های بی وقفه جوزف بورل و آنریکه مورا و با اشاره به گفتگوهای اخیر خود با وزرای خارجه ایتالیا و فرانسه تأکید کرد: کاخ سفید باید زیاده خواهی‌ها و تردیدها را کنار گذاشته و با واقع بینی در مسیر دستیابی به راه حل و حصول توافق گام بردارد و از تکرار رویکرد ناکارآمد گذشته و رفتار غیر سازنده و توسل به اهرم‌ فشار و تحریم دست بردارد.
 
امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به نشست سه جانبه بین روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تهران رویکرد ایران را در مورد امنیت غذایی و امنیت انرژی تبیین کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گفتگوی اخیر خود با وزیرخارجه اوکراین افزود: تسهیل صادرات غلات اوکراین از اهمیت زیادی برخوردار است.

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفتگو با تقدیر از اراده مثبت و جدی طرف ایرانی در روند مذاکرات تاکنون، بر ضرورت ارائه و جمع بندی ایده های طرفین در شرایط کنونی تاکید کرد.

بورل همچنین ضمن تقدیر از ابتکار عمل های جمهوری اسلامی برای عبور از موانع و حل و فصل برخی اختلافات باقیمانده برای حصول توافق نهایی، بر آمادگی خود و معاونش برای تسهیل و تسریع این روند از طریق ارتباط و رایزنی  با همه طرف ها تأکید کرد.

جوزف بورل افزود: معتقدم باید ماه ها تلاش به نتیجه منجر شود و به تلاش خود برای نزدیک‌ کردن دیدگاه های ایران و آمریکا و رسیدن به نقطه توافق ادامه خواهم داد.

 

 

 

کد خبر 1197442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha