طنین آخرین ندای یا غیاث المستغیثین حجاج ایرانی در جوار مسجدالنبی(ص)

آخرین مراسم دعای کمیل مدینه منوره با حضور نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و هزاران زائر ایرانی در جوار حرم نبوی و ائمه بقیع و ام الائمه(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجاج ایرانی بیت‌الله الحرام که بعد از انجام حج تمتع به مدینه منوره مشرف شدند، آخرین دعای کمیل را شب گذشته (30 تیرماه) به شکل متمرکز در دو هتل و همزمان در تمام هتل‌های محل اسكان خود در مدینه النبي برگزار كردند.
در مراسم دعای کمیل متمرکز در هتل موفنبیک پس از تلاوت مهدی بکایی، قاری ممتاز قرآن کریم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت  سخنرانی كرد. 
سرپرست حجاج ايراني با بیان اینکه آخرین قرائت دعاي كميل زائران ايراني در مدینه النبی در حج امسال است، اظهار کرد: خدای بزرگ را بر این نعمت بزرگ و توفيق سپاسگزاریم كه در این شب جمعه درجوار حرم نبوي با دعای امیرمومنان با خداوند رئوف مناجات مي نماييم.

وی افزود: پیامبر اكرم ص) فرمود خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. دوست دارد که اثر نعمتی را که به بندگانش می دهد، ببنید. در نعمت  سفر حج خداوند راه را به ما نشان داده و ما را دعوت کرده است درحاليكه افراد ثروتمند زیادی هستند که توفیق ندارند یک شب را در حرم پیامبر باشند.
حجت الاسلام والمسلمين نواب با بیان اینکه هر نعمتی شکری دارد، به آيه 12 سوره لقمان اشاره كرد كه مي فرمايد:" وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ- و هر کس شکر حق گوید به نفع خود اوست و هر که ناسپاسی و کفران کند خدا (از شکر و سپاس خلق) بی‌نیاز و (به ذات خود) ستوده صفات است".


وي افزود: نمونه شکرگزاری آن است که اگر کسی قبلاً گاهی دروغ می گفته بگوید خدایا در جهت توفیق زیارت خانه ات و پیمان با تو که "أَمانَتِی أَدَّیْتُها ، وَ مِیثاقِی تَعاهَدْتُه" همین که برگشت و دروغ نگوید شکر نعمت است. شکرگزاری دستور خداست "فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي."
وی افزود: خداوند به موسی فرمود: "إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسَالَاتِي وَبِكَلَامِي - ای موسی من تو را به رسالت برگزیدم، رسالت را عمل کن و از سپاسگزاران باش" یعنی سپاسگزاری جایگاهی مانند نبوت پیامبر اولوالعزم دارد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: رسول گرامی اسلام که میهمانشان هستیم براي هر نعمتی كه خداوند عنایت می کرد شکر بجاي مي آورد. وقتی هم كه همسر پیامبر به ایشان می گوید چرا این قدر خود را به سختی می اندازید، فرمودند آیا من تلاش نکنم بنده شکوري باشم.

وی با بيان اينكه خداوند متعال كه مهربان، بخشنده و رحیم است در قرآن کریم در یک جا موضع تندی می‌گیرد و نسبت به ناسپاسی انسان می گوید "قُتِلَ الإنْسَانُ مَا أَكْفَرَهُ-مرگ بر اين انسان، چقدر ناسپاس است " خطاب به حاضران اظهار داشت: زماني كه برگشتيد باید متواضع تر از گذشته باشيد و دست افتادگان را بگیرید.
وي با بيان اينكه ما هرچه داریم از لطف خداست، افزود: انسان در وفور نعمت گاهی اوقات خود را گم می‌کند، یعنی پیوستگی نعمت الهی موجب غفلت است. 
حجت‌الاسلام والمسلمين نواب با اشاره به اينكه امام عسکری(ع) فرمودند: کسی که معرفت و شناخت دارد سپاسگزاراست، اظهار داشت: امام علی(ع) می‌فرمایند عارف کسی است که خود را بشناسد و خود را آزاد کند. اگر در زمان حضور در مسجدالنبی  فکر و دغدغه‌ای دارید که شما را اسیر خودش کرده است، باید از آن آزاد شوید. انسان بايد از دغدغه هاي دنیائی مانند  خانه، سمت، پست، مدرک و هرآنچه انسان را اسیرخود مي كند رهايي يابد.   وقتی به ایران برگشتیم باید چند درجه به خدا نزدیکتر شده باشيم  و آثار سفر معنوي حج و زیارت بيت الله الحرام در ما مشاهده شود. 


با سخنرانی سرپرست حجاج ایرانی و ذکر نعمت بزرگ حج و درک توفیق حضور در شب جمعه در کنار حرم مطهر پیامبر اکرم (ص)، ترنم اشک بر چشمان زائران ایرانی نشست و مهیای زمزمه دعای کمیل شدند.
در ادامه حاج مهدی سماواتی، با نوای گرم و همراه با طمانینه خود در آخرین فرصت قرائت دعای کمیل در حج امسال درمدینه به مدیحه‌سرایی اهل بیت(ع) و راز و نیاز با خدا با نجوای دعای کمیل امیرمومنان(ع) پرداخت و دل‌های عاشق که حسرت پایان این شب را داشتند،  گریه و ناله مي كردند.
یادآور می‌شود، در مراسم دیگری که به شکل متمرکز در هتل درةالامجاد سلام از ساعت 22 برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن اویسی به ایراد سخنرانی معارفی پرداخت وحاج حمید رمضان‌پور نيز مداحی و دعای کمیل را قرائت کرد.

کد خبر 1198537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha