برگزاری آیین بزرگداشت روز «مباهله» در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)

طاهریان گفت: حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، یکشنبه ۲ مرداد همزمان با نماز مغرب و عشا، میزبان آیین بزرگداشت روز «مباهله» خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سید ابراهیم طاهریان»، امروز (شنبه 1 مرداد) از میزبانی سومین حرم اهل بیت (ع) برای برگزاری آیین بزرگداشت روز «مباهله» خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت: حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، یکشنبه 2 مرداد همزمان با نماز مغرب و عشا، میزبان آیین بزرگداشت روز «مباهله» خواهد شد.

مسئول ستاد «مباهله» استان فارس افزود: در برپایی آیین «بزرگداشت روز مباهله» نگاه مناسبتی و یک روز خاص را نداریم و تلاش می کنیم در طول سال اقدام به جریان سازی این حرکت معنوی کنیم.

وی اضافه کرد: شورای انقلاب فرهنگی، «مباهله» را در تقویم به عنوان «تکریم خانواده» نامیده است و وظیفه ما این است با التجا به فرهنگ اهل بیت (ع) بیش از پیش به تبیین این فرهنگ ارزشمند اسلامی بپردازیم.

طاهریان تاکید کرد: دبیرخانه دائمی آیین «بزرگداشت روز مباهله» در سراسر استان و شهرهای فارس و کشور در حال راه اندازی است و در طول سال با اعلام فراخوان و دعوت از نویسندگان، پژوهشگران، اهالی فرهنگ و هنر و دانشگاهی با انتشار مقاله، داستان و تولیدات فرهنگی و هنری برای تمام مقاطع سنی شامل کودک و نوجوانان و تولیدات محتویی چند رسانه ای و فیلم کوتاه و داستانی در راستای فرهنگ سازی مباهله کار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: آیه «مباهله»، آیه ۶۱ سوره «آل‌ عمران» است  و به اینم موضوع اشاره دارد که پیامبر (ص) همراه اهل بیت (ع) برای اثبات حقانیت اسلام، مسیحیان را به مباهله دعوت کردند، اما مسیحیان وقتی دیدند که پیامبر اکرم (ص) با خانواده ‌اش یعنی حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س)، حضرت امام حسن (ع) و امام حسین (ع) قصد حضور دارند، از مباهله کناره گرفتند.

طاهریان اضافه کرد: عید «مباهله» ریشه قرآنی دارد و از رویدادهای صدر اسلام است اما سنت مباهله در حال حاضر بسیار مغفول و مجهور مانده و این واقعه بیش از پیش مورد توجه قرار م یگیرد.

وی اعلام کرد: امام جمعه شیراز پیشنهاد برگزاری مراسم «مباهله» در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) را داد و با تمام قوا پای کار آمده سات و دستگاه های مختلف نیز در این خصوص هم افزایی کرده اند.

طاهریان ادامه داد: مراسم «مباهله» در این حرم مطهر (ع) با سخنرانی حجت‌ الاسلام «سید ابوفاضل رضوی اردکانی»، تاریخ دان برجسته شعرخوانی و اجرای سرود و ... برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: در تقویم رسمی کشور روز بیست ‌و چهارم ذی‌ الحجه روز «مباهله» نام گرفته و روز نزول آیه «تطهیر» نیز به شمار می رود که بر ارزش‌ ها و فضائل اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تاییدی دیگر زده است.

طاهریان تاکید کرد: «مباهله» در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن پیامبر اکرم (ص) پس از مناظره با مسیحیان نجران و ایمان نیاوردن آنان پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند و با این حال مسیحیان نجران در روز موعود از این کار خودداری کردند.

وی گفت: این روز در تقویم رسمی کشور به عنوان روز «تکریم خانواده» معرفی شده است و فرصت مطلوبی برای تکریم و تحکیم خانواده به شمار می رود.

کد خبر 1198830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha