ترویج رجا و امید بین مردم کلید اساسی تحول رسانه‌ای است

بازخوانی رجا و امید در جامعه و ایجاد امیدواری بین مردم نیازمند تحول رسانه ای با رعایت بیش از پیش اخلاق حرفه‌ای است تا اینکه اطلاع رسانی به موقع و به جا و به دور از رفتار سلیقه ای رقم بخورد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: دوران دفاع مقدس و جنگ سخت، درس های زیادی را برای مردم ایران داشت که آنان با امید فراوان هشت سال در برابر سختی ها ایستادند و جان فشانی کردند اما خسته نشدند و اگرچه بسیار هزینه کردند ولی تجارب و ارزش های زیادی را یافتند.

یافته های دوران دفاع مقدس امکان بازآفرینی و به روز رسانی آن در جنگ اقتصادی، فرهنگی و شناختی دارد در حالی که دشمن همان توطئه گر ولی با تاکتیک متفاوت است.

 

امروز در جنگ فرهنگی و شناختی دشمن به جای توپ و موشک، رسانه ها را به خط کرده و احساسات و اعتقادات مردم به مسائل مختلف انسانی و دینی را مورد هدف قرار داده در حالی که ما نیز باید مثل گذشته که تانک و موشک ها و هوابردهایمان را در برابر دشمن قرار دادیم امروز ظرفیت رسانه ای و تبلیغی خود را برای آگاهی رسانی به موقع و خنثی سازی توپ های خبری دشمن بکار گیریم.

 

رسانه ها امروز متحول شده اند و در فعالیت رسانه ای مدرن ظرفیت شبکه های مجازی و اینترنت را برای تولید خبر و اطلاع رسانی به موقع بکار گرفته اند.

رسانه های داخلی در انعکاس اخبار همواره با همدیگر رقابت می کنند تا سهم بالایی از مخاطبان را داشته باشند که این رقابت برای تقویت ظرفیت کاری نیاز است اما باید این تلاش و همت برای جنگ فرهنگی و مقابله با دشمن بکار گرفته شود.

 

دشمن با سیاه نمایی و بزرگ نمایی مشکلات روح ناامیدی را در جامعه ایجاد کرده که البته باید ما نقش خود را القای امیدواری و توسعه رجا و امید با اطلاع رسانی به موقع، شفافیت و تقویت سرمایه اجتماعی بکار گیریم.

 

بی خبری و بی اطلاعی رنج امروز جامعه

 

در بسیاری از مواقع با بروز حوادثی در نقاط مختلف کشور، کمتر اطلاع رسانی به موقع و شفافیت رقم می خورد و خودسانسوری برخی از مدیران باعث شده تا افراد منفی گرا، منافق و یا با هدف مشخص جریان رسانه ای در شبکه های اجتماعی ایجاد و واقعیت ها را پنهان کنند.

وقتی با مردم به درستی و راستی سخن نمی گوییم و آنان را از وضع موجود جامعه مثل کمبود آب و مشکلات خشکسالی بی خبر می گذاریم آنان در چنین شرایط به دلیل بی اطلاعی اقدام به قضاوت کرده و خود و دیگران را ناامید می کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان در یکی از نشست های شورای اطلاع رسانی استان از چنین وضعی انتقاد کرد و اظهارداشت: خودسانسوری مدیران دستگاه های دولتی و خدمات رسان آیب جدی در این حوزه است.

 

محمدرضا جانثاری خط قرمز اطلاع رسانی را مباحث مطروحه در شورای تامین دانست و تصریح کرد: نباید ادارات و نهادهای حاکمیتی و خدماتی با تصمیم سلیقه ای خود اطلاع رسانی را محدود و یا محرمانه تلقی کنند و اینگونه با ایجاد بی خبری آسیب در جامعه به همراه آوردند.

وی بر اطلاع رسانی به موقع و آگاهی بخشی از طریق رسانه های معتبر و وب سایت ها تاکید کرد و یادآورشد: باید روابط عمومی ها فعال شده و با همکاری رسانه های خبری مردم را نسبت به مسائل جامعه خود با خبر سازند.

 

اطلاع رسانی به موقع و ایجاد آرامش نیاز امروز جامعه

 

رئیس شورای اطلاع رسانی استان اصفهان با تشریح وضعیت دوران دفاع مقدس و همدلی و همکاری در جنگ نظامی گفت: در آن زمان همه تلاش می کردند تا دشمن را شکست بدهند امروز هم باید این تلاش در عرصه فرهنگی و رسانه ای بکار گرفته بشود.

وی اطلاع رسانی به موقع و ایجاد آرامش را نیاز امروز جامعه خواند و روابط عمومی ادارات و خبرنگاران را از فعالان و افراد موثر در این حوزه معرفی کرد که باید نقش خود را ایفا کنند.

به گفته این یادگار دوران دفاع مقدس، امروز در جامعه به آرامش و امیدواری برای جنگ شناختی و رسانه ای نیاز داریم و باید هر فردی نقش خود را ایفا کند.

 

تقویت ارتباط رسانه ای برای تقویت سرمایه اجتماعی

 

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به فاکتورهای موثر در ایجاد امیدواری در جامعه گفت: یکی از این مولفه ها اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به موقع نسبت به مسائل مختلف است.

«علی تمنایی« ادامه داد: در استان اصفهان شورای اطلاع رسانی محور تصمیم سازی و سیاست گذاری در این عرصه شده و متولیان امر باید نقش خود را در این حوزه ایفا کنند.

وی تعامل نظام اداری و خدمات رسانی استان با رسانه ها را از مصوبات شورای اطلاع رسانی بیان کرد و یادآورشد: تقویت ارتباط رسانه ای برای تقویت سرمایه اجتماعی  و امیدآفرینی لازم است.

کد خبر 1198329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha