موسسه حکمت سهروردی در سهرورد زنجان کلنگ زنی می شود

حسنی از کلنگ زنی موسسه حکمت سهروردی در سهرورد زنجان خبر داد و گفت: کتابخانه ای از آثار شیخ اشراق سهروردی در این موسسه دایر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در آیین بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی که در فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد بزرگداشت مفاخر و بزرگان دینی است که متاسفانه در سنوات اخیر مورد کم توجهی قرار گرفته است .

 

امراله حسنی با بیان اینکه امروز شاهد برگزاری مراسم بزرگداشت شیخ اشراق سهروردی هستیم، افزود: این برنامه با حضور اساتیدی با موضوع شیخ اشراق خواهد بود.

 

وی اضافه کرد: در نوبت بعدازظهر علاوه بر کلنگ زنی موسسه حکمت سهرودی برنامه ای با سخنرانی اساتید حوزه عرفان و فلسفه در سهرورد زنجان اجرا می شود.

 

حسنی به اهدا قطعه زمینی برای ساخت این موسسه اشاره کرد و گفت: کتابخانه ای نیز در این موسسه دایر خواهد شد.

 

در ادامه رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در آیین گرامیداشت شیخ اشراق سهروردی با اشاره نقش این شهید در قرن ششم ما بین دو عصر متفاوت اظهار کرد: همه می گویند شیخ اشراق پدید آورنده حکمت خسروانی است ولی باید بتوان این موضوع را اثبات کرد. از سویی نمی توان سهروردی را مبالغه گو دانست و صرف ادعا ثابت کننده این ادعا نیست.

 

حسن بلخاری با اشاره به اینکه ما از بزرگان و مفاخر تکریم و تقدیر می کنیم و حقیقت این بزرگداشت تنویر اثار این فیلسوف است، ادامه داد: امام الحکما نزد سهروردی، افلاطون است. سهروردی در مقدمه شیخ الاشراق به نام این فیلسوف اشاره کرده است.

 

وی ادامه داد: یکی از رسالت های ما معرفی علما و مفاخر است، از اینرو لازم می دان در باب ابهاماتی که در خصوص شیخ اشراق سهروردی وجود دارد، پاسخ دهم.

 

مدیرعامل انجمن تاریخ و فرهنگ استان زنجان نیز در سخنانی با اشاره به آغاز جشنواره کتاب شیخ اشراق از سال 98 در استان زنجان گفت: فلسفه این جشنواره یادآوری جایگاه شبخ اشراقاست و در سه حوزه تاریخ، فرهنگ و هنر اجرا می شود.

 

مهدی افضلی با بیان اینکه آثار رسیده به چهارمین جشنواره کتاب شیخ اشراق 23 اثر بود، گفت: امسال یک کتاب نیز در مورد مردان نمکی زنجان در کشور آلمان به چاپ رسیده است.

 

در ادامه از ابوالفضل عالی برای کتاب مرگ در نمک، علی نورالهی برای کتاب قالی زنجان، لیلا داورزنی برای کتاب اندکی بنشین که باران بگذرد و امیرعلی حسنلو برای کتاب سیمای پارسایان تجلیل شد. همچنین تندیس جشنواره به حسن بلخاری، یحیی جهانگیری، دکتر محمدعلی الحسینی و دکتر افضلی اهدا شد.

کد خبر 1199206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha