بی‌برنامگی نهادهای متولی عفاف و حجاب/ از ظرفیت مساجد بهره بگیریم

حجت الاسلام نژادصفری با انتقاد از بی‌برنامگی نهادهای متولی عفاف و حجاب گفت: یکی از وظایفی که آحاد مردم بر عهده دارند، امر به معروف و نهی از منکر آن هم به صورت تذکر لسانی و با شیوه‌ای خوب با هدف جذب حداکثری در جامعه استکه باید در جامعه نهادینه شود.

خبرگزاری شبستان- گیلان، شورای فرهنگ عمومی کشور، سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب در تاریخ 21 تیر 1314 را به عنوان روز عفاف و حجاب نام‌گذاری کرده است؛ قیام مردم مشهد و واقعه‌ی مسجد گوهرشاد و به خاک و خون کشیدن مردم متدین در مقابله با قانون کشف حجاب رضاخان بیسواد و قلدر، مصداق بارز مبارزه با منکری است که در تاریخ این مرز و بوم ثبت و ضبط شده است.

 

از طرفی در چهل و سه سال از پیروزی انقلاب و استقرار جمهوری اسلامی ایران با نگاه به سیر حوادث و وقایعی که در این دوره اتفاق افتاد می‌بینیم که چگونه دشمن برای مقابله با جریان انقلاب و سد کردن پیشرفت‌های آن همواره از مسئله حجاب و عفاف استفاده کرده و در کنار حرکتی تدریجی و خزنده برای تغییر در سبک زندگی، نوع پوشش مردم به ویژه زنان و دختران و ترویج بدحجابی با راه‌اندازی و فراخوان انواع پویش‌های ساختارشکن و ضد اسلامی اهداف پلید خود را یک گام جلوتر این‌بار در حیطه هنجارشکنی و زدودن قبح کشف حجاب دنبال کرده و می‌کند.

 

باید توجه داشت که داشتن حجاب یکی از مهم‌ترین ارزش‌ها در دین مبین اسلام است که به زنان اجازه می‌دهد با حفظ جایگاه انسانی و بُعد روحانی خود در فعالیّت‌های گوناگون اجتماعی نقشی کارآمد و سازنده داشته باشند، زن بدون حجاب نمی‌تواند آزادی، کرامت و آرامش خود را پاس بدارد و حضور او مفید و سازنده نخواهد بود.

 

به بیان دیگر ارزش و جایگاه اصلی حجاب را باید در جامعه جُست، نه در خانه و خانواده، زیرا در کانون گرم خانواده، حجاب جریانی کمرنگ دارد؛ اما هنگام حضور در اجتماع و روبه رو شدن با نامحرمان، یک زن مسلمان تأثیر به‌سزای حجاب را می‌فهمد و به جایگاه و نقش مفید یک زن محجّبه پی می‌برد و می‌تواند به رشد علمی و دینی هم برسد.

 

* حجاب و عفاف زنان و کلام مقام معظم رهبری حفظه الله

ولی امر مسلمین جهان، امام خامنه‌ای (حفظه الله) در ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۹۱ در دیدار جمعی از مداحان سراسر کشور در باب عفاف و حجاب فرمودند؛ "حجاب مایه‌ تشخص و آزادی زن است؛ برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانه‌ی مادیگرایان، مایه‌ی اسارت زن نیست."در اینجا میبینیم که معظم‌له چگونه نکته‌ای کلیدی در باب حجاب و عفاف را در زمانی که دشمن خبیثانه برای فریب جامعه تلاش می‌کند مطرح فرمودند و بیان داشتند که حجاب، ارزشی است منطبق با طبیعت انسان.

 

اگر بخواهیم به صورت کلان وضعیت حجاب را بررسی کنیم باید بگویم که وضعیت حجاب در کشورمان به نسبت اکثر کشورها حتی بعضی از کشورهای اسلامی وضعیت مطلوب و بهتری دارد، البته نسبت به آن توقعاتی که از یک جامعه اسلامی و انقلابی است این وضعیت برای یک کشور اسلامی و انقلابی وضعیت مطلوب و مورد انتظاری نیست. در همین راستا و با توجه به اهمیت مقوله عفاف و حجاب و تلاش خزنده دشمن در این عرصه برای انحطاط جوامع اسلامی و تحمیل سلطه خود بر سبک زندگی جامعه، گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام «علی اکبر نژاد صفری» از خطبای استان و امام جماعت مسجد امام حسین(ع) زیر کوچه رشت انجام دادیم که به شرح زیر است.

 

- عملکرد مسئولان و دستگاه‌های متولی را در حوزه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه حجاب یکی از ابعاد اصلی دین ماست و ما آیاتی در قرآن کریم داریم که این آیات هم در رابطه با حجاب و هم در رابطه با عفاف است، بنابراین پیش از هر چیز روی سخنم با نهادهای ذیربط و مسئولانمان است.

در حال حاضر حدود ۳۲ ارگان، دستگاه، نهاد و مراکز فرهنگی در کشور وجود دارد که مسئولیت‌هایی تعریف شده در بحث عفاف و حجاب برعهده دارند و اتفاقا برای این کار بودجه و اعتبار هم دریافت می‌کنند بنابراین انتظار می‌رود این نهادها به عنوان یک وظیفه نسبت به برنامه‌ریزی و سیاست‌‌گذاری در زمینه ترویج و تقویت عفاف و حجاب اقدام کرده و دستورالعمل‌ها را بر اساس قوانین و شرع مقدس اسلام اجرایی کنند.

در واقع سوال ما این است آیا در راستای رسالت و وظیفه و با توجه به اعتباراتی که به این نهادها و دستگاه‌ها تخصیص داده می‌شود حرکتی از سوی آنان انجام شده، اگر شده پس چرا شاهد چنین وضعیت حجابی در جامعه هستیم؟

منظور این است که اگر این ۳۲ دستگاه و نهاد قوانین و وظایفی دارند و دستورالعمل‌هایی به آنان در بحث عفاف و حجاب ابلاغ شد، پس چرا اجرایی و عملیاتی نمی‌شود چرا ما شاهد بدحجابی‌ها و‌ حتی در برخی موارد بی‌حجابی علنی در جامعه هستیم.

یا اینکه وقتی در ادارات ورود می‌کنیم، این ادارات آیا وظیفه‌ و هیچ دستورالعملی ندارند تا در زمینه عفاف و حجاب در مقابل این افرادی که با وضعیت ناهنجار ورود می‌کنند اقدامی انجام دهند و آیا نهاد حساسی مانند آموزش و پرورشی که این همه دانش‌آموز دارد و می‌توانند برای این دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کند در خصوص عفاف و حجاب چه وظیفه‌ای دارد.

 


- در مورد رسالت حساس آموزش و پرورش در بحث عفاف و حجاب و مطالبه‌ جدی‌ که از این دستگاه آموزشی و فرهنگی وجود دارد بیشتر توضیح بفرمایید.

معتقدیم نهاد مقدس آموزش و پرورش با توجه به ارتباط تنگاتنگی که با کودکان و نوجوانان دارد، می‌تواند معارف دین را به آنها آموزش داده و فرهنگ عفاف و حجاب را به این قشر منتقل کند و به واقع کلمه در این عرصه معرفت افزایی نماید.

عرض بنده این است که اگر معروف در جامعه شناخته شود و ما بتوانیم معروف را به جامعه خوب بشناسانیم کار به اینجا نمی‌کشید پس این نشانگر این است که ما نتوانستیم معروف را به خوبی بشناسانیم.

وظیفه آموزش و پرورش و نهادها و ارگان‌هایی که باید در حیطه سبک زندگی و مقوله عفاف و حجاب ورود کنند این است که در واقع معرفت افزایی کرده و معروف را به خوبی نشان دهند زیرا به خاطر اینکه این اتفاق در جامعه عملیاتی نشده است ما هم اینک شاهد رواج ناهنجاری‌ها هستیم.

توصیه‌ای که به آموزش و پرورش دارم خصوصا در بخش فرهنگی و تربیتی این است که این مقطع سنی بهترین فرصت برای آموزش مؤلفه‌های عفاف و حجاب توسط معلمان است و باید از آن به نحو بهینه استفاده شود و اگر مدرسه‌ای در این حوزه خلاء و کمبود دارد می‌تواند از حوزه علمیه و از حضور طلاب و روحانیون کمک بگیرد.ما آماده کمک به این نهاد هستیم و اتفاقا نیروی لازم برای این کار را در اختیار داریم و حتی می‌توانیم با گروه‌های فعال جهادی و حضور در مدارس نسبت به معرفت افزایی اقدام کنیم.

البته یک انتقادی هم به حوزه علمیه در این بخش داریم که متاسفانه آنطور که باید در این مقوله مهم حضور داشته باشند، نیستند و ما حضور فعال ایشان را شاهد نیستیم.

اما در کنار مقوله آموزش و پرورش، ایجاد معنویت در جامعه نیز آثار ارزشمند و قابل توجهی را در حوزه فرهنگ عفاف و حجاب به دنبال دارد به بیان دیگر اگر معنویت در جامعه ضعیف شود افراد به سمت دیگر سوق داده می‌شوند و کار به اینجا کشیده می‌شود که متاسفانه میبینیم بعضی از افراد با وضعیتی بسیار ناهنجار در سطح اجتماع حاضر می‌شوند.

گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم که چگونه برخی افراد با پوششی فوق‌العاده ناهنجار در بیرون حضور پیدا می‌کنند که همه اینها از عدم عفاف و نبود حیا حکایت دارد و این بدان علت است که ما آن حیا و معنویت را در جامعه ایجاد نکردیم.

 

- جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در مسئله ترویج و تقویت عفاف و حجاب چگونه است

امام محمد باقر (علیه السلام) می‌فرمایند: … اِنَّ الاَْمْرَ بِالْمَعْروفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنکَرِ سَبیلُ الاَْنْبیاءِ وَ مِنْهاجُالصُّلَحاءِ، فَریضَةٌ عَظیمَةٌ بِها تُقامُ الْفَرائِضُ. یعنی به وسیله امر به معروف و نهی از منکر است که فریضه‌ها قوام پیدا می‌کنند به بیان دیگر نماز، حج، روزه و عبادت زمانی معنا پیدا می‌کند که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه صیانت و عملیاتی شود اما متاسفانه ما این فریضه را ترک کردیم.

معتقدم همانطوری که مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر تذکر می‌دادند و فرمودند،" اگر همه در رابطه با معروف و نهی از منکر بگویند و همینطور این امر به دیگران انتقال یابد دیگر فضایی برای کسانی که بخواهند ناهنجاری در جامعه ایجاد کنند وجود نخواهد داشت."

بنابراین یکی از وظایفی که آحاد مردم بر عهده دارند پاسداشت و اجرای فریضه ارزشمند امر به معروف و نهی از منکر آن هم به صورت تذکر لسانی و با شیوه‌ای خوب با هدف جذب حداکثری در جامعه است. به طور مثال اخیرا دو تن از بانوان را دیدم که یکی از آنها کشف حجاب کرده و روسری را از سر خود برداشته بود، من گفتم که می‌خواهم به این خانم هدیه‌ای بدهم بدون اینکه به او بگویم پوشش و حجاب خود را درست کند. هدیه من حواله زیارت حرم امام رضا (علیه السلام) بود، آن خانم تا این سخن را شنید همانجا حجاب خود را درست کرد در حالیکه بنده به ایشان نگفتم که حجاب خود را درست کند اما او سریع روسری خود را بر سر گذاشت.

شاید یکی از علت‌های این اتفاق این بود که معرفت و شناخت نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) در وجود مردم است و آموزه‌های دینی را درک می‌کنند بنابراین چرا نباید از این سبک و سیاق‌ها استفاده کنیم و چرا نباید ایده‌هایی داشته باشیم تا به وسیله آن افراد را به سمت و سوی فرمایشات اهل بیت (ع) و کلام نورانی پروردگار هدایت کنیم.

به نظر می‌رسد ما یک مقدار دچار روزمرگی شدیم، هم مسئولین و هم مردم خصوصا امت حزب‌الله باید بیشتر در میدان حضور داشته باشند، اینکه می‌گوییم در میدان باشند منظور این نیست که برخورد کنند و کاری انجام دهند که طرف از حجاب زده شود خیر بلکه منظورمان این است که معروف را به خوبی بشناسانیم زیرا ما در این حوزه به خوبی عمل نکردیم.

از طرفی در بحث نهی از منکر مسئولان وظیفه بسیار خطیری دارند و باید جلوی منکرهایی که منتهی به اینگونه اتفاقات می‌شود را بگیرند به طور مثال ورود لباس‌های ناهنجار از کشورهای غربی و اروپایی مصداق بارز همین منکرهاست.آمارها نشان می‌دهد حجم زیادی از البسه مصرفی ما از کشورهای خارجی وارد می‌شود و بدون شک اقدام عملیاتی در این حوزه بر می‌گردد به حیطه کار مسئولان ذیربط تا تدبیری عاجل در این زمینه اتخاذ کنند.

بنابراین یک حرکت و عزم عمومی نیاز است اگر ۳۲ نهاد مسئول نمی‌توانند در بحث عفاف و حجاب کار کنند باید شورایی را تشکیل دهند و یا اینکه نهادی را مسئول کنند تا موضوعات عفاف و حجاب و اعتباراتی که در این زمینه تخصیص داده می‌شود به درستی مدیریت و ساماندهی شود.

زیرا در حال حاضر نهادهای مختلف بودجه و اعتبار دارند اما هیچکدام نمی‌دانند که باید چه کاری انجام دهند و کسی حرکتی در بحث عفاف و حجاب انجام نمی‌دهد و تنها ارگانی که هم اینک نوک پیکان قرار گرفته نیروی انتظامی است که آن هم به ناچار و ناگزیر تنها به صورت سلبی ورود میکند نه ایجابی و معرف رسانی و معرفت افزایی.

دشمن کاملا مسلح پا به میدان گذاشته و قصد دارد دختران و زنان و کانون خانواده‌ها را از هم بپاشاند و اینها را به سمت بی عفتی و عدم عفاف و حجاب سوق دهد، معتقدم در مقوله عفاف و حجاب و مقابله با ناهنجاریهای این حوزه نیازمند یک عزم عمومی و یک یا حسین هستیم تا همه دست به دست هم دهند و برای داشتن یک جامعه سالم و اسلامی در مقابله این هجمه وسیع دشمن ایستادگی کنیم. 


- در پایان اگر مواردی خطاب به مسئولان دارید لطفا بفرمایید

سوال بنده برای مطلع شدن و آگاهی بیشتر از مسئولین محترم و مسئولینی که وظیفه پیگیری و مسئولیت فرهنگی خصوصا حجاب و عفاف را برعهده داشته و پیگیر آن هستند، این است که این همه سازمان‌ها و اداره‌هایی که پیگیر مسئله حجاب و عفاف هستند، آیا واقعا به وظیفه خود عمل می‌کنند، اگر آری پس چرا ما هر روز شاهد وضعیت نامناسب کشف حجاب و وضعیت وخیم بی‌عفتی‌ها در جامعه هستیم و این وضعیت تا به کجا ختم می‌شود و اصلا چرا در این رابطه سکوت اختیار کرده‌اند.

چرا نهادهای دولتی ما اقدامی نمی‌کنند، آیا اگر امروز شهدای ما هم بودند اینگونه عمل می‌کردند، و آیا این وضعیت، مطلوب و خواسته امام زمان عجل الله تعالی فرجه و نایب برحقش امام خامنه‌ای است.

 

- آیا برای عبور از این وضعیت نابه سامان و بی‌برنامگی‌ها پیشنهادی دارید

پیشنهاد بنده به مسئولینی که هنوز در بحث فرهنگ، عفاف و حجاب دغدغه دارند این است که از ظرفیت فعالین فرهنگی و تربیتی استان، مؤسسات و کانونها بهره بگیرند، ما در استان گیلان افراد خوش فکر و فعال در عرصه فرهنگی و تربیتی کم نداریم، مدارس ما را دریابند که هر چه ما در مدارس کم گذاشتیم آثارش در جامعه مشهود و آشکار شد.

همچنین تاکیدم این است که مساجد را در این خصوص نادیده نگیریم و از ظرفیت‌های مساجد استفاده کنیم. این اماکن مقدس بهترین ظرفیت برای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه به‌ویژه در کودکان است.

کد خبر 1197743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha