آغاز به کار سامانه مودیان مالیاتی فروشگاهی/ورود ارز روبل به بازار داخلی

آغاز به کار سامانه مودیان مالیاتی فروشگاهی، ورود ارز روبل به بازار داخلی، چیزی به نام قفل کودک نداریم، چگونگی ایجاد نماد ریال-روبل در بازار متشکل ارزی، هشدار درباره تداوم فروش ارزی بلیت به اتباع خارجی برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۲۹ تیر شبستان به شرح زیر است:

آغاز به کار سامانه مودیان مالیاتی فروشگاهی

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی امروز (چهارشنبه ۲۹ تیر) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران از آغاز به کار سامانه مودیان مالیاتی فروشگاهی خبر داد و اظهار داشت: با توجه به وعده‌ای که پیش از این برای اجرای قانون سامانه مودیان فروشگاهی داده بودیم، مقرر شد در تیرماه ۱۴۰۱ با حضور رییس جمهور این سامانه شروع به کار کند اما به دلیل مشغله کاری رییس جمهور و مهمان خارجی، ایشان نتوانستند در این مراسم حضور یابند، اما وزارت اقتصاد به وعده خود عمل کرد و این سامانه شروع به کار کرد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: اطلاعیه‌ای مبنی بر اینکه چه گروه‌های اقتصادی و با چه ترتیبی باید وارد سامانه شوند، از طریق سازمان مالیاتی منتشر خواهد شد. امیدوار هستیم این امر تفاق جدیدی در عرصه عمل به کالیف قانونی بر زمین مانده و  هم در زمینه حرکت به سمت شفافیت اقتصادی و عادلانه شدن نظام مالیاتی و پرداخت در کشور باشد.

 

ورود ارز روبل به بازار داخلی

علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی امروز (چهارشنبه ۲۹ تیر) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران از ورود ارز روبل به بازار داخلی خبر داد و گفت: با این کار حجم معاملات به مرور افزایش  می‌یابد و فقط ارز دلار و یورو تعیین کننده نخواهد بود. طبق برنامه‌ریزی انجام شده از این به بعد روبل وارد بازار ارزی کشور می‌شود و موجودیت پیدا می‌کند.

 

صالح آبادی با بیان اینکه ارز کشور از این به بعد محدود به روبل نخواهد بود، اظهار داشت: دیگر ارز یورو و دلار تعیین کننده نخواهد بود. از این به بعد سایر ارزها هم اضافه می‌شود. قرار شد ارزهای دیگر هم اضافه شود تا سبدی از ارزهای مختلف داشته باشیم تا از این طریق اثرگذاری دلار و یورو کاهش یابد.

 

چیزی به نام قفل کودک نداریم/دسترسی به محتواهای غیر اخلاقی و خشونت آمیز خط قرمز ایران است

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (چهارشنبه ۲۹ تیر) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره موضوع قفل کودک در موتور جستجوها با بیان اینکه چیزی به نام قفل کودک نداریم، اظهار داشت: دسترسی به محتواهای غیر اخلاقی و خشونت آمیز خط قرمز ایران است. وجود محتواهای غیر اخلاقی و دسترسی آسان به این محتواها باعث شد تا خانواده‌ها به ما از نگرانی جدی در این باره سخن بگویند.

 

وی با بیان اینکه این یک نگرانی جدی است که با کمک اپراتورهای ارتباطی، سرورهایی معین کردیم تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود، گفت: به این ترتیب نگرانی‌ها از دسترسی به محتواهای غیر اخلاقی و خشونت آمیز که خط قرمز ایران است، برطرف شد.

 

هشدار سازمان هواپیمایی درباره تداوم فروش ارزی بلیت به اتباع خارجی

«میراکبر رضوی» در خصوص ارائه خدمات بلیت پروازهای داخلی به مسافران خارجی، گفت: هیچ کدام از شرکت‌های هواپیمایی، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و درگاه‌های فروش اینترنتی بلیت، مجاز به نمایش قیمت بلیت هواپیما بالاتر از نرخ تعیین شده توسط شورای عالی هواپیمایی که قابل استناد در سایت سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی است، را ندارند.

وی افزود: با توجه به بررسی‌های انجام گرفته مشخص شد که برخی دفاتر خدمات مسافرت هوایی نسبت به اخذ هزینه به صورت ارزی از مسافران خارجی اقدام می‌کنند بر همین اساس به اتباع خارجی توصیه می‌شود برای تهیه بلیت در مسیرهای داخلی بلیت خود را به صورت مستقیم از طریق سایت رسمی شرکت‌های هواپیمایی مربوطه تهیه کنند.

ایرلاین‌ها مجاز به فروش ارزی بلیت هواپیما به اتباع خارجی نیستند

رضوی با تاکید بر اینکه ایرلاین‌ها مجاز به فروش بلیت به‌صورت ارزی نیستند، گفت: همچنین شرکت‌های هواپیمایی به هیچ عنوان مجاز به ذخیره جا به بهانه ارائه بلیت به اتباع خارجی با هدف فروش بلیت به قیمت بالاتر نبوده و ارائه خدمات به مسافران ایرانی در اولویت است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: شرکت‌های هواپیمایی حداکثر می‌توانند تا سقف ۱۵ درصد از ظرفیت پرواز خود را در اختیار اتباع خارجی قرار دهند همچنین اتباع خارجی مقیم ایران که دارای مجوز رسمی اقامت از دستگاه‌های ذی‌صلاح هستند از تمام حقوق اجتماعی در استفاده از هواپیما برای سفرهای داخلی برخوردارند.

 

چگونگی ایجاد نماد ریال-روبل در بازار متشکل ارزی

مهدی هادی نژاد، مدیر عملیات بازار متشکل ارزی درباره ایجاد نماد ریال-روبل در این بازار گفت: یک بازار ساختارمند مانند سایر بازار‌های مالی است که بانک مرکزی سال ۱۳۹۷، با هدف مدیریت بازار ارز به ویژه در حوزه اسکناس برنامه ریز‌ی‌ها را در این حوزه انجام داد تا فعالیت‌های بازیگر‌های این بازار را به نوعی منسجم‌تر کند و یک مرجع برای کشف نرخ ارز در کشور ایجاد شود. همان طور که در کشور برای هر کالایی یک بازار برای کشف نرخ وجود دارد، در بازار متشکل ارزی نیز یکی از اهداف، همین است که نرخ ارز به صورت ساختارمند، مشخص و شفاف، کشف شود؛ البته فعلا در حوزه اسکناس است.

 

وی با بیان اینکه صادرکنندگان ما در کشور مقصد، بهای کالای صادراتی را با ارز کشور مقصد که روبل است، دریافت می‌کنند، گفت: در ایران یکسری متقاضیان ارز روبل مانند دانشجویان یا اشخاص حقیقی که هزینه‌های غیر از هزینه‌های گمرکی دارند، وجود دارد که نیاز دارند ریال خود را در کشور روسیه و سایر کشور‌ها تبدیل به ارز روبل کرده و آنجا نیاز مصرفی خود را برطرف کنند. باید سازو کاری وجود داشته باشد که بین این تقاضا و عرضه، یک تعادل ایجاد کند؛ اینجاست که این بازار از طریق بازیگران به طور مثال صرافی‌ها وارد می‌شود و روند انجام می‌گیرد.

 

هادی نژاد با اشاره به اینکه اکنون متقاضی ارز ممکن است به سبب این که دسترسی به ارز محلی کشور ندارد، رو به سمت تقاضای ارز‌های جهان روایی (دلار و یورو) که بیشتر در دسترس هستند، بیاورد، گفت: این باعث ایجاد یک واسطه می‌شود و روی نرخ‌های دیگر اثرگذار است.  از سوی دیگر، هزینه مبادلاتی افزایش پیدا می‌کرد که با این بازار جدید، این مشکلات رفع شد. علاوه بر آن، به بانک مرکزی کمک می‌شود و در نهایت، کاهش تقاضا برای ارز‌های دیگر نیز رخ می‌دهد. از سویی به متقاضیان و اشخاص حقوقی در کاهش هزینه مبادلاتی، کمک می‌شود و طبیعتا حاشیه سود افزایش می‌یابد.

 

 

 

کد خبر 1197943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha