پل ارتباطی مردم با امام‌جمعه باید بسیار ساده و راحت باشد / ائمه جمعه باید در دسترس مردم باشند

حجت الاسلام قاطمیان ارتباط راحت، سریع و آسان مردم با امام‌جمعه را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: ائمه جمعه باید در دسترس مردم باشند، این ارتباط باید به‌راحتی و آسانی صورت بگیرد، مردم نباید در سختی و مشقت بتواند با امام‌جمعه ارتباط برقرار کنند.

حجت‌الاسلام سید مرتضی فاطمیان در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان  با اشاره به اهمیت خدمت‌رسانی ائمه جمعه به مردم گفت: ائمه جمعه باید در دسترس مردم باشند، مردم می‌خواهند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند این ارتباط باید به‌راحتی و آسانی صورت بگیرد، نه اینکه در سختی و مشقت بتواند با امام‌جمعه ارتباط برقرار کنند؛ البته این خواسته‌ای است که خدای مهربان از طریق پیامبر عزیز و ائمه معصومان علیهم‌السلام آن را بیان کرده است و امروز نیز جانشین امام عصر، رهبر انقلاب، مطالباتی از ائمه جمعه دارد که به‌عنوان عیون رهبری باید این مطالبات را به خوبی و درستی دنبال کنند.

 

 

امام‌جمعه شهرستان اقبالیه استان قزوین  افزود: به یاد داریم که یکی از استادان اخلاق حوزه علمیه قم را که با آن ارتباط مستقیم داشتم، وقتی فردی در منزل آن‌ها را می‌زد، در همان ورودی پاسخگو بودند و همیشه در دسترس قرار داشتند، بنابراین ائمه جمعه هم باید این‌گونه رفتاری را با مردم داشته باشند. ائمه جمعه، دست‌پرورده حوزه علمیه و استادان اخلاق حوزه هستند، باید همچون استادان خودمان در دسترس مردم باشند تا آنان بتوانند به‌راحتی و سریع‌ترین و بهترین راه ارتباط برقرار کنند نه اینکه خودشان را به‌زحمت و سختی بیندازند و هیچ توفیقی برای آن‌ها حاصل نشود.

 

حجت‌الاسلام فاطمیان تصریح کرد: همچنان که امام هشتم به امام جواد علیه‌السلام نامه می‌نویسد، شنیدم اطرافیان شما را از طریق در مخفی انتقال می‌دهند، در حالی که شما باید از دری وارد شوید که در دسترس مردم باشید نه اینکه دسترسی به شما نداشته باشند این سخن برای ما پیام و درس‌آموز است، ما باید از سیره عملی اهل‌بیت الگو بگیریم و چنین داشته باشیم. امروز زندگی ائمه جمعه باید زندگی ساده باشد، نه اینکه به زندگی اشرافی روی آورند، همچنان که رهبران انقلاب اسلامی ساده و بی‌تکلف زندگی کرده و می‌کنند تا مردم احساس آرامش داشته باشند و این حس خوب آرمش می‌تواند از طریق ائمه جمعه به مردم به‌صورت عملی انتقال پیدا کند.

 

وی به نمونه‌ای از زندگی ساده یک امام‌جمعه اشاره کرد و افزود: گاهی مراجعه‌کنندگان برای امر ازدواج به دفتر امام‌جمعه می‌آیند تا در این زمینه کمک‌های را دریافت کنند، من هم به آن‌ها بارها عرض کرده‌ام که خودم برای تنها فرزند پسرم که جهت ازدواج اقدام کرد به دلیل هزینه‌های سنگین مالی و اقتصادی و مشکلات معیشتی، هیچ مراسم جشن و عروسی برگزار نکردم، به همین منظور تنها با یک مراسم خانوادگی اکتفا و این عروسی را انجام دادیم، زیرا بسیاری از مردم در وضعیت اقتصادی و معیشتی مناسبی قرار ندارند، ائمه جمعه هم از این جریان مستثنا نیستند و آنها هم در این مشقت قرار دارند، این‌گونه نیست که آنها زندگی اشرافی داشته باشند و به فکر معیشت مردم نباشند.

 

امام‌جمعه شهرستان اقبالیه خاطرنشان کرد: بارها برخی از عزیزان و مسئولان به بنده می‌گویند، در شان امام‌جمعه نیست که با ماشین پراید رفت‌وآمد کند و شما باید یک ماشین پژو داشته باشید، من هم بارها گفتم همین ماشین پراید برای من کافی است، زیرا مردم به این مسائل بسیار دقت می‌کنند و نوع زندگی امام‌جمعه برای آنها الگو است، اگر با زندگی ساده فاصله بگیریم، نمی‌توانیم حتی در رفتار و گفتار و عمل به مردم سخنی بگوییم. امروز شاهد هستیم که بسیاری از افراد در فقر محبت، فقر اقتصادی و فقر فرهنگی قرار دارند ما باید به‌عنوان امام‌جمعه برای حل امر معیشت مردم در حد توان خودمان تلاش کنیم تا این عزیزان در این سختی قرار نگیرند، خوشبختانه در همین ایام شیوع ویروس کرونا که سبب تعطیلی بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ شد، به وسیله کمک‌های مردمی توانستیم، اجناس زیادی را تأمین و در اختیار افراد آسیب‌پذیر قرار دهیم.

 

وی با اشاره به اهمیت ارتباط ائمه جمعه با جوانان، خاطرنشان کرد: به دلیل شبیه خون فرهنگی و تلاش‌های شبانه‌روز دشمن علیه دین و فرهنگ اسلام، امروز ارتباط با جوانان برای ائمه جمعه بسیار مهم است، به همین منظور در نهاد امامت جمعه شهرستان اقبالیه به‌صورت ثابت با جوانان عزیز جلسات پرسش و پاسخ را برگزار می‌کنیم که این جلسات مورد استقبال بسیار خوب جوانان قرار گرفته است و همچنان هم ادامه دارد.

 

حجت‌الاسلام فاطمیان گفت: جوانان ما امروز به حل مسائل اعتقادی و فرهنگی نیاز دارد که اگر آنان را در این زمینه تغذیه فرهنگی، معنوی و فکری کنیم، دشمنان نمی‌توانند آنان را تهدید فکری کنند. باید همان‌گونه که امام راحل فرمودند، مسئله اصلی ما حل مسائل معنوی جامعه باشد، البته برای حل مسائل معنوی در جامعه ابتدا باید این ویژگی را در خودمان در اعتقاد و عمل ایجاد کنیم و سپس به جامعه انتقال دهیم، بهترین روش انتقال، عمل به گفته‌های ائمه معصومین است، زیرا از نشانه‌های اهل تقوا، این است که پروردگار را در عمل اعتقاد داشته باشیم و به آن را در رفتار خودمان نشان دهیم.

 

وی تأکید کرد: من  بعنوان امام‌جمعه باید به مبانی دینی و اخلاقی به‌صورت عملی اعتقاد داشته باشیم تا مردم از من الگو بگیرد، اگر به آخرت یقین داشتم، آثار و برکات آن در جامعه ساری و جاری می‌شود. باید به قشر آسیب‌پذیر جامعه در مسائل مادی و معنوی رسیدگی کرد، سعادت دنیا و آخرت در این است که رهنمودهای رهبر انقلاب را به خوبی به امت منتقل کنیم؛ زیرا کسی که کارش برای خدا باشد، خداوند به او کمک می‌کند.

کد خبر 1199167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha