دومین سالروز بازگشایی مسجد«ایاصوفیه» در استانبول

به مناسبت دومین سال بازگشایی مسجد ایاصوفیه، جشنی در این مسجد برگزار شد.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: ترکیه و جهان اسلام روز یکشنبه (5 مرداد ماه) شاهد جشن دومین سال افتتاح مسجد «ایاصوفیه» بود. درهای این مسجد بعد از 86 سال به مسجد تبدیل شد. پیش از آن درهای آن بسته و به موزه تبدیل شده بود.

 

دو روز گذشته نیز بیش از 5 هزار دانش آموز که 192 نفر از آنان از مدرسه شهر استانبول بودند در مسجد ایاصوفیه جمع شدند.

 

انس امین اوغلو، مدیر کل وقف جوانان ترکیه گفت: افتتاح مسجد ایاصوفیه کار بسیار مهمی بود و انشالله با احیای ایاصوفیه، مسجدالاقصی نیز آزاد خواهد شد.

 

وی افزود: امیدواریم این نسل نقش فعالی در بیداری تمامی مناطق جغرافیایی و آسیب دیده جهان اسلام داشته باشند.

 

مسجد ایا صوفیه، رمز فتح استانبول است و سلطان محمد نخستین نماز جمعه را بعد از فتح استانبول در سال 1453 میلادی اقامه کرد و این مکان را به عبادت اختصاص داد. پس از آن از سال 1934 این مسجد به موزه تبدیل شده بود.

 

پس از آن مسجد ایاصوفیه به طور مستقیم زیر نظر ریاست امور دینی ترکیه اداره می شد که با تصمیم اردوغان بار دیگر به مسجد تبدیل شد.

 

اردوغان با صدور این رای، این اقدام را تاریخی توصیف کرد و گفت: مسجد ایا صوفیه میراث مشترک بشری باقی خواهد ماند.

 

این اقدام با تایید گسترده ای در میان احزاب سیاسی رو به رو شد، هر چند مخالفانی نیز داشت. هزاران نفر از علمای مسلمان در جهان این اقدام را تاریخی خواندند و آن را حق مسلمانان دانستند.

 

کشورهای غربی و در مقدمه آن فرانسه و آمریکا با این اقدام مخالفت کردند و خواستار فشار بر ترکیه و برگرداندن تصمیم آنان شدند.

 

با بازگشایی این مسجد در 24 ژوئن 2020 میلادی، صدای اذان از چهار مناره آن در مسجد ایاصوفیه طنین انداز شد.

 

هزاران نفر از ساکنان شهر استانبول و شهروندان ترک از شهرهای مختلف خود را برای شرکت در اولین نماز جمعه مسجد ایاصوفیه رساندند و شبانه در پشت در منتظر ماندند تا صبح در مسجد حضور داشته باشند و بر اساس بیانیه های رسمی، تعداد آنان به 350 هزار نفر رسید.

 

در  نخستین نماز جمعه در مسجد ایا صوفیه، اردوغان و رئیس پارلمان و جمعی از احزاب حضور داشتند.

 

علی ارباش، رئیس امور دینی ترکیه خطبه های جمعه را ایراد کرد و این مسجد را رمز فتح دانست و در هنگام نماز، آیاتی از سوره فتح نیز تلاوت شد.

 

مسجد ایاصوفیه، یکی از مهم ترین آثار تاریخی در خاورمیانه و و اروپا است و تاریخ آن به یک هزار و 500 سال پیش باز می گردد.

کد خبر 1199375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha