حمایت از کودکان کار بستر کاهش آسیب های اجتماعی است

حمایت از خانواده های نیازمند کودکان کار، گامی جهت برگرداندن دنیای کودکانه به این قشر است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ کار کردن کودکان آسیبی اجتماعی است که تنها مختص به شهر ودیاری خاص نیست و به نوعی از نگرانی های جامعه جهانی محسوب می شود.

 

کودکانی که برای گذراندن زندگی خود و کمک به معاش خانواده ناچار به کار هستند را می توان قربانیان تورم و دگرگونی های اقتصادی جوامع دانست.

 

افرادی با جثه ای کوچک که از دنیای کودکی مستقیم به دنیای بزرگسالی پیوند می خورند و رنج زندگی و مشقت کسب درآمد را بر دوش های کوچ خود احساس می ک نند.

فقر، بیکاری، اعتیاد و طلاق از آسیب‌هایی است که همواره کودکان را تهدید می‌کند؛ آسیب‌هایی که کودک رااز دنیای شیرن کودکانه می گیرد و در مسیری از مشکلات، سختی ها و معضلات قرار می دهد.

کودکان کار اعم از دختر و پسر در مسیر سختی های زندگی، جسم و روحشان آزرده می شود و مردانه در مسیر مشاغل غیر رسمی چون دست فروشی، کارگری و... سختی ها را جان می خرند.

 

با تعطیل شدن مدارس تعداد کودکان کار در چهارراه های شهر و پشت چراغ قرمزها، پارک ها و شهربازی ها بسیار به چشم می خورد.

 

دیدن کودکانی که برای پاک کردن شیشه های خودروها، فروش گل و آدامس و یا وزن کردن به عموم مردم التماس می کنند، پدیده ای عادی است اماچهره ای حزن انگیز را در خاطره ها به یادگار می گذارند.

 

فقر و نیاز مالی کودکان را از دنیای خود بیرون کشانده است، به نحوی که بسیاری از این کودکان یا از تحصیل بازمانده اند و یا تنها تا دوران ابتدایی و یا راهنمایی می توانند تحصیل کنند و به اجبار روزگار باید از عرصه تعلیم و تربیت خداحافظی کنند.

 

مریم نریمانی، کارشناس امور اجتماعی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، گفت: فقر خانواده ها را می توان از مهم ترین عامل های اجبار کودکان به کار دانست.

 

وی با بیان اینکه بیشتر کودکان کار به ناچار از تحصل خداحافظی می کنند، افزود: در صورت کاهش چالش های اقتصادی فرا روی این قشر، زمینه حمایت از کودکان کار فراهم می شود.

 

نریمانی، بیان کرد: جهت ساماندهی وضعیت زندگی کودکان کار لازم است سازمان‌های نظارتی و پشتیبان همچون بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت حمایت از این خانواده این افراد وارد عمل شوند.

 

وی اذعان داشت: با حمایت از خانواده های کم بضاعت و بی بضاعت بستر تحصیل کودکان و کاهش معضل کودکان کار در جامعه فراهم می شود.

 

نریمانی، همچنین با اشاره به نقش طلاق در معضل های اجتماعی، بیان کرد: ارائه آموزش به زوج های جوان بویژه زوج هایی که در حال طلاق هستند  می تواند در کاهش این معضل و حمایت از بنیاد خانواده موثر باشد.

 

وی افزود: ارائه آموزش در جهت مقابله با معضل بیکاری به جوانان و نوجوانان نیز از بستر های تحکیم خانواده است که باید در جهت مقابله با آسیب های اجتماعی باید مورد توجه قرار دهد.

 

این کارشناس اجتماعی، خاطرنشان کرد: آگاه سازی و ارائه آموزش های مستمر به خانواده ها، کودکان و نوجوانان و جوانان بویژه در مناطق آسیب پذیر و حاشیه نشین مهم ترین راه کاهش آسیب های اجتماعی است.

 

وی خاطرنشان کرد: راه برون رفت از معضل کودکان کار و پیشگیری از افزایش کودکان کار  توانمند سازی خانواده های آنان است.

 

این کارشناس افزود: این مهم با بسیج  تمامی امکانات دستگاه های عضو شورای ساماندهی کودکان کار و انجام وظایفی که در آئین نامه بر دوش آنها نهاده شده است محقق می شود.

 

کم توجهی به معضل کار کودکان، خود می تواند بستر آسیب های اجتماعی برای جامعه باشد که با حمایت از کودکان بویژه حمایت از فرصت تحصیل این قشر می توان در راستای کاهش آسیب های اجتماعی نیز گام برداشت.

کد خبر 1199104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha