نشست مشترک اتحادیه تعاونی ‌های کارگران ساختمانی فصلی کشور در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد

اولین جلسه مشترک اتحادیه تعاونی ‌های تامین نیاز استادکاران و کارگران ساختمانی فصلی کشور و استان فارس در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شیراز، اولین جلسه مشترک اتحادیه تعاونی ‌های تامین نیاز استادکاران و کارگران ساختمانی فصلی کشور و استان فارس که به منظور رونمایی از سامانه جامع خدمات اعزام به کار به صورت برخط با همکاری شبکه کشوری کسب و کار پشتیبان و بررسی و پیگیری مصوبات عملکرد تعاونی‌ها در خصوص ارتقای مهارت فنی، بیمه ‌های اجتماعی، آموزش‌ های ایمنی و کلاس‌ های آموزشی مربوط به بخش تعاون امروز (یكشنبه 2 مرداد) در در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد.

«غلامرضا عباسی» در این جلسه گفت: تشکیل اتحادیه تامین نیاز منجر به رونق اقتصادی در صنوف كارگری می ‌شود و یكی از مهمترین وظایف تشكل ‌های صنفی تقویت و توانمندسازی تشكل‌ ها و نمایندگان خود در مراجع تصمیم گیری و تصمیم سازی است.

مشاور وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در امور كارگری افزود: در هر عرصه باید پیگیر مطالبات خود باشیم و ١١ هزار تشكل كارگری ثبت شده در سطح كشور وجود دارد و تشكل ‌های صنفی و تعاونی‌ ها باید با ورود به حوزه ‌های تعاونی مصرف، مسكن و تامین نیاز در راستای رونق اقتصادی خود قدم بر دارند.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه كارگران و استادكاران ساختمانی در امر صنعت ساختمان كشور، گفت: آمارها نشان می ‌دهد كارگران ساختمانی در كنار مشكلات معیشتی علیرغم  نقش آفرینی در صنعت ساخت و ساختمان، خود فاقد مسكن شخصی هستند.

مشاور وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در امور كارگری همچنین با تاكید بر توانمندسازی كارگران و قشر شاغل در مشاغل موقت و سیار، گفت: انجمن‌ ها و تعاونی ‌ها باید با هم افزایی و در كنار هم قرار گرفتن در راستای بهبود وضعیت اقتصادی، بیمه، معیشت، امنیت شغلی، بهداشت و ایمنی كارگران تمام تلاش خود را به كار ببندند.

«جمشید دیوسالار»، نیز گفت: اتحادیه تعاونی استادکاران و کارگران ساختمانی کشور بیش از یک سال است که شکل گرفته و تفاهم‌ نامه ‌ای با فنی حرفه‌ای و صندوق بیمه اجتماعی کشور منعقد کرده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تامین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی کشور ادامه داد: در راستای برخورداری کارگران از بیمه یک روزه نیز با بیمه تعاون تفاهم‌ نامه ‌ای مبادله کرده‌ ایم.

وی ادامه داد: کارگروه مسکن و ..‌. ایجاد شده و از فضای مجازی در دوران کرونا برای پیشبرد اهداف این اتحادیه استفاده کرده ‌ایم.

دیوسالار اضافه کرد: در ۲۰ روز اخیر اتصال گواهی فعالیت صنفی سیار برای مشاغل فصلی که در حوزه ساختمان تبدیل به جواز نظام استادکاری می‌شود را اجرایی کرده‌ایم و اتصال گواهی فعالیت صادره با سامانه هوشمند دولت را هم امروز رونمایی کردیم.

وی از طراحی و اجرای اپلیکیشن «سامانه اعزام به کار» برای اعزام کارگران به کار هم خبر داد و گفت: نمونه نهایی این مهم تست شده است.

دیوسالار همچنین با اشاره به خدمات الکترونیک برای کارگران گفت: برای اولین بار در کشور کیف پول الکترونیک برای جوامع کارگری را در دستور کار قرار دادیم و در این راستا مجموعه «زر» در کنار واحد پولی ریال قرار می ‌گیرد.

وی تصریح کرد: تفاهم و تعامل اتحادیه با شبکه زر موجب مراودات پولی برای جامعه کارگران می‌ شود.

«هدایت ‌الله سلیمی»، نیز گفت: با تلاش شبانه روزی متخصصان ایرانی در سامانه رمز ارزی ملّی چنج و با مشارکت و سرمایه گذاری شبکه کشوری پشتیبان نخستین کیف پول غیر متمرکز بین المللی ایرانی راه اندازی شده است.

مدیرعامل شبکه کشوری کسب و کار پشتیبان افزود: عرضه اولین بیمه زندگی رمز پایه کشور نیز توسط سامانه رمز ارزی «ملی چنج» انجام می شود و موسسه فناوری هوشمند شبکه زر متولی این بیمه رمز پایه خواهد بود.

وی اضافه کرد: این موسسه به مناسبت عید غدیر خم ۱۱۰ واحد زر (به ارزش ۲میلیون ریال) به تمام کارگران و خانواده‌های آنها تقدیم کرده و مردم عزیز می توانند با مراجعه به سامانه www.mellichange.com مبلغ هدیه خود را دریافت کنند.

سلیمی تاکید کرد: سامانه پرداخت الکترونیک «ملی پی»، پرداخت یار رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مجموعه فناورانه «ملی تِک» نیز در اجرای این طرح مشارکت خواهند داشت.

 

«اسعد صالحی»، نیز در این جلسه با بیان اینكه لازمه اقتصاد پویا، رونق و گسترش صنعت ساختمان است، گفت: در دنیا صنعت ساختمان به عنوان یكی از مهمترین صنایع پیشرفته ارتباط مستقیمی با زیرساخت‌ های اقتصادی دارد تا جایی كه گاهی نزدیك به ٩٠ درصد اقتصاد را نیز درگیر می‌ كند.

رئیس هئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های تامین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی کشور افزود: میان مولفه‌ های صنعت ساختمان حلقه‌ های مفقوده بسیاری در كشور وجود دارد و یكی از این حلقه‌ ها، نبود توجه به كارگران و استادكاران ساختمانی است، در حالیكه در دنیا اعتبار ساخت به استادكاران ساختمانی و نیروهای كار فعال در آن مجموعه بر می ‌گردد.

وی همچنین با بیان اینكه انجمن‌ های صنفی و تعاونی‌ها از نظر قدرت اجرایی بالا با هم برابر هستند، عنوان کرد: امروز در كشور ما ٧٠٠ هزار كارگر ساختمانی بیمه شده و 400 هزار نفر نیز در لیست انتشار قرار دارند.از این تعداد تنها 55 درصد كارگر ساختمانی بوده و مابقی متفرقه هستند.

صالحی تاکید کرد: اگر می‌ خواهیم صنعت ساختمان را تكان داده و در مسیر رونق اقتصادی گام برداریم باید شفاف كار كنیم و برای كارگران و استاددكاران ساختمانی نیز شناسنامه كار تعریف شود.

«علی باقری»، نیز در ادامه این جلسه با بیان اینكه طبق قانون سهم دیده شده برای تعاونی‌ها در اقتصاد كشور 25 درصد است، گفت: تاكنون هفت درصد این قانون در سطح كشور عملیاتی شده است.

سرپرست معاونت تعاون اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی فارس افزود: نقش پررنگ و اصلی مردم در اقتصاد كشور از طریق اتحادیه ‌ها و تعاونی ‌ها شكل می ‌گیرد و برخی اتحادیه‌ها از نیت و قصد اصلی فاصله گرفته و راه خود را گم كردند و كم رنگ شدن نقش تعاونی ‌ها در اقتصاد كشور ناشی از بی اعتمادی مردم به آنها بوده است.

«حسن کمالی»، نیز در این جلسه بیان كرد: پس از پیروزی انقلاب خدمات گسترده به افراد جامعه ارائه شد که خدمات بیمه ‌ای از جمله آنهاست.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر فارس ادامه داد: صندوق بیمه روستاییان و عشایر در سال ۸۴ با هدف بیمه روستاییان، عشایر، قالیبافان، کشاورزان و ... فعالیت خود را در پیش گرفت.

وی تاکید کرد: این صندوق جوان است و نیاز به توسعه فرهنگی دارد و تفاهم نامه در این خصوص با اتحادیه تعاونی ‌های تامین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی کشور منعقد شده و افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند، می ‌توانند به عضویت صندوق درآیند.

خاطر نشان می شود، اولین جلسه مشترک اتحادیه تعاونی ‌های تامین نیاز استادکاران و کارگران ساختمانی فصلی به میزبانی استان فارس با مدیریت «حامد اولیایی»، مدیرعامل و «شهرام تجدد»، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌ های تامین نیاز فارس در سطح کشوری برگزار شد که در این مراسم همزمان از سامانه جامع خدمات اعزام به کار به صورت برخط با همکاری شبکه کشوری کسب و کار رونمایی شد.

همچنین در این جلسه به بررسی و پیگیری مصوبات عملکرد تعاونی‌ ها در خصوص ارتقای مهارت فنی، بیمه ‌های اجتماعی، آموزش‌ های ایمنی و کلاس‌ های آموزشی مربوط به بخش تعاون پرداخته شد و طی حکمی از سوی مدیرعامل اتحادیه کشوری، رئیس اتحادیه تعاونی‌ های تامین نیاز فارس «شهرام تجدد» به سمت دبیر کمیته حقوقی اتحادیه تعاونی‌ های تامین نیاز کشور و  «حامد اولیایی»، مدیر عامل اتحادیه فارس به عنوان مسئول صدور گواهی فعالیت در فارس منصوب شد.

کد خبر 1199249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha