آموزه‌های اسلامی بر احترام به اقوام و مذاهب تأکید دارند

ماموستا عرفان رشید شریف گفت: آموزه‌های اسلامی بر احترام به اقوام و مذاهب تأکید دارند و ما مسلمانان باید با تأسی از سیره رسول الله (ص) و عمل به آموزه‌های قرآنی در راستای تقویت وحدت و انسجام در بین امت اسلامی تلاش کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، ماموستا عرفان رشید شریف جانشین وزیر اوقاف اقلیم کردستان عراق ظهر چهارشنبه 29 تیرماه در اولین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی در سنندج با ابراز امیدواری از اینکه اهداف این کنگره بر پایه و اساس برادری و همزیستی مسالمت آمیز و برجسته کردن متون قرآن و سنت شیرین پیامبر(ص) در جامعه انسانی به طور خاص و جامعه مسلمین به طور ویژه تبدیل شود، اظهار کرد: هیچ شکی نیست که اسلام دین همزیستی و نزدیک کننده همه انسانها به منظور پیشرفت افراد جامعه و تعلیم و تربیت آنان براساس مفاهیم برادری و کنار گذاشتن کینه و نفرت و پراکندگی و فاصله گرفتن از همدیگر است.

 

 

ماموستا شریف افزود: در چندین آیه قرآن کریم بر مفاهیم برادری و همزیستی مسالمت آمیز تاکید شده و می فرماید «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ» یا در آیه ای دیگر می فرماید «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ ۚ وَأُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ».

 

 

وی تصریح کرد: مذاهب مختلف اسلام که در نتیجه ضرورت‌های تاریخی و شرایط علمی امت اسلام ظهور پیدا کرده‌اند هر کدام و به نوعی مستقل از نظر اصول فقه تفاسیر اصولی را بر منابع عقیده و احکام نوشته‌اند و با این طریق هر کدام عده‌ای از مسلمانان را پیرو خود کرده‌اند و همه با هم به مانند یک رنگین کمان تصویر قشنگی را به امت حضرت محمد بخشیده‌اند.

 

 

جانشین وزیر اوقاف اقلیم کردستان عراق گفت: تفاوت این مذاهب از نظر تنوع غنای چشمگیری به علم و معارف آسمانی این دین بخشیده‌اند اما نحوه ثبت رخدادهای بد و ناخواسته به گونه‌ای بوده که نوعی از تقابلات و اختلافات را بوجود آورده‌اند.

 

 

وی اضافه کرد: تلاش برای نزدیکی ادیان اگر با شیوه‌ای جدی و در راستای حل و فصل حقیقی و به دور از کار و فعالیت روتین و سیاسی همراه باشد اقداماتی را لازم دارد که باید مورد توجه باشد.

 

 

وی به این اقدامات پرداخت و تجدیدنظر در بعضی از تفاسیر شماری از عالمان سلف سابق، پذیرش دیدگاه مردمان مذاهب غیرهمسو از سوی عالمان دینی، استفاده از نقش تاثیرگذار و قوی رسانه ها و مراکز فکری در همه سطوح به منظور تقریب هر چه بیشتر و تشکیل شبکه‌ها و کنفرانس‌های مستمر از سوی رهبران مذاهب به منظور همسان سازی گفتمان مسلمانان را از جمله این اقدامات دانست.

 

 

وی گفت: در اقلیم کردستان عراق قدم‌های بزرگی برای نزدیک شدن هر چه بیشتر مسلمانان و تعمیق حس برادری و همزیستی مسالمت آمیز برداشته شده است و این همه در سایه رهنمودهای رئیس حکومت اقلیم کردستان جناب مسرور بارزانی که همیشه بر همزیستی مسالمت آمیز تاکید دارد و با تلاش وزارت اوقاف و امور دینی حکومت اقلیم کردستان و اتحادیه عالمان اسلامی به عنوان دو مرکز دینی تحقق می‌یابد.

کد خبر 1197929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha