نمازجمعه باید همه جریان های فرهنگی یک شهر را تغذیه کند/ساختار ضعیف، مسائل جاری را دچار آسیب می کند

حجت الاسلام حسنی با تاکید بر اینکه نمازجمعه باید همه جریان های فرهنگی یک شهر را تغذیه کند؛ گفت: هرچه ساختار نمازجمعه ضعیف تر باشد قطعاً مسائل جاری آن شهر دچار آسیب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام علی حسنی، شنبه(اول مرداد) در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن سالگرد اقامه نخستین نمازجمعه تهران در پنجم مردادماه سال ۱۳۵۸ ابتدا نکاتی درباره جنگ فرهنگی بیان کرد.

 

 

 

مدیر دفتر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کرمان با اشاره به اینکه خدای امروز همان خدای دهه ۶۰ است که رزمندگان با اعتقاد به او در جبهه حضور یافتند؛ افزود: اگر اعتقاد داشته باشیم نیرویی پشت ما است و قلم ما را حرکت می دهد تاثیرگذار خواهیم بود اما اگر این اعتقاد را نداشته باشیم کار ما به جایی نمی رسد.

 

 

 

وی در همین باره به جهانی شدن سرود " سلام فرمانده" اشاره و تصریح کرد: این سرود در حالی با هزینه کم تبدیل به یک کار فرهنگی جهانی شد که حتماً نیت درست و نفس پاکی در آن دخیل بوده است.

 

 

 

حجت الاسلام حسنی با بیان اینکه اگر با این نگاه عمل کنیم که هر کجا هستیم آنجا قطب عالم است و می توانیم روی کل دنیا تاثیر بگذاریم کار ما برکت یافته و تاثیرگذار خواهد بود؛ بر لزوم تولید محتوایی که همراه با اعتقاد باشد تاکید کرد.

 

 


 

وی متذکر شد: اگر در جنگ فرهنگی متزلزل هستیم و نمی توانیم قدرت را به دست بگیریم اولاً به دلیل ذات رسانه است که دشمنان می توانند کار کنند و دوم اینکه ما باور نداریم قدرتی هست که همان قدرت دست سربازان و شهدای ما را در جنگ گرفت.

 

 

 

مدیر دفتر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کرمان در بخش دوم سخنانش نمازجمعه را فضیلت فراموش شده عنوان و بیان کرد: این در حالی است که نمازجمعه آثار و برکات فراوانی دارد و برخی از مراجع آن را واجب می دانند و در فتاوا بسیار جدی گرفته شده است و این اهمیت بُعد عبادی نمازجمعه است.

 

 

 

وی با تاکید بر اینکه باید به بُعد سیاسی و اجتماعی نمازجمعه هم توجه شود گرچه اصل آن وجه عبادی آن است؛ افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری، نمازجمعه؛ قلب فرهنگی هر شهر است که باید بتپد و همه جریان های فرهنگی شهر را تعذیه کند که برآیند فرهنگی شهر در نمازجمعه است.

 

 

 

حجت الاسلام حسنی با بیان این نکته که هرچه ساختار نمازجمعه ضعیف تر باشد قطعاً مسائل جاری آن شهر دچار آسیب است؛ گفت: کرمان؛ شهر حاج قاسم است و میهمانان در نمازجمعه شرکت می کنند و شهر ما به وسیله نمازجمعه قضاوت می شود لذا باید به آن توجه داشت تا بخش فرهنگی مان ضعیف جلوه داده نشود.

 

 


 

وی با تاکید بر اهمیت قوی کردن زیرساخت های نمازجمعه، طراحی  سامانه سراسری "اعتلای فرهنگی" را اقدامی در همین راستا دانست که برای هر امام جمعه، یک درگاه مسئله شناسی تعریف شده تا آن مسئله را بر اساس منطقه مسئولیت خود ثبت کند.

 

 

 

وی اظهار کرد: با توجه به ۹۰۰ نمازجمعه در کشور اگر هر امام جمعه یک مسئله ثبت کند،  در یک جا ثبت و نقشه فرهنگی کشور بهتر ترسیم می شود و چون مسئله شناسی کار تخصصی است از ائمه جمعه خواستیم اسامی حلقه های اندیشه ورز  را نیز ثبت و مسئله شناسی را بر اساس آمار انجام دهند.

 

 

 

حجت الاسلام حسنی ادامه داد: برای اینکه این مسئله یابی را بهتر عملیاتی کنیم استان را به ۶ قسمت تقسیم کردیم و هر منطقه یک قرارگاه دارد که ماهیانه نشست دارند و فصلی یکبار هم با نماینده ولی فقیه در استان جلسه برگزار می کنند.

 

 

 

وی گفت: در این مناطق سه کار ویژه برای ائمه در دستور کار داریم که یکی سامانه اعتلا و دیگری "شبکه امامت" است که در هر منطقه ائمه جماعت بازوی امام جمعه هستند و هر منطقه به عهده یک امام گذاشته شده که در نهایت مسائل کلان و عملیات های فرهنگی در مساجد با فرماندهی نماینده ولی فقیه انجام می شود.

 

 

 

مدیر دفتر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان کرمان از تدوین "کتابچه اداره مسجد" برای نخستین بار توسط نماینده ولی فقیه در استان خبر داد که همه شرح وظایف افراد دخیل در مسجد در آن دیده شده است..

 


 

وی در ادامه با بیان اینکه سابق نمازجمعه در ۵۶نقطه از استان برگزار می شد؛ گفت: مناطقی که توانمندی لازم نداشته باشند اصراری بر حضور امام جمعه نداریم و به همین دلیل نماز جمعه در هنزا، مردهک و ساردوییه فعلا تعلیق شدند زیرا به دلیل‌ ییلاقی بودن زیرساخت های لازم و استقبال مردمی را نداشتند و در نودژ و بلوک در اسماعیلی جیرفت هم به زودی امام جمعه معرفی می شود و در نرماشیر هم امام جمعه جدید معرفی خواهد شد.

 

 

 

حجت الاسلام حسنی تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی در دستور کار ویژه ائمه جمعه استان است زیرا مسئولیت این شورا در هر شهری به عهده آنان است که با ساختار جدیدی که برای این شورا تعریف می شود
امیدواریم نقش بهتری در مسائل فرهنگی ایفا کند.

کد خبر 1198605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha