جریان ساخت مسجد تاریخی «مباهله» در مدینه منوره

امروز ۲۴ ذی الحجه، مصادف با روز مباهله است و به همین منظور به معرفی مسجد مباهله می پردازیم.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مُباهَلَه پیامبر(ص) با مسیحیان نجران، از رویدادهای صدر اسلام که نشانگر حقانیت دعوت پیامبر(ص) است و بر فضیلت همراهان او (حضرت علی(ع)، فاطمه(س) و حسنین(ع)) دلالت دارد.

 

 

واقعه مباهله در ۲۴ ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران معروف به آیه مباهله به آن اشاره دارد. شیعیان معتقدند امام علی(ع) بر اساس آیه مباهله، به منزله نَفْس و جان پیامبر(ص) است.

 

این واقعه در منابع شیعه و اهل سنت آمده است. براساس منابع، پیامبر(ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند؛ اما در روز موعود مسیحیان نجران از انجام مباهله خودداری کردند.

 

مباهله درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند.

 

مسجدالاجابه یا مباهله از ۳۸۵ متری شمال بقیع و در خیابان «ستین» واقع شده است و با توسعه مسجدالنبی (ص) تنها ۵۸۰ متر از آن فاصله دارد.

 

در کتاب آثار مکه و مدینه آمده است که این مسجد از آثار روستای «بنی معاویه بن مالک بن عوف» است و این مسجد به آنان نیز منسوب است.

 

این مسجد به الاجابه نیز معروف است، به دلیل آنکه دعای پیامبر اکرم (ص) در آن اجابت شده است.

 

بر اساس برخی از روایات، پیامبر اکرم (ص) به این مسجد وارد شد و در آن دو رکعت نماز گزارد و دست به دعا برداشت و از خداوند متعال درخواست کرد «خداوندا امتم را با گرسنگی و غرق شدن هلاک ‌نکن و امتم را دچار تفرقه نکن» که دو دعای نخست از سوی پیامبر اکرم (ص) مستجاب شد، اما دعای سوم از آن منع شد و به همین دلیل این مسجد به نام «الاجابه» مشهور شد.

 

این مسجد، یکی از مساجد کهن و تاریخی در مدینه منوره است که مورد توجه حجاج و زائران بوده و هست، مسجدی است به نام «مسجد الإجابه» که در سال‌های اخیر، در محاورات مردم به اشتباه و بدون توجه به پیشینه تاریخی‌اش، به عنوان «مسجد مباهله» معرفی گردیده و از‌ این جهت که مراسم مباهله رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله با مسیحیان نجران، در‌ این محل به وقوع پیوسته، مورد اهتمام خاص قرار می‌گیرد. 

 

بعدها در مکانی که این اتفاق افتاده بود مسجدی بنا کردند، به هرحال اکثر مساجد مکه و مدینه بر اساس یک واقعه ساخته شده اند چنانچه در جریان مباهله مسجدی بنا شد که امروزه به نام مسجد الاجابه شناخته می شود.

 

کد خبر 1199049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha