بانوان سنندجی هنر خود را در مسابقه «آشپزی با قارچ» به نمایش گذاشتند

بانوان شهر سنندج هنر خود را در سومین مسابقه «آشپزی با قارچ» به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان؛ آشپزی از هنر دستان بانوان و بعضا آقایان این دیار است.

 

 

پرورش گونه‌های گیاهان خوراکی و سیفی‌جات در استان کردستان زمینه پخت و پز انواع غذاهای محلی را فراهم آورده است.

 

 

قارچ، خوراکی است که در همه جای دنیا محبوبیت خاصی دارد و پخت آن در جای جای ایران نیز مورد توجه است.

 

 

انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور به منظور افزایش مصرف سرانه قارچ خوراکی که هم اکنون در ایران یک کیلو و ۷۰۰ گرم است اقدام به برگزاری جشنواره و مسابقه آشپزی با قارچ در سطح استان های مختلف کشور می کند که نخستین دوره این جشنواره در شهرستان ملارد استان تهران، دومین دوره آن در اصفهان و سومین دوره هم روز پنجشنبه ۳۰ تیر در سنندج برگزار شد.

 

 

این مسابقه آشپزی از ساعت ۱۷ عصر روز پنجشنبه آغاز و ساعت ۲۲ با معرفی و تجلیل از نفرات برتر به پایان رسید؛ ۱۵۰ نفر از طریق شماره تلفن اعلام شده از سوی برگزار کنندگان این رویداد اقدام به ثبت نام کرده بودند و تعدادی هم در روز مسابقه به این افراد اضافه شدند و سپس غذاهای آنها توسط ۶ داور چشیده و امتیازات لازم به آنها داده شد.

 

 

داوران این مسابقه متشکل از عارف حکیمی، الهه سلامی، شهرزاد احمدی، معصومه عیوضی، فرحناز آراسته، منیره ارجمندیان بودند و سید مهدی حسینی هم ریاست هیات داوران را برعهده داشت.

 

 

عارف حکیمی یکی از داوران این مسابقه در گفت وگو با خبرنگاران با تقدیر از شرکت کنندگان سنندجی در این مسابقه آشپزی، علاقه مندی مردم این دیار به آشپزی و دوری از غذاهای آماده را ستودنی خواند و گفت: یکی از اهداف ما تهیه و تدوین اطلس خوراک ایران است به همین منظور در برنامه های مختلف به اقصی نقاط ایران سفر می کنیم.

 

 

این داور مسابقه اضافه کرد: یکی از غذاهای سنتی سنندج که توسط یکی از بانوان این شهر پخت شده را برای ثبت در یونسکو معرفی می‌کنیم تا به عنوان غذای ویژه این شهر در سطح جهانی معرفی شود.

 

 

دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور در این مراسم محور برگزاری این جشنواره و مسابقه را تولید غذای باکیفیت و افزودن قارچ به سبدغذایی مردم خواند و اظهار کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تولید قارچ با تولید سالانه ۱۸۰ هزار تن و اشتغال مستقیم ۱۷۵ هزار نفر در کشور وجود دارد.

 

 

نیما باغبانی بیان کرد: در کردستان هم ۱۳ واحد تولید قارچ خوراکی وجود دارد و سالانه چهار هزار تن از این محصول را تولید می کنند و به گفته مسوولان این استان ظرفیت تبدیل به قطب تولید قارچ در کشور را دارد.

 

 

وی ادامه داد: یکی از بهترین و مجهزترین واحدهای تولیدی قارچ خوراکی کشور در شهرستان سروآباد در استان کردستان واقع شده است که با حمایت مسوولان این واحد ظرفیت افزایش تولید و اشتغال خود را دارد.

 

 

در این جشنواره که با حضور جمعی از مسئولان کردستلن برگزار شد؛ با رای هیات داوران کبری غفاری رتبه نخست، ماهرخ خان بابایی رتبه دوم و عفلان چمنی رتبه سوم را به خود اختصاص دادند و این سه نفر با خلاقیت خود و احیای غذاهای سنتی و استفاده از قارچ در آنها توانستند نظر داوران را جلب و بالاترین امتیاز را کسب کنند.

 

 

به نفرات چهارم تا دهم هم جوایزی اهدا و به قید قرعه هم به ۲۰ نفر از شرکت کنندگان در این مسابقه هم هدایایی از سوی برگزارکنندگان اعطا شد.

کد خبر 1198457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha