مصاحبه ای با علامه امینی درباره غدیر خم

در کتاب «با غدیر و الغدیر» خوانندگان با زندگی نامه علامه امینی آشنا می شوند و به قوت سند واقعه غدیر پی می برند.

خبرگزراری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتاب «با غدیر و الغدیر» نگاهی به واقعه غدیر در قالب مصاحبه خیالی با علامه امینی است که حجت الاسلام حیدری ابهری آن را به رشته تحریر درآورده است . این کتاب مشتمل بر 80 صفحه برای چهارمین بار از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

«حجت الاسلام حیدری ابهری» از نویسندگان و شاعرانی است که برای سه گروه سنی خردسال، کودک و نوجوان کتاب می نویسد. وی تاکنون کتابهای زیادی با محوریت دین و اخلاق نوشته است که از آن میان می توان به خداشناسی قرآنی کودکان،خدا و قصه هایش، زیارت عاشورا در نگاهی دیگر،فرهنگ نامه سوره های قرآن، دایره المعارف شیعه، کودکان می پرسند و نقاشی های خدا اشاره کرد. وی برگزیده شانزدهمین و هفدهمین دوره جایزه کتب فصل، برگزیده دهمین جشنواره کتابهای آموزشی رشد و برگزیده نخستین جشنواره کتاب سال رضوی شده است.

 

 حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری با بیان اینکه واقعه غدیر از جهات گوناگون درخور توجه است، گفت: اگرچه پیامبر بزرگوار از همان روزهای نخستین رسالت خود به فکر تعیین جانشین برای خود بودند و در فرصت های گوناگونی به معرفی جانشین شایسته خود اقدام فرمودند اما هیچ یک از اقدامات پیامبر (ص) در این زمینه به اهمیت واقعه غدیر و اقدام شجاعانه حضرت در آن روز بزرگ نیست.

 

به گفته نویسنده «با غدیر و الغدیر»، تعداد حاضران در واقعه غدیر، صراحت لهجه پیامبر(ص)، موقعیت مکانی و زمانی خطبه غدیر، تاکیدات نهفته در جملات پیامبر(ص)، واکنش اصحاب به اعلام جانشینی علی (ع) و بیعت فراگیر مسلمانان با امیرالمومنین (ع) برخی از ویژگی های واقعه غدیر است که آن را از دیگر اقدامات پیامبر اکرم(ص) در تعیین جانشین ممتاز و متمایز می سازد.

 

وی با اشاره به اینکه واقعه غدیر به جهت اهمیت به مطالعه، بررسی و کنکاش بیشتری نیازمند است، بیان کرد: شایسته است که دلداگان ولایت با غواصی در اقیانوس غدیر خم با گوهرهای نهفته در غدیر خم بیشتر آشنا شوند و  برای دفاع از این سند ماندگار حقانیت شیعه آمادگی های بیشتری کسب کنند.

حجت الاسلام حیدری ابهری در مورد نوشتن کتاب «با غدیر و الغدیر» اظهار داشت: سال ها بود که تصمیمی داشت کتابی جامع و کامل در مورد غدیر خم بنویسم که به همه ابعاد این واقعه تاریخی اعتقادی بپردازد اما فرصت چنین کاری فراهم نمی شد تا اینکه در سال 1389 در آستانه عید غدیر این توفیق بزرگ نصیبم شد و «با غدیر و الغدیر» تالیف شد.

 

این نویسنده تصریح کرد: در کتاب با غدیر و الغدیر خوانندگان با زندگی نامه علامه امینی آشنا می شوند. روایت کوتاهی از واقعه غدیر را می خوانند، به قوت سند واقعه غدیر پی می برند، فرصتی برای تامل در معنای غدیر می یابند و در پایان نیز گزارشی از کتاب می شنوند و توضیحاتی درباره جایگاه بلند این اثر ماندگار از نظر می گذرانند.

 

وی با بیان اینکه قالب کتاب «با غدیر و الغدیر» گفتگو است، عنوان کرد: علیرغم تنوع مباحث در این کتاب، همه مطالب در قالب گفت و گو با علامه امینی ارایه شده. در این اثر خوانندگان با متنی یکدست و یکپارچه، منطقی و متوازن رو به رو هستند. اگرچه قالب گفت و گو زاییده تخیل نویسنده است و در واقع هیچ مصاحبه ای انجام نشده اما تمام مدارک آن مستند بر اساس مدارک معتبر است.

 

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

 خبرنگار: آیا سخنرانی پیامبر (ص) در عید غدیر خم خیلی طول کشید؟

علامه امینی: بله. این سخنرانی یکی از طولانی ترین سخنرانی های رسول خدا (ص) بود. مسئله رهبری اهمیت بسیاری داشت و پیامبر (ص) باید این موضوع را به طور کامل برای مردم روشن می کردند و جای هیچ ابهامی باقی نمی گذاشتند.

 

در قسمت دیگری از این کتاب آمده است:

 خبرنگار: در مجموع آیا کسی ماند که با علی (ع) بیعت نکرده باشد؟

علامه امینی: نه. حتی جوان ترها نیز از جمع بیعت کنندگان با امیرالمومنین (ع) عقب نماندند و آنها هم با علی (ع) بیعت کردند.

خبرنگار: زن ها چطور؟ آیا آنها هم با علی(ع) بیعت کردند؟

علامه امینی: آری. پس از بیعت مردان، رسول خدا (ص) فرمان دادند که همسران ایشان و دیگر زنان نیز نزد علی(ع) بروند و با سلام بر او به جانشین رسول خدا اعلام وفاداری کنند.

 

در قسمت دیگری از این کتاب آمده است:

 خبرنگار: گویا بعدها در محل سخنرانی پیامبر(ص) در غدیر خم مسجدی هم بنا می شود.

علامه امینی: گرچه الان اثری از آن مسجد باقی نمانده است ولی اسناد تاریخی از آن حکایت دارد که این مسجد تا حدود سال 786 هجری قمری به شکلی وجود داشته است البته در زمان امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) این مسجد کاملا برپا بوده و رفت و آمد در آن رونق داشته است زیرا می بینیم که آن دو بزرگوار مردم را به حضور در آن مسجد سفارش می کرده اند و نماز خواندن در آن را به عنوان یک کار مستحب ترویج می نموده اند. در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است:« نماز در مسجد غدیر مستحب است زیرا پیامبر (ص) در آنجا علی(ع) را به ولایت برگزید و آن مسجد جایی است که خدا حق را در آن آشکار ساخت». حضرت کاظم (ع) نیز به عبدالرحمن حجاج فرمودند« در مسجد غدیر نماز بخوان که فضیلت بسیاری دارد و پدرم نیز به من دستور می داد که این کار را انجام دهم».

 

گفتنی است، کتاب «با غدیر و الغدیر» نوشته حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری در شمارگان پنج هزار نسخه با قیمت 16 هزار تومان برای چهارمین بار از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

 

کد خبر 1197541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha