بازطراحی کتابخانه مرکزی ارومیه در دست انجام است

رمضانی گفت: بازطراحی کتابخانه مرکزی ارومیه در دست انجام است و این کتابخانه در‌صورت ایجاد تغییرات لازم این ظرفیت را دارد که به یک کتابخانه مرکزی عظیم و مجهز تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در ارومیه؛ مهدی رمضانی، دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دیروز، (۲۹ تیرماه) در سفر یک روزه خود به استان آذربایجان غربی با استاندار آذربایجان غربی درباره ظرفیت‌های نهاد برای خدمت رسانی با محوریت کتاب به مردم آذربایجان غربی، گفتگو کرد.


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این دیدار ضمن اشاره به روند افتتاح و بازگشایی کتابخانه‌های مرکزی در کشور به عنوان یکی از رویکردهای اساسی نهاد در سال‌های اخیر، به عملیات بازطراحی کتابخانه مرکزی ارومیه اشاره نموده و در خصوص تجهیز این کتابخانه در ادامه روند بازطراحی قول مساعد داد.

رمضانی گفت: ان‌شاءالله با همت مسئولان استان آذربایجان غربی و حمایت حضرتعالی، بازطراحی کتابخانه مرکزی ارومیه در دست انجام است و این کتابخانه در‌صورت ایجاد تغییرات لازم این ظرفیت را دارد که به یک کتابخانه مرکزی عظیم و مجهز تبدیل شود.

وی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: خوشبختانه هم رئیس‌جمهور  و هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه و اهتمام ویژه‌ای در حوزه کتابخانه‌های عمومی دارند. اساساً نگاه دولت در حوزه کتابخانه‌های عمومی یک نگاه راهبردی و عملیاتی است؛ یعنی به‌عنوان یک مرکز فرهنگی و اجتماعی به کتابخانه نگاه می‌شود.

دبیرکل نهاد افزود: خانم معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی از بدنه نهاد است و در این جایگاه به خوبی با فضای نهاد آشنا است. امیدواریم با حمایت شما و همت ایشان اتفاقات خوبی در استان رخ دهد و پیشرفت لازم حاصل شود؛ چراکه ظرفیت‌های لازم در این استان وجود دارد.

در این دیدار محمد‌صادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی با تقدیر از اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ترویج فرهنگ مطالعه در کشور گفت: در سفرهای شهرستانی، در شورای برنامه‌ریزی هر منطقه، موضوع کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان یک موضوع مهم، مورد توجه است.

وی افزود: کتابخانه‌ها به نوعی مشتریان ثابت نشست‌ها هستند؛ چراکه پروژه‌های نیمه‌تمام بسیاری در سطح استان وجود دارد که ان‌شاءالله در تلاش برای تعیین تکلیف آن‌ها هستیم.

در ادامه این سفر، دبیرکل نهاد با آیت‌الله سید علی‌اکبر قریشی عضو مجلس خبرگان رهبری دیدار و گزارشی از روند فعالیت‌های نهاد در سراسر کشور و همچنین در استان آذربایجان غربی ارائه داد و به ظرفیت‌های این استان برای توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی پرداخت و از اهداي مجموعه تألیفات آیت‌الله سید علی‌اکبر قریشی به کتابخانه‌های عمومی قدردانی نمود.

آیت‌الله سید علی‌اکبر قریشی در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور دبیرکل و مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در استان آذربایجان غربی، بر لزوم توجه به رعایت اخلاق و موازین شرعی در اداره کتابخانه‌های عمومی تاکید و برای مسئولان نهاد در جهت ایجاد پیوند هرچه بیشتر میان مردم و کتاب، آرزوی توفیق کرد.

وی افزود: کتاب و کتاب خوانی در اسلام از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ در منابع دینی تاکید فراوانی بر مطالعه کتاب شده و سیره علما و بزرگان دین، همواره بر کتابخوانی و توصیه به مطالعه کتاب بوده است.

آیت‌الله قریشی ادامه داد: مطالعه کتاب برکات زیادی در اندیشه و روح انسان داشته و نقش سازنده و تاثیرگذاری در هدایت، سعادت، و پیشرفت او دارد. کتاب و دانش بنابر تعابیر پیشوایان دین، بهترین مونس، راهنما، زداینده جهل، قوّت جسم، حیات دل‌ها و روشنی دیدگان است.

در بخشی از این سفر، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به همراه محمد نوبخت نیا فرماندار نقده از روند بازسازی کتابخانه عمومی شهید علی علمی این شهرستان بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت پروژه قرار گرفت و برای تجهیز این کتابخانه پس از اتمام عملیات بازسازی توسط مجری پروژه و تحویل به بهره بردار، نیز قول مساعد داد.

در این بازدید سیدباقر میرعبداللهی معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، هادی آشتیانی مدبرکل امور فرهنگی و ترویج کتابخوانی، محمدعلی محمدی مدیرکل منابع انسانی و امور پشتیبانی نهاد دبیرکل نهاد را همراهی کردند.

در ادامه این سفر، مهدی رمضانی، با خانواده شهید جواد امامعلی سبزی دیدار کرد.

پدر شهید جواد امامعلی سبزی در این دیدار با تقدیر از حضور مسئولان نهاد در استان آذربایجان‌غربی، به بیان خاطراتی از فرزند شهیدش پرداخت و گفت: او روح بزرگی داشت و همواره در کارهای خیر و همچنین حضور در جبهه پیشقدم بود.

وی افزود: به یاد دارم زمانی که قصد رفتن به جبهه‌های جنگ را داشتم، جواد گفت؛ پدر من مجرد هستم و اگر شهید شوم اتفاقی برای کسی نخواهد افتاد، اما شما ۶ فرزند دارید و اجازه بدهید من بروم». او بسیار اهل کتاب و مطالعه نیز بود خواهران و برادرانش را به کتابخوانی تشویق می‌کرد.

همچنین خواهر شهید جواد امامعلی سبزی ضمن خیر مقدم به مسئولان نهاد با اشاره به ویژگی‌های شاخص این شهید بزرگوار گفت: ایشان در سال ۱۳۶۲ در حدود ۲۱ سالگی و در حالی که دانشجوی رشته پیرا پزشکی بود به شهادت رسید.

وی افزود: او بسیار اهل کتاب و مطالعه بود و کتابخانه شخصی بزرگ و با ارزشی در حوزه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی داشت اما به یاد دارم اولین کتاب مذهبی ایشان کتاب «داستان و راستان» اثر شهید مطهری بود. برادرم ضمن اینکه همواره ما را به خواندن قرآن تشویق و ترغیب می‌کرد، سایر کتاب‌های خود را نیز با ما به اشتراک می‌گذاشت و با سایر خواهران و برادرانش دست به دست می‌کرد.

زهرا کریم‌زادگان، نویسنده  کتاب «بعد از تو باران بند نیامد» نیز در این دیدار در سخنانی گفت: از سال ۱۳۸۰ به شکل حرفه‌ای نویسندگی در حوزه دفاع مقدس را آغاز کردم و حدود ۲۰ کتاب تالیفی در این حوزه دارم. کتاب «بعد از تو باران بند نیامد» که به ارائه خاطراتی از زندگی این شهید اختصاص دارد، سال گذشته منتشر شد.

وی ادامه داد: اما شهید سبزی از شهدای هنرمند استان آذربایجان‌غربی نیز است و  در یک مجموعه پنج جلدی به شهدای هنرمند استان آذربایجان‌غربی پرداختم که یک جلد از آن به شهید جواد امامعلی سبزی اختصاص دارد.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه سفر خود به استان، چهارشنبه (۲۹تیرماه) در دیداری صمیمی با جمعی از کتابداران این استان، به بیان مطالبی پیرامون مهم‌ترین مسائل روز نهاد و ارائه گزارشی از تلاش‌های صورت گرفته برای برطرف کردن دغدغه‌های کتابداران پرداخت.

مهدی ‌رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ابراز خرسندی از حضور در استان آذربایجان‌غربی گفت:  همدلی، همراهی و ایجاد فضای گفتگو برای بیان نظرات، انتقادات و پیشنهادها بسیار تاثیرگذار است.

وی گفت: هدف از این سفرها دیدار با همکاران و حضور میدانی در کتابخانه‌های عمومی استان، رایزنی با مسئولان استانی و پیگیری مساله کتابخانه‌ها در سطح کلان استان و همچنین ملاقات و گفت‌وگو با اعضای این کتابخانه‌ها است که حتما زمان مقتضی به همه این امور اختصاص خواهد یافت.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: امروز مسئولیت حوزه فرهنگ با محوریت کتابخانه‌ها را در استان، شهر و روستای خود بر عهده داریم و می‌توانیم با نوع کار کردن، تعامل و نوع خدماتی که ارائه می‌دهیم، نقطه اثر باشیم تا مردم حس خوبی از کتابخانه‌های عمومی بگیرند.

این مسئول ادامه داد: اگر بخواهیم در کتابخانه‌های عمومی و در مرتبه‌ای دیگر در کشورمان اتفاقی مثبت و پیش‌برنده رخ دهد، با همدلی، همزبانی و همراهی موثز خواهد بود.

وی بیان کرد: در تقسیم وظایف صورت گرفته هر کس در جایگاهی مشغول انجام وظیفه است و نقشی را برعهده گرفته است. من قدردان و دست بوس همه عزیزان و همکاران‌مان از کتابداران، نیروهای خدماتی، نگهبانان چه در کتابخانه‌ها و چه در ستاد نهاد هستم و اساسا تفاوتی میان افراد و همکاران مان قائل نیستم و بنده هم در این مقطع مسئولیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را بر عهده دارم و همه تلاشم را می‌کنم که با همراهی و همدلی شما این مسئولیت را به سرمنزله مقصود برسانم.

ادامه این نشست به پرسش و پاسخ کتابداران با دبیرکل نهاد اختصاص داشت که رمضانی ضمن پاسخگویی به سوالات مطرح شده، دستورات لازم برای پیگیری و رفع برخی مشکلات کتابداران و کتابخانه‌های عمومی را صادر کرد.

گفتنی است؛ بازدید از کتابخانه مرکزی ارومیه و کتابخانه های شهرستان های ارومیه، سلماس و نقده، گفتگو با اعضا و کاربران کتابخاته های عمومی از بخش های دیگر این سفر بود.

 

گزارش؛ فاطمه صمدزاده

کد خبر 1198302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha