پردازش قصه با  مفاهیم قرآنی ضروری است

عزیززاده گفت: مفاهیم و آموزه های قرآنی در انتقال، پردازش و ساختن شخصیت و سوژه تراشی برای کودکان و نوجوانان با چهار چوب هایی که قران بیان کرده بسیار ضرروی است. لذا باید افراد دست اندرکار تلاش کنند به پردازش قصه و مفاهیم قرآنی بپردازند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمد مهدی عزیز زاده» شامگاه پنج شنبه (۳۰ تیر) در آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان نخستین جشنواره ملی قصه گویی تبیین که با حضور مسئولین استانی در سالن همایش دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی برگزار شد؛ بیان کرد: قریب به یک چهارم و به روایتی یک ششم از محتوای ۶ هزار و ۲۳۶ آیه، قرآن قصه است، ۲۵ پیامبر و ۱۹ قوم به تفصیل زندگی آنها در قالب قصه در قرآن بیان شده است.

 

مشاور امور اجرایی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قصه گویی در قرآن با قصه گویی در کتاب های دیگر متفاوت است‌؛ گفت: قصه با داستان متفاوت است، قصه در مفهوم خود موضوع دنبال دار و قابل پیگیری و پیگشت است.

 

وی اظهار داشت: در قرآن قصه ها خود موضوعیت ندارند بلکه مفهومی که از آنها برداشت می شود، عبرتی که برای شنونده حاصل می شود و معرفتی که می آفریند موضوع است به همین دلیل بسیاری از جزئیات در داستان های قران گفته نمی شود و اگر گفته می شود از کنار آن عبور می شود.

 

عزیززاده در این خصوص به داستان اصحاب کهف اشاره کرد و گفت: در داستان اصحاب کهف قرآن تعداد آن ها را چند روایت ببان می کند اما در نهایت تعداد آنها را بیان نمی کند. چون موضوع تعداد نیست بلکه بیان فتوت، جوانمردی و ایستادگی چندنفر می باشد.

 

وی بیان کرد: روایت های قصه های قرآنی خیلی خطی و مقید به ترتیب زمانی نیست و در بسیاری از جاها قرآن این روش را انتخاب کرده تا مفهوم و معرفتی را به شنوندگان خود انتقال دهد. در قصه های قرآنی سعی شده همه روایت ها را بیان کند اما روایت دقیق تر را منتقل کند.

 

مشاور امور اجرایی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برای قصه گویی قرآنی باید با روش قصه گفتن قرآن و با قصه های قرانی آشنا شوید؛ گفت: دو نکته بسیار مهم است اول اینکه قصه های قرآن را می توان پردازش کرد و دوم اموزه های قرآنی است که می توان برای آن قصه طراحی کرد که به این مورد بسیار نیازمندیم و ضروری است.

 

وی افزود: مفاهیم و آموزه های قرآنی در انتقال، پردازش و ساختن شخصیت و سوژه تراشی برای کودکان و نوجوانان با چهار چوب هایی که قران بیان کرده بسیار ضرروی است.لذا باید افراد دست اندرکار تلاش کنند به پردازش قصه و مفاهیم قرآنی بپردازند.

 

وی در پایان گفت: مشهد به دلیل وجود مصجع شریف امام هشتم (ع) کانون مهم تلاقی فعالیت های حوزه  قرآنی و عترت است.

انتهای پیام/

کد خبر 1198356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha