سایه سنگین تورم بر زندگی بازنشستگان/ قشری که قادر به تأمین حداقل‌های زندگی نیست

تورم بالای ۴۰ درصدی، افزایش چندین و چند برابری تمامی اقلام خوراکی، بهداشتی، پوشاک و امثالهم بر زندگی بازنشستگان سایه افکنده تا جایی که این قشر گاهی حتی قادر به تأمین حداقل‌های زندگی خود نیستند.

خبرگزاری شبستان _ رشت، یکی از انتظارات به حق بازنشستگان این است که بتوانند بعد از سال‌ها کار و‌ تلاش حداقل‌های خود را تأمین کنند، نیازی به داشتن شغل جدید نداشته باشند و حقوقشان کفاف زندگی روزمره آنها را بدهد تا بتوانند کنار خانواده خود سربلند باشند.

 

تبعیض در نوع نگاه به بازنشستگان یکی از موضوعات و‌ نگرانی‌های اصلی بازنشستگان است زیرا این قشر معتقدند ۳۰ سال از عمر مفیدشان را برای کار گذاشته‌اند و اکنون با این حجم از افزایش قیمت‌ها در جامعه باید آرامش، معیشت، آسایش و رفاه حداقلی آنان محقق شود.

 

افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان تامین اجتماعی باید متناسب با تورم سالانه باشد زیرا در غیر اینصورت فشار عظیمی متوجه قشر زیادی از جامعه خواهد شد بنابراین رسیدگی به حقوق بازنشستگان یکی از ضروریات مهم امروز جامعه ماست.

 

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و جدال اخیر مستمری‌بگیران این سازمان با هیئت دولت بر سر میزان افزایش حقوق سالیانه، در سال ۱۴۰۱ دو موضوعی است که از ابتدای امسال تاکنون به شکل و شمایل دیگری ظاهر شده و مطالبات این قشر را با توجه به رواج تورم افسارگسیخته هدایت کرده است.

 

در حال حاضر تورم بالای 40 درصدی، افزایش چندین و چند برابری تمامی اقلام خوراکی، بهداشتی، پوشاک و نظایر آن همچنین هزینه‌های سرسام آور اجاره بهاء، مسکن و دیگر مایحتاج ضروری یک خانواده، کمر سرپرست خانوار و البته بازنشستگان را خم کرده است، از آنجا که چاره کار در دست متولیانی است که خود بیشتر از مردم از این مشکلات عدیده اطلاع دارند انتظار می‌رود برای رفع این مشکلات راهی بیابند و تدبیری بیاندیشند. 


*اگر تمام معیشت بازنشستگان به سازمان تامین اجتماعی محدود شود این سازمان ناتوان خواهد شد

«علی حسین نژاد» در همین راستا با بیان اینکه این نهاد تاکنون به تعهدات خود در پرداخت مستمری بدون تاخیر عمل کرده است عنوان کرد: در شورای عالی کار و مصوبه‌ای که نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان داشتند، پیشنهاد شد تا برای حداقل بگیران ۵۷.۴ دهم درصد و برای سایر سطوح دستمزدی ۳۸ درصد به اضافه ۵۵۰ هزار تومان افزایش حقوق در نظر گرفته شود.

 

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان با بیان اینکه هیئت دولت افزایش ۵۷.۴ دهم درصدی را برای کسانی که تا ۱۰ میلیون تومان دریافتی دارند، پذیرفت اضافه کرد: هیئت دولت برای حقوق‌های بالای ۱۰ میلیون تومان ۱۰ درصد افزایش حقوق در نظر گرفته است که بازنشستگان نسبت به آن اعتراض کردند.  

 

وی با اذعان به اینکه سازمان تامین اجتماعی در تورم هیچ نقشی ندارد و دولت‌ها باید تورم را کنترل کنند اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی سازمانی دخل و خرجی است و معتقدم باید این امر فرهنگ‌سازی شود که نباید وظایف دولت‌ها را به یک سازمان محول کنیم به بیان دیگر تامین اجتماعی نمی‌تواند تامین کننده همه نیازهای بازنشستگان باشد زیرا توان صندوق محدود است.

 

مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان ادامه داد: تامین اجتماعی گیلان در سال گذشته ماهانه ۶۲۵ میلیارد تومان پرداختی داشته است و در سال ۱۴۰۱ این پرداختی به هزار میلیارد تومان رسیده است به همین خاطر اگر ما بخواهیم از این چهارچوب‌ها خارج شویم صندوق هم با مشکل ورشکستگی مواجه می‌شود.

 

حسین نژاد تلاش بیشتر نمایندگان مجلس برای فشار به دولت جهت پرداخت بدهی‌های خود به سازمان تامین اجتماعی را خواستار شد و اذعان کرد: بر اساس قوانین بین‌المللی هر ۱۵ نفر بیمه شده به ازای یک مستمری بگیر باید پوشش داده شود اما در کشورمان این ضریب پشتیبانی پنج نفر و در استان گیلان سه نفر است.

 

وی با تاکید بر اینکه اگر تمام معیشت بازنشستگان را به سازمان تامین اجتماعی محدود کنیم این سازمان ناتوان خواهد شد ابراز داشت: نرخ تورمی که برای امسال مطرح شد ۳۸ تا ۴۲ درصد بود که تامین اجتماعی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر را ۵۷.۴ دهم درصد افزایش دادیم زیرا تورم شدید بود و واقعا آن افزایش حقوق پاسخگو نبود.

 

*اعتبار افزایش حقوق بازنشستگان علوم پزشکی تأمین نشد

«میرهادی موسوی» هم در همین زمینه اظهار داشت: صندوق بازنشستگی کشوری در استان گیلان خدمات درمانی و تسهیلاتی را برای این قشر در نظر گرفته است از طرفی طبق ماده ۸۵ قانون خدمات کشوری دستگاهای اجرایی می‌توانند با مشارکت دستگاه‌ها خدمات درمانی را به بازنشستگان ارائه دهند.

 

مدیرکل سازمان بازنشستگی کشوری استان گیلان اضافه کرد: متاسفانه با وجود همه پیگیری‌هایی که صندوق بازنشستگی کشوری انجام داد ماده ۸۵ قانون خدمات کشوری پس از تصویب تا به امروز در کشور اجرایی نشده است.

 

موسوی با بیان اینکه در پایان دولت قبل احکامی برای بازنشستگان علوم پزشکی صادر شده اما بار مالی آن تامین نشده است افزود: این امر یکی از دغدغه‌های اصلی بازنشستگان استان گیلان و کل کشور است زیرا این افزایش حقوقی که دولت قبل مصوب کرد تا به امروز پرداخت نشده است.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، نیاز به تامین هزینه‌های زندگی آن هم با این نابه‌سامانی مفرط در افزایش قیمت اقلام و خدمات باعث شده تا افراد بعد از بازنشستگی هم به کار روی بیاورند، زیرا حقوق بازنشستگی آنان کفاف هزینه‌های سرسام آور معیشت و نیازهای روزمره را نمی‌دهد؛ در واقع بازنشستگی برای آنها معنی ندارد و شروع فعالیتی دوباره است.

بدون تردید زمانی که تناسبی معقول بین افزایش درآمد و هزینه وجود نداشته باشد، تورم فشار مضاعفی را به مردم وارد می‌کند که این فشار در بین قشر بازنشسته بسیار سخت‌تر و تبعات آن بیشتر است.


 

کد خبر 1198598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha